RLMgA612 Multikulturní výzkum na existujících datech

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Eva Kundtová Klocová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Eva Kundtová Klocová, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kristýna Čižmářová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujících.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Jak se lišily představy o posmrtném životě u původních obyvatel Austrálie od aztéckých? Mají náboženští specialisté napříč kulturami podobné charakteristiky? Souvisí striktní vyžadování rituální čistoty s ekologickými podmínkami dané náboženské tradice? Ačkoli by ohromná rozmanitost náboženských jevů mohla naznačovat jedinečnost každého náboženského systému, existují základní mechanismy, které vycházejí ze společných základů lidské existence. Studium a porovnávání mezikulturního materiálu týkajícího se náboženských projevů pomáhá odhalovat nenáhodné vzorce lidského chování a myšlení. Kurz seznamuje se základními východisky, metodami a zdroji pro tento typ výzkumu a zaměřuje se zejména na využití existujících datových souborů z antropologických, archeologických a sociologických databází (HRAF, DRH, SCCS, DPLACE, WVS, PEW, EVS). Studenti se naučí, jak mohou údaje získané z těchto zdrojů pomoci objasnit nejasnosti týkající se původu konkrétních náboženských tradic, jejich vlivu na jiné oblasti lidské činnosti nebo jejich vzájemného působení s přírodním a společenským prostředím. Kurz je koncipován tak, aby studentům poskytl pochopení východisek, postupů, ale i překážek spojených s mezikulturním výzkumem a praktické dovednosti potřebné k provádění smysluplných analýz s využitím existujících dat. Díky kombinaci teoretické výuky a praktických cvičení budou studenti připraveni kriticky zhodnotit vstupní i výstupní parametry mezikulturního výzkumu a zároveň konstruktivně přispět k rozvoji poznání v této oblasti.
Výstupy z učení
Absolvent kurzu získá:
  • přehled o základních zdrojích dat pro srovnávací mezikulturní výzkum;
  • schopnost kritické reflexe zdrojů dat mezikulturního výzkumu vzhledem k okolnostem jejich vzniku a jejich podobě;
  • dovednost vyhledávání, výběru, a zpracování dat potřebných pro testování navržených modelů a hypotéz;
  • základní dovednosti zpracování mezikulturních dat, jejich analýzy, a prezentace výsledků
  • Osnova
    • Úvod do kurzu, mezikulturní srovnání, univerzálie, vzorce, antropologické databáze
    • Vlastní tvůrčí/badatelská činnost: vyhledávání informací (DPLACE, DRH)
    • Emické a etické, kontext, redukce, klasifikace a kvantifikace
    • Vlastní tvůrčí/badatelská činnost: vizualizace (DRH, SCCS, DPLACE)
    • Typy otázek, hypotézy, proměnné, kódování
    • Vlastní tvůrčí/badatelská činnost: kódování (HRAF)
    • Historie antropologických databází, kritické zhodnocení zdrojů, spolehlivost a nejistota
    • Vlastní tvůrčí/badatelská činnost: kritické zhodnocení zdrojů (HRAF, DRH, Seshat)
    • Sociologické datasety (WVS, PEW, EVS), kulturní blízkost (CD)
    • Vlastní tvůrčí/badatelská činnost: Analýza shody kódování
    • Časově orientovaná analýza, Galtonův problém, kauzalita, fylogenetické metody
    • Vlastní tvůrčí/badatelská činnost: Analýza vlastního projektu
    Literatura
      doporučená literatura
    • Muthukrishna, M., Bell, A. V., Henrich, J., Curtin, C. M., Gedranovich, A., McInerney, J., & Thue, B. (2020). Beyond Western, Educated, Industrial, Rich, and Democratic (WEIRD) psychology: Measuring and mapping scales of cultural and psychological distan
    • Watts, J., Jackson, J. C., Arnison, C., Hamerslag, E. M., Shaver, J. H., & Purzycki, B. G. (2021). Building Quantitative Cross-Cultural Databases From Ethnographic Records: Promise, Problems and Principles. Cross-Cultural Research, 56(December), 10693971
    • Ember, C. R., & Ember, M. (2009). Cross-Cultural Research Methods. AltaMira Press.
    • Ember, C. R. (2007). Using the HRAF Collection of Ethnography in Conjunction With the Standard Cross-Cultural Sample and the Ethnographic Atlas. Cross-Cultural Research, 41(4), 396–427. https://doi.org/10.1177/1069397107306593
    • Slingerland, E., Atkinson, Q. D., Ember, C. R., Sheehan, O., Muthukrishna, M., Bulbulia, J., & Gray, R. D. (2020). Coding Culture: Challenges and Recommendations for Comparative Cultural Databases. Evolutionary Human Sciences, 53(9), 1–20. https://doi.or
    Výukové metody
    Kombinace přednášek s diskusí, praktických seminářů, a vlastní badatelské činnosti. Součástí seminářů je práce na vlastním notebooku. Pokud student/ka nemá k dispozici, po domluvě s vyučujícím je možné zajistit zapůjčení.
    Metody hodnocení
  • Realizace výzkumu na předem zvolené téma z vymezené nabídky kurzu se zaměřením na analýzu a prezentaci výsledků
  • Ústní prezentace a obhajoba výzkumného projektu.
  • Účast na hodinách, aktivní zapojení do diskuze a skupinových seminárních úkolů
  • Samostatná tvůrčí/badatelská činnost (mikroúkoly)
  • Informace učitele
    Předchozí znalost statistiky či vizualizace dat není vyžadována – statistická inference bude probírána v základních obrysech nezbytných k porozumění veřejně prezentovaných statistických inferencí. Podobně není vyžadována znalost softwaru pro statistickou analýzu dat a vizualizace výsledků – základy práce s těmito softwary budou probrány na seminářích.
    Další komentáře
    Předmět je vyučován jednou za dva roky.
    Výuka probíhá každý druhý týden.

    • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/RLMgA612