RLB73 Multicultural and Multireligious Education

Faculty of Arts
Autumn 2007
Extent and Intensity
1/1. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. PhDr. David Václavík, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Dušan Lužný, Dr.
Department for the Study of Religions – Faculty of Arts
Contact Person: Lucie Čelková
Timetable
Mon 13:20–14:55 J31
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 50 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/50, only registered: 0/50
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kurz je zaměřen na základní vymezení hlavních pojmů a problémů spojených s konceptem tzv. multikulturalismu a to s přihlédnutím na roli náboženství při vytváření kulturní a etnické identity. Vedle této teoretické (a v jistém smyslu především propedeutické) části bude hlavní pozornost věnována možnostem multikulturní a multireligiozní výchovy při zmírňování etnických a interkulturních konfliktů. Z tohoto důvodu bude značná část kurzu věnována přehledu o možnostech aplikací jednotlivých didaktických postupů existujících v rámci multikulturní výchovy.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Základní pojmy I - skupiny 2. Základní pojmy II - vztahy 3. Kulturní, etnická a náboženská identita 4. Role etnické, kulturní a náboženské identity ve vzdělávacím procesu 5. Co je to multikulturní výchova 6. Role multikulturní a multireligiozní výchovy ve vzdělávacím procesu 7. Didaktické nástroje multikulturní a multireligiozní výchovy 8. Skupinové vyučování v multikulturní a multireligiozní výchově 9. Projektové vyučování v multikulturní a multireligiozní výchově 10.Aplikace Controversal Issues v multikulturní výchově 11. Evaluace
Literature
  • ALLPORT, Gordon Willard. O povaze předsudků. Translated by Eduard Geissler. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2004, 574 s. ISBN 8072601253. info
  • BARŠA, Pavel. Politická teorie multikulturalismu. 2. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2003, 347 s. ISBN 80-7325-020-9. info
  • HORVÁTHOVÁ, Jana. Interkulturní vzdělávání :příručka nejen pro středoškolské pedagogy : projekt Varianty. Edited by Veronika Kamenická - Jan Buryánek. [Praha]: Člověk v tísni, společnost při ČT, o.p.s. v nakladatelství Lidové noviny, 2002, 518, 84 s. ISBN 80-7106-614-1. info
  • Diversity and visual impairment :the influence of race, gender, religion and ethnicity on the individual. Edited by Madeline Milian - Jane N. Erin. New York: AFB Press, 2001, xxiv, 453. ISBN 0-89128-383-8. info
  • PAREKH, Bhikhu. Rethinking multiculturalism :cultural diversity and political theory. Basingstoke: Palgrave, 2000, xii, 379 s. ISBN 0-333-60882-8. info
  • SOLLORS, Werner. Beyond ethnicity : consent and descent in American culture. Oxford: Oxford University Press, 1986, xiii, 294. ISBN 9780195051933. info
Assessment methods (in Czech)
Vypracování seminární práce a její ústní obhajoba Průběžná příprava
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught once in two years.
Information on course enrolment limitations: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujícícho.
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Autumn 2010.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2007/RLB73