RLB299 Jewish Art in the Light of Religion

Faculty of Arts
Spring 2012
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Eva Janáčová (lecturer), PhDr. Dalibor Papoušek, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
doc. PhDr. David Václavík, Ph.D.
Department for the Study of Religions – Faculty of Arts
Contact Person: Lucie Čelková
Supplier department: Department for the Study of Religions – Faculty of Arts
Timetable
each odd Friday 12:30–14:05 J21
Prerequisites (in Czech)
RLA05 Judaism || RLKA05 Judaism
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 50 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/50, only registered: 0/50, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/50
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Výběrový kurz Židovské umění ve světle náboženství načrtává vývoj dějin židovského umění od starověku až po současnost. Skrze médium architektury, sochařství a malířství představuje jak dějiny židovského národa, tak historii mezikulturní výměny rozvíjející se na poli křesťansko-židovsko-muslimských vztahů. Židovské umění nevznikalo nikdy izolovaně, bylo vždy výslednicí mnoha různorodých vlivů. Neopomenutelnou charakteristikou židovského umění proto zůstává jeho heterogenita, která je v posledku vlastní i samotnému židovskému náboženství.

    Sylabus:

    1. Termín „židovské umění“, periodizace židovského umění
    Úvod do studia židovského umění. Definice, teorie a historiografie židovského umění. Přední vědecké instituce věnující se výzkumu židovského umění, významné osobnosti oboru. Základní periodizace židovského umění.
    ZÁKLADNÍ LITERATURA: Matthew Baigell / Milly Heyd (eds.): Complex Identities. Jewish Consciousness and Modern Art, New Brunswick 2001.; Kalman P. Bland: The Artless Jew. Medieval and Modern Affirmations and Denials of the Visual, Princeton 2000.; Cecil Roth (ed.): Jewish Art. An Illustrated History, Jerusalem 1971.; Heinrich Strauss: Die Kunst der Juden im Wandel der Zeit und Umwelt. Das Jüdenproblem im Spiegel der Kunst, Tübingen 1972.

    2. Biblický zákaz zobrazování
    Kontext a vznik biblického zákazu zobrazování (Ex 20:4, Dt 5:8). Novodobé teorie vysvětlující vznik zákazu zobrazování. Ikonická a anikonická tradice ve Starém zákoně.
    ZÁKLADNÍ LITERATURA: Theodore J. Lewis: „Divine Images and Aniconism in Ancient Israel“, Journal of the American Oriental Society 118, Jan – Mar 1998, 36-54.; Tryggve N. D. Mettinger: No Graven Image? Israelite Aniconism in Its Ancient Near Eastern Context, Stockholm 1995.; Karl van der Toorn (ed.): The Image and the Book. Iconic Cults, Aniconism, and the Rise of Book Religion in Israel and the Ancient Near East, Leuven 1997.

    3. Židovské umění ve starověku
    Umění Blízkého východu před příchodem Izraelitů. Kenaánská výtvarná kultura. Architektura a výzdoba jeruzalémského Chrámu. Židovské umění v obdobích tzv. I. a II. Chrámu.
    ZÁKLADNÍ LITERATURA: Michael Avi-Yonah: Art in Ancient Palestine. Selected Studies, Jerusalem 1981.; Steven Fine: Art and Judaism in the Greco-Roman World. Toward a New Jewish Archeology, Cambridge 2005.; Rachel Hachlili: Ancient Jewish Art and Archeology in the Diaspora, Leiden 1998.; Rachel Hachlili: Ancient Jewish Art and Archeology in the Land of Israel, Leiden 1988.; Lee I. Levine: Jerusalem. Portrait of the City in the Second Temple Period (538 B. C. E. – 70 C. E.), Philadelphia 2002.

    4. Starověké synagogy
    Vznik a původ synagogy. Synagoga versus Chrám. Základní vybavení interiéru synagog. Architektura a výzdoba (mozaika, nástěnná malba) starověkých synagog. Vliv helénismu na synagogální umění.
    ZÁKLADNÍ LITERATURA: Ruth Jacoby: Ancient Jewish Synagogues. Architectural Glossary, Jerusalem 1990.; Carl H. Kraeling: The Synagogue. The Excavations at Dura-Europos, Final Report VIII, New Haven 1956.; Lee I. Levine: The Ancient synagogue. The First Thousand Years, New Haven 2000.; Lee I. Levine (ed.): Ancient Synagogues Revealed, Jerusalem 1981.; Eleazar Lipa Sukenik: Ancient Synagogues in Palestine and Greece, London 1934.

    5. Architektura středověkých synagog
    Architektura synagog ve středověké Evropě s důrazem na oblast Čech a Moravy. Staronová synagoga v Praze. Sochařská výzdoba synagog.
    ZÁKLADNÍ LITERATURA: Vilém Klein: Staronová synagoga pražská. V pověsti a ve skutečnosti a její použití mimo bohoslužby. Kritický průvodce, Praha 1932.; Richard Krautheimer: Mittelalterliche Syanagogen, Berlin 1927.; Georgii K. Lukomskii: Jewish Art in European Synagogues. From the Middle Ages to the Eighteenth Century, London 1947.; Hana Volavková: Zmizelá Praha III. Židovské město pražské, Praha 1947.; Rachel Wischnitzer: The Architecture of the European Synagogue, Philadelphia 1964.

