RLMgA502 Management výzkumu v religionistice

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 9 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Tomáš Glomb, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Eva Kundtová Klocová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. David Zbíral, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. David Zbíral, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kristýna Čižmářová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujícího.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty religionistiky (a rovněž případné zájemce z řad studentů příbuzných oborů) s dobrými praxemi v managementu výzkumu na úrovni magisterského studia. Vzhledem k časové náročnosti výzkumu magisterských studentů výrazně spjatého s psaním diplomové práce se kurz zaměřuje na předávání know-how v oblastech plánování bádání, technologických nástrojů a ověřených postupů pro efektivní práci v celé délce výzkumného procesu od doporučených způsobů konceptualizace výzkumných otázek, sběru literatury a dat, zvažování etických aspektů práce, po náležitosti spjaté s publikováním vědeckého textu a jeho rolí ve studiu a kariéře studenta. Klíčovým aspektem kurzu je přenositelnost získaných schopností v oblasti managementu výzkumu do navazujících projektů studenta v akademické sféře i mimo ni.
Výstupy z učení
Po úspěšném ukončení kurzu budou studenti schopni:
  • efektivně naplánovat vlastní výzkum a mít nad ním systematickou kontrolu;
  • znát klíčové náležitosti spjaté se sběrem, uchováváním a publikací výzkumných dat;
  • se orientovat v náležitostech rozpoznání etických aspektů bádání a jejich ošetření v souladu s pravidly Etické komise pro výzkum;
  • pracovat s technologickými nástroji zefektivňujícími práci s bibliografií či s děláním poznámek;
  • kvalitní sebeprezentace pro účely studijního a kariérního postupu.
  • Osnova
    • Úvodní informativní setkání
    • Výzkumný proces v čase a jeho plánování
    • Formulace výzkumu a jeho komunikace různým publikům
    • Efektivita v práci s rešerší a informačními zdroji (Zotero sběr, Elicit)
    • Management etiky výzkumu
    • Nakládání s daty
    • Nároky na kvalitu výsledku bádání
    • Efektivita psaní ve výzkumu
    • Efektivita práce s bibliografií
    • Publikační náležitosti výstupů
    • Sebeprezentace v nejen akademickém světě
    • Management výzkumu - rozprava a reflexe nad plněnými úkoly
    Literatura
      doporučená literatura
    • Michener, William K. 2015. “Ten Simple Rules for Creating a Good Data Management Plan.” PLOS Computational Biology 11 (10): e1004525. https://doi.org/10.1371/journal.pcbi.1004525.
    • Wilkinson, Mark D., Michel Dumontier, IJsbrand Jan Aalbersberg, Gabrielle Appleton, Myles Axton, Arie Baak, Niklas Blomberg, et al. 2016. “The FAIR Guiding Principles for Scientific Data Management and Stewardship.” Scientific Data 3 (1): 160018. https:/
    • Blaxter, Loraine, Christina Hughes, and Malcolm Tight. 2011. How to Research. 4th ed., Reprinted. Maidenhead: Open University Press.
    • Strinzel, Michaela, Josh Brown, Wolfgang Kaltenbrunner, Sarah de Rijcke, and Michael Hill. 2021. “Ten Ways to Improve Academic CVs for Fairer Research Assessment.” Humanities and Social Sciences Communications 8 (1): 1–4. https://doi.org/10.1057/s41599-0
    Výukové metody
    Seminární diskuse; přednáška; zpracovávání úkolů vázaných na témata osnovy kurzu; zpracování plánu následujícího semestru (ukončení zkouškou).
    Metody hodnocení
    Celkové hodnocení zahrnuje:
    K závěrečné zkoušce vypracovává student na základě know-how získaného v rámci kurzu jako podklad návrh studijního plánu na následující semestr, nad kterým probíhá ústní rozprava (40%).
    Vstupní předpoklady ústní zkoušky: odevzdání mikroúkolů (40%); aktivní účast v seminárních rozpravách (20%)
    Další komentáře
    Předmět je vyučován každoročně.
    Výuka probíhá každý týden.

    • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/RLMgA502