RJU_12 Didakticko-metodická konference

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/0/20. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Josef Dohnal, CSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
Didaktika ruštiny I
Didaktika ruštiny II
Průběžná praxe náslechová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je propojení poznatků získaných studenty v průběhu studia didaktiky a dalších disciplín s praxí. Propojení s praxí je dosahováno především zahrnutím poznatků získaných v náslechové pedagogické praxi přímo ve vyučovacím procesu. Dalšími cíli jsou příprava referátu na odborné téma spojené s dosavadními zkušenostmi s praxí a jeho následná obhajoba na studentské konferenci moderované oborovým didaktikem. Nezanedbatelným cílem je posílení prezentačních dovedností studentů.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- charakterizovat problematiku výuky ruského jazyka na škole, kde absolvoval Souvislou praxi náslechovou;
- analyzovat své vlastní názory, podněty a možné přístupy ve výuce ruského jazyka;
- propojit poznatky získané studiem didaktiky a dalších předmětů s praxí především na základě poznatků z průběžných/souvislých náslechů v praxi;
- prohlubovat si reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k práci učitele;
- provádět analýzu odborného tématu z oblasti didaktiky ruského jazyka;
- připravit si prezentaci a aktivně vystoupit před větším počtem posluchačů, zvládnout trému a umět reagovat na ohlas publika;
- vyjádřit svůj názor v diskuzi na témata příspěvků kolegů na základě dovedností, získaných v praktickém vyučování ruštiny;
- aplikovat teoretické poznatky z oblasti výuky ruského jazyka do praxe a následně o tom referovat.
Osnova
  • Témata pro zpracování a následnou obhajobu na konferenci budou stanovována pro každý ročník konference minimálně 2 měsíce před jejím konáním.
  • Obecné zaměření konference:
  • - respektování věkových zvláštností studentů při přípravě a realizaci vyučování ruštině;
  • - provázanost výuky ruštině s dalšími humanitními předměty v rámci daného typu školy;
  • - spojení teoretických znalostí a praktických dovedností ve vyučovacích jednotkách;
  • - aktivizace a motivace studentů ve vyučování, organizace vyučování z úrovně učitele;
  • - disciplína a její udržování, posilování autority učitele;
  • - aplikované způsoby kontroly úrovně zvládnutí znalostí a dovedností a jejich výhody/nevýhody;
  • - vhodnost konkrétních učebnic a možnosti jejich doplnění materiály, které si cíleně připravuje učitel v návaznosti na specifika vyučované skupiny.
Literatura
    doporučená literatura
  • 9. Didaktická konference s mezinárodní účastí. Sborník příspěvků. Novotná, Jiřina (ed.). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 247 s. ISBN 978-80-210-8143-7. info
  • MOSKOVKIN, L. V. Chrestomatija po metodike prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva: Russkij jazyk, 2010, 550 s. ISBN 978-5-88337-220-8. info
    neurčeno
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 2. Praha: Academia, 2013, 209 s. ISBN 9788020022745. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela. Didaktika cizích jazyků: otázky identity. Pedagogická orientace, odborný čvrtletník a zpravodaj České pedagogické společnosti. Brno: Česká pedagogická společnost, 2011, roč. 21, č. 2, s. 142-155, 13 s. ISSN 1211-4669. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela. Začínající učitel – zkušený učitel: profesní vývoj učitele. In Seminář Výzkumný záměr PdF UK Praha. 2011. info
  • PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
Výukové metody
- Příprava příspěvku na vybrané téma;
- aktivní vystoupení s prezentací;
- účast v diskuzi;
- odevzdání vypracovaného projektu/odborné práce.
Metody hodnocení
Prezentace na konferenci a odevzdání projektu/referátu založeného na vlastní odborné práci z didaktiky ruštiny.
Zápočet.
Vyučovací jazyk
Ruština
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, podzim 2023, podzim 2024.