RLB399 Rodina ve věku nejistoty: Religionistická kvalitativní dílna

Filozofická fakulta
podzim 2015
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Zdeňka Pitrunová (přednášející)
PhDr. Andrea Beláňová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michaela Ondrašinová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. David Zbíral, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Šárka Londa Vondráčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RLB399/K: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
RLB399/P: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
RLB399/01: každé sudé úterý 9:10–10:45 K32, M. Ondrašinová, Z. Pitrunová
RLB399/02: Pá 25. 9. 15:50–17:25 J31, Pá 23. 10. 15:50–17:25 J31, Pá 20. 11. 15:50–17:25 J31, M. Ondrašinová, Z. Pitrunová
Předpoklady
( RLA01 Úvod do religionistiky || RLKA01 Úvod do religionistiky ) && ( RLA13 Úvod do metodologie výzkumu || RLKA13 Úvod do metodologie výzkumu )
Pro studenty religionistiky je jako prerekvizita určeno absolvování kurzu Úvod do metodologie výzkumu v religionistice. V případě jiných zájemců bude jejich způsobilost posouzena individuálně. Doporučena je rovněž znalost anglického jazyka.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování tohoto kurzu bude student schopen:
- porozumět jak jsou různé kulturní zdroje (včetně náboženských tradic) uplatňovány na formování podoby a fungování současné rodiny;
- vysvětlit jak se různé náboženské tradice podílejí na utváření každodenního jednání;
- vysvětlit, jak tzv. druhá generace působí na proměnu nových náboženských hnutí;
- rozumět problematice přenosu tradice v souvislostech rodinného života a zároveň širší společnosti;
- vysvětlit, jak různé strategie, které konkrétní skupiny či rodiny zaujímají v souvislosti s náboženskou socializací dětí;
- porozumět, jak specifický způsob konceptualizace dětství ovlivňuje modely výchovy a výchovné praktiky;
- kriticky pracovat s materiály náboženské sebeprezentace.
Osnova
  • 1. Úvodní hodina ;
  • 2. Rodina, společnost, příbuzenství a vztahovost;
  • 3. Rodina v moderní společnosti, státní rodinná a sociální politika, (ztráta) autonomie rodiny;
  • 4. Rodina, socializace a tradice (mezigenerační přenos a vztahy);
  • 5. „Druhá generace“ – vztah rodiny a společnosti, proměn uvnitř rodiny;
  • 6. „Druhá generace“ – migrace;
  • 7. „Druhá generace“ – problematika proměn tzv. nových náboženských hnutí uvnitř skupin samotných a v rámci rodin;
  • 8. „Druhá generace“ – exkurz do výzkumu rodinné politiky v rámci Církve sjednocení;
  • 9. Aktéři náboženské socializace(zvláštní pozornost věnovaná církevnímu školství a alternativní školství);
  • 10. Gender problematika: probuzené ženství a mužství;
  • 11. Mezigenerační solidarita, soužití generací, stáří a umírání;
  • 12. Hledání sociální soudržnosti – rodina jako hodnota, síla komunity;
  • 13. Diskuse se studenty a hosty kurzu na téma tradice.
Literatura
    doporučená literatura
  • Children in new religions. Edited by Charlotte Hardman - Susan J. Palmer. New Brunswick: Rutgers University Press, 1999, ix, 254. ISBN 0813526205. info
  • GIDDENS, Anthony. Proměna intimity : sexualita, láska a erotika v moderních společnostech. Translated by Ivo Možný. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 215 s. ISBN 9788026201755. info
  • HAMAR, Eleonóra. Vyprávěná židovství : o narativní konstrukci druhogeneračních židovských identit. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008, 243 s. ISBN 9788074190049. info
  • GIDDENS, Anthony. Důsledky modernity. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998, 195 s. ISBN 8085850621. info
Výukové metody
Přednášky. Doporučená četba. Účast na diskusích.
Metody hodnocení
Podmínkou řádného ukončení kurzu je průběžná práce na zvoleném kvalitativním projektu. Hodnocení studenky a studenti obdrží na základě pravidelných konzultací s přednášejícími a závěrečné prezentace během zkouškového období.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2015/RLB399