    6. Hebrejské iluminované rukopisy ve středověku
    Hebrejské iluminované rukopisy. Základní typy hebrejských bohoslužebných knih. Specifika židovské ikonografie ve středověku, např. zobrazení Chrámu či zoocefalismů.
    ZÁKLADNÍ LITERATURA: Josef Dan (ed.).: Studies in Jewish Manuscripts, Tübingen 1999.; Beit-Arie Malachi: The Making of the Medieval Hebrew book: Studies in Paleography and Codicology, Jerusalem 1993.; Bezalel Narkiss: Hebrew Illuminated Manuscripts, Jerusalem 1969.; Bezalel Narkiss: Hebrew Manuscript Painting, New York 1978.

    7. Křesťansko židovská spolupráce v oblasti umění
    Mezikulturní vztahy rozvíjející se mezi křesťany a židy ve středověku. Doklady křesťansko-židovské spolupráce na poli hebrejských a křesťanských rukopisů.
    ZÁKLADNÍ LITERATURA: Vivian B. Mann (ed.): Jewish Texts on the Visual Arts, Cambridge 2000.; Ruth Mellinkoff: Antisemitic Hate Signs in Hebrew Illuminated Manuscripts from Medieval Germany, Jerusalem 1999.; Ruth Mellinkoff: Outcast. Signs of Otherness in Northern European Art of the Late Middle Ages, Berkeley 1993.

    8. Rituální umění židů, aškenázské versus sefardské umění
    Rituální předměty užívané během židovských svátků a významných událostí v životě jednotlivce. Dělení rituálních předmětů židů dle funkce a místa užití. Specifika aškenázského a sefardského umění. Židovské umění v arabském světě.
    ZÁKLADNÍ LITERATURA: Yehuda L. Bialer / Estelle Fink, Jewish Life in Art and Tradition. From the Collection of the Sir Isaac and Lady Edith Wolfson Museum, Hechal Shlomo, Jerusalem 1980.; Grace Cohen Grossman, Jewish Art, Los Angeles 1995.; Vivian B. Mann (ed.): Marocco. Jews and Art in a Muslim Land, London 1999.; Isaiah Shachar: Jewish Tradition in Art. The Feuchtwanger Collection of Judaica, Jerusalem 1981.

    9. Židovské umění před emancipací židů
    Židovské umění v období před emancipací židů. První hebrejské tisky, nejstarší tištěné pražské hagady. Renesanční a barokní synagogální architektura se zřetelem na české a moravské země.
    ZÁKLADNÍ LITERATURA: Two Prague Haggadahs. The 1556 Edition on Vellum and the 1590-1606 (faksimile), Verona 1978.; Hana Volavková: The Synagogue Treasures of Bohemia and Moravia, Praha 1949.; Hana Volavková: Zmizelé pražské ghetto, Praha 1961.; Rachel Wischnitzer: The Architecture of European Synagogues, Philadelphia 1964.

    10. Židovští umělci v období emancipace
    Důsledky emancipace židů na poli výtvarného umění a architektury. Židovští studenti a pedagogové na výtvarných akademiích ve střední Evropě. Hlavní představitelé židovského umění 19. století. Fenomén židovského sběratelství. Vznik židovských muzeí.
    ZÁKLADNÍ LITERATURA: Fredric Bedoire: The Jewish Contribution to Modern Architecture, 1830-1930, New York 2004.; Georg Heuberger / Anton Merk (eds.): Moritz Daniel Oppenheim. Die Enteckung des jüdischen Selbstbewussteins in der Kunst, Frankfurt am Main 1999.; Susan Tumarkin Goodman (ed.), The Emergence of Jewish Artists in Nineteenth-Century Europe, London 2001.; Hyman Lewbin, Rebirth of Jewish Art. The Unfolding of Jewish Art in the Nineteenth century, New York 1977.

    11. Moderní židovské a izraelské umění
    Židovští impresionisté. Pařížská škola. Hlavní představitelé židovské umění 20. století. Proměna židovského umění pod vlivem holokaustu. Vznik a vývoj izraelského umění.
    ZÁKLADNÍ LITERATURA: Stephen C. Feinstein (ed.): Absence/Presence. Critical Essays on the Artistic Memory of the Holocaust, Syracuse 2005.; Mark Godfrey: Abstraction and the Holocaust, New Haven – London 2007.; Avram Kampf, Jewish Experience in the Art of the Twentieth Century, South Hadley 1984.; Mordechai Omer (ed.): 90 years of Israeli Art. A Selection from the Joseph Hackmey - Israel Phoenix Collection, Tel Aviv 1998.

    12. Čeští židovští umělci, orientalismus a specifika židovské ikonografie
    Čeští židovští umělci. Izraelští výtvarníci českého původu. Vznik a činnost Židovského muzea v Praze, Hana Volavková. Orientalismus ve výtvarném umění a jeho kritická reflexe (Edward Said, John MacKenzie). Specifika židovské ikonografie: Golem, Ahasver - věčný žid.
    ZÁKLADNÍ LITERATURA: Juliette Braillon Philippe – Laurence Golstenne (eds.): Le juif errant. Un temoin du temps, Paris 2001.; John MacKenzie, Orientalism. History, Theory and the Arts, Manchester 1995.; Miloš Pojar (ed.): Golem. V náboženství, vědě a umění. Sborník přednášek ze semináře konaného 9. října 2002 ve Vzdělávacím a kulturním centru Židovského muzea v Praze, Praha 2003.; Hana Volavková: Příběh židovského muzea v Praze, Praha 1966.
Assessment methods (in Czech)
Kolokvium: min. 70 procentní účast, písemný referát, závěrečný test ze základních pojmů

Zkouška: min. 70 procentní účast, písemný referát, závěrečný test ze základních pojmů, ústní rozprava na předem zvolené téma
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught once in two years.
Information on course enrolment limitations: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučující.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2012/RLB299