RLB532 Kambodžská Rámájana: Úvod do eposu Reamker

Filozofická fakulta
podzim 2018
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Štěpán Kuchlei (přednášející)
Garance
Mgr. Jana Valtrová, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Sedlářová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RLB532/02: Pá 21. 9. 14:00–15:40 B2.42, Pá 19. 10. 14:00–15:40 B2.42, Pá 16. 11. 14:00–15:40 B2.42, Š. Kuchlei
Předpoklady
RLA22 Indická náboženství || RLKA22 Indická náboženství
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je určen všem studentům FF se zájmem o kulturu jižní a jihovýchodní Asie, se zvláštním zaměřením na Rámájanu. Cílem kurzu je představení různých národních verzí Rámájany, především úvod do kambodžské verze, Reamker, a její prezentace v sochařství, malbě, tanci, filmu atd. Kurz představí historii, vývoj, verze, přiblíží rámcový děj, vysvětlí národní specifika i khmerské názvosloví. Pod vedením vyučujícího se studenti seznámí se s množstvím mediálních ukázek zpracování námětu Reamker, ve filmu, malířství, tanci, stínovém divadle a hudbě, i s vybranými částmi Reamkeru (vybrané verze v českém překladu).
Výstupy z učení
Po úspěšném ukončení kurzu budou studenti blíže obeznámeni s problematikou Rámájany, budou schopni o dané problematice diskutovat, rozpoznávat jednotlivé lokální verze tohoto textu i jeho mimoliterárního zpracování. Také získají způsobilost orientovat se ve vyobrazení individuálních charakterů, identifikovat je a to nejen v rámci textu, ale také v tanci, výtvarném umění, architektuře či stínovém divadle.
Osnova
  • 1. Úvodní hodina, informační setkání, poskytnutí informací k průběhu kurzu a podmínkám ukončení.
  • 2. Rámájana a její rozšíření po Asii, různé národní verze. Stručný úvod. Ukázky. Příklady z různých oblastí: literatura, tanec, architektura, sochařství, film.
  • 3. Reamker. Historie-vývoj-verze. Stručný úvod do textu. Vysvětlení základních khmerských pojmů. Další formy, kromě literární: tanec, hudba, architektura, sochařství, nástěnné malby, film. Audiovizuální ukázky.
  • 4. Rámcový děj. Hlavní charaktery-popis, vysvětlení.
  • 5. Četba textu Reamker (český překlad, verze Samdecha Thiounna)
  • 6. Sbek Thom: tradiční khmerské loutkové stínové divadlo a Reamker.
  • 7. Robam Reamker: zobrazení Reamkeru v tanci
  • 8. Reamker ve výtvarném umění: Reamker a nástěnné malby královského paláce v Phnom Penhu
  • 9. Reamker ve filmu. Audiovizuální ukázky.
  • 10. Reamker v architektuře.
  • 11. Prezentace studentských prací. Ústní obhajoba.
  • 12. Prezentace studentských prací. Závěrečná diskuze
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek, kombinovaných s audiovizuálními prezentacemi a diskuzí se studenty na vybraná konkrétní témata. Od studentů se vyžaduje samostatná práce s audiovizuálními materiály a textem.
Metody hodnocení
Typ ukončení: kolokvium
Ústní obhajoba eseje na vybrané, konzultované a schválené téma; možné jedině po schválení vyučujícím a po splnění všech požadavků na fromální i obsahovou strukturu eseje.
Podmínky ukončení:
celková známka
1. Esej + obhajoba (max. počet 100 bodů), 80% celkové známky formální stránka - max. 20 b.
věcný obsah - max. 40 b.
kolokviální obhajoba - max. 40 b.
2. Testy pro ověřování znalostí četby (max. počet 100 bodů), 10% celkové známky
výkon studentů v průběhu semestru bude zjišťován krátkými testy před seminářem, v nichž bude ověřována průběžné četby zadaného pramene
pět krátkých testů odpovídajích pěti sekcím četby, každý max. 20 b.
3. Účast na přednáškách (max. počet 100 bodů), 10% celkové známky docházka (max. 70 bodů)
bonusové body ( max. 30 bodů za aktivní, přínosnou účast)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2018/RLB532