RLBcA004 Indická náboženství

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/0/0. 4 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Milan Fujda, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Milan Fujda, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kristýna Čižmářová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz přináší základní přehled dějin a reálií náboženského života Indie. Seznamuje studenty s hlavními pojmy a problémy ve vývoji indických společenství od nejstarších dob do současnosti. S pomocí přístupů historické antropologie problematizuje na indickém materiálu základní pojmy religionistiky.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu studující
- má základní přehled o dějinách Jižní Asie;
- dokáže chápat Jižní Asii jako kulturně heterogenní prostor a rámcově se vyzná v základních životních stylech a strategiích;
- dokáže objasnit sociální a etnické souvislosti identitárních diferencí;
- dokáže rámcově popsat základní způsoby ustavování, udržování a generačního předávání tradic (orálních i literárních);
- zvládne objasnit pojem dharmy v různých souvislostech jeho použití a v jeho sociálních implikacích;
- objasní význam emických pojmů vymezujících způsoby organizace pospolného života a formování kolektivních identit (džáti, sangha, sampradája, dalit, džadžmání).
Osnova
  • Periodizace indických dějin
  • Nejstarší známé vrstvy indické religiozity
  • Rané védské období
  • Období prvních měst
  • Náboženství a městská kultura
  • Náboženství poklasického období
  • Příchod islámu a islám v Indii
  • Náboženský život v "pozdním středověku"
  • Příchod Evropanů
  • Náboženství současné Indie
  • Rituál a rituální život v Jižní Asii
  • Jóga, tantra a šaktismus
Výukové metody
Přednášky, semináře, domácí úkoly, esej.
Metody hodnocení
Pro ukončení zkouškou:
Odevzdání tří domácích úkolů v odpovídající kvalitě (16,6 % celkového hodnocení), absolvování průběžného a závěrečného vědomostního testu (33,3 % celkového hodnocení) a odevzdání závěrečné eseje v odpovídající kvalitě (33.3 %) je podmínkou přistoupení k ústní zkoušce . Ústní zkouška tvoří 16.6 % celkového hodnocení v kurzu a je v zásadě rozpravou nad tématem závěrečné eseje.
Pro ukončení kurzu kolokviem je třeba odevzdat tři písemné úkoly v odpovídající kvalitě a absolvovat průběžný a závěrečný test.
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/23-24/course/view.php?id=7271
Podrobný plán kurzu se studijními materiály, náplní jednotlivých hodin a e-learningovou podporou pro práci v kurzu je v Elfu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.