RJ_71 Americký a ruský muzikálový film

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Vladimír Franta, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Rozvrh
Čt 16:40–18:15 B21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Záměrem předmětu je připomenout slavná filmová zpracování klasických i modernějších muzikálových témat. Zřetel se udílí americké a ruské (SSSR) produkci, které se prokazatelně vzájemně ovlivňují (výměna kádrů: ruská emigrace v USA; americký zájem o ruskou klasickou hudbu i hereckou školu atd.). Jednotlivé lekce se zaměří vždy na jednu z dekád 20. století; na pozadí velmi zběžného historického resumé pro danou epochu budou předvedeny ukázky nejcharakterističtějších děl a se studenty rozebrány. Muzikál se představí ve světle uměleckém, společenském (muzikálový intertext v reklamě), politickém a ideologickém. Nejvíce atraktivními by se měly stát stručné biografie osobností lavírujících na hraně dvou velice vzdálených, avšak také pozoruhodně blízkých kultur. Předmět bude zakončen kolokviem.
Osnova
  • 1. Geneze muzikálu a jeho místo v systému žánrů; Píseň jako ikonický podpis Hollywoodu, Mosfilmu... 2. Základní informace o teorii filmu: obrazovost/neobrazovost; diegetičnost/ nediegetičnost; synchronnost/nesynchronnost; imanence/transcendence atd. 3. GEORGE GERSHWIN (1898-1937): Hudební filmy s Fredem Astairem a Ginger Rogersovou – některé aluze na ruské reálie. Americké muzikály 30. let. 4 IRVING BERLIN (1888-1989): Ruské kořeny americké populární hudby. Od ragtime po muzikály 60. let se sovětskou tématikou. 5. COLE PORTER (1891-1964): „Muzikálový odborník na sovětské reálie“. Muzikál Can-Can a návštěva sovětského leadera Nikity Chruščeva v Hollywoodu. 6. ISAAK DUNAJEVSKIJ (1900-1955): Inspirace americkým jazzem a americkým hudebním filmem. Aluze na americké reálie. Rané sovětské hvězdy. Sovětský hudební film 30. let. 7. LEONARD BERNSTEIN (1918-1990): ruští židé, vysoké umění i showbusiness. West Side Story a Natalia Woodová. Meze žánru a jejich překročení. Realita amerických hudebních divadel. 8. Ruské umělecké elity v Hollywoodu: Michail Vavič; Sergej Rachmaninov atd… 9. Strategie sovětské komedie: Ludmila Gurčenko; Andrej Mironov a jiní… 10. Americké a sovětské sblížení ve II. světové válce. Muzikály vzniklé za války či s válečnou tématikou. 11. LEONID BYKOV (1928-1979): "...války pomíjí, hudba je věčná." 12. Americké a sovětské sdílení námětů: Marry Poppins. SSSR v populárních písních USA. USA v populárních písních SSSR. Sovětský muzikál 80. let. 13. Ohlédnutí za vznikem zvukového filmu. Zpívání v dešti. Muzikálová mánie.
Literatura
  • Tarakanova, M. E.: Istorija sovremennoj otečestvennoj muzyki. Moskva 2005.
  • Osolsobě, Ivo: Muzikál. Bratislava, 1968.
  • OSOLSOBĚ, Ivo, dr. Muzikál je když... Praha: Supraphon, 1967. info
Výukové metody
Student je veden k dialogu a je podporován v samostatné i společné aktivitě. Může se realizovat cestou referátů, diskuzí. Vlastní kreativita by zde měla být užitečná pro pevnější ukotvení vlastních názorů. Je činěn akcent na vypracování zpětné vazby ovlivňující strukturu výukového sylabu.
Metody hodnocení
Výuka formou přednášek a seminářů. Požadavky: účast 70% Vypracování seminární poráce v rozsahu 5-10 normostran
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2010.