RLMgB546 Religion and the Senses in the West: Historical–Anthropological Perspective

Faculty of Arts
Spring 2022
Extent and Intensity
1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Taught in person.
Teacher(s)
Dr. phil. Anna Michalík Kvíčalová, MA (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Jana Valtrová, Ph.D.
Department for the Study of Religions – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Matouš Vencálek
Supplier department: Department for the Study of Religions – Faculty of Arts
Timetable
each even Tuesday 16:00–17:40 J.509
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/30, only registered: 0/30
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Západní náboženské tradice byly vždy spjaté s programy upravujícími vztah jedince a světa prostřednictvím smyslového vnímání: určovaly kdy a jakým způsobem měly být jednotlivé smysly utlumovány (zakrývání zraku, ucpávání uší, zákazy doteku), disciplinovány (mlčení, půst, omezení pohybu, smyslový trénink) nebo oslavovány (poslech náboženské hudby, dotyk relikvií, chuť hostie) a zároveň spoluurčovaly kolik smyslů vlastně jedinec měl a jaká byla jejich náboženská validita. Tento kurz se bude zabývat historickými diskurzy a postoji ke smyslové zkušenosti i způsoby každodenního užití smyslové percepce v náboženské praxi. V jednotlivých seminářích budeme podrobně číst klíčové teoretické texty, zabývající se kulturním studiem smyslů a na vybraných příkladech sledovat to, jak historické náboženské systémy konceptualizovaly a modelovaly smyslové vnímán, ale také to, jak konkrétní využití smyslů konstituovalo náboženské, kulturní a sociální identity. Kurz nabídne mezioborové pojetí dějin náboženství jako historie smyslové mediace, při využití přístupů antropologie, kulturní/sociální historie a historie médií a vědy.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování tohoto kurzu budou studenti
• znát základní teoretické přístupy ke studiu kulturní historie smyslů
• obeznámeni s badatelskými tématy v oblasti dějin náboženství a smyslovosti
• schopni kriticky interpretovat úlohu smyslové mediace v náboženských tradicích a formulovat vlastní výzkumné otázky.
Syllabus (in Czech)
  • 19.2 Úvod do kulturní historie smyslů
  • 4.3. Ikonoklasmus a logocentrismus: dějiny náboženství mezi jazykem a obrazem
  • 18.3. „Ruce pryč“: moderna a smyslová anestesie
  • 1.4. Věda, náboženství a smyslové iluze
  • 15.4. Hluchota, slepota a smyslová deprivace
  • 29.4 Paměť a trénink smyslové zkušenosti
  • 13.5 Závěrečné prezentace
Literature
    required literature
  • Smith, Mark M. Sensing the Past: Seeing, Smelling, Tasting, and Touching in History. Berkeley: University of California Press, 2007.
  • Classen, Constance - Toner, Jerry P. - Vila, Anne C. - Newhauser, Richard G. - Howes, David and Roodenburg, Herman eds., A Cultural History of the Senses, 6 volumes. London: Bloomsbury Publishing, 2014.
    recommended literature
  • Classen, Constance. The Deepest Sense: A Cultural History of Touch. Urbana: Univesity of Illinois Press, 2012.
  • Erlmann, Veit,ed., Hearing Cultures: Essays on Sound, Listening and Modernity. Oxford: Berg, 2004.
  • Horský, Jan - Martinec Nováková, Lenka - Pokorný, Vít, eds. Antropologie Smyslů, Praha: Togga, 2019
  • Lundby, Knut, ed. Religion Across Media: From Early Antiquity to Late Modernity. New York: Peter Lang Publishing, 2013.
  • Kvíčalová, Anna, Listening and Knowledge in Reformation Europe: Hearing, Speaking and Remembering in Calvin’s Geneva. Cham: Palgrave Macmillan, 2019.
  • Meyer, Birgit - Stordalen, Terje, eds. Figurations and Sensations of the Unseen in Judaism, Christianity and Islam: Contested DesiresLondon: Bloomsbury Academic, 2019
  • Ong, Walter J. Orality and Literacy: The Technologizing of the Word. London: Routledge, 1988.
  • Schmidt, Leigh. E. Hearing Things: Religion, Illusion, and the American Enlightenment. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 2000.
  • Weiner, Isaac. Religion Out Loud: Religious Sound, Public Space, and American Pluralism. New York and London: New York University Press, 2013.
Teaching methods (in Czech)
Kurz probíhá formou seminářů. Základem ke každému semináři je příprava formou četby zadaných textů. Závěrečná hodina bude věnována prezentacím studentských projektů.
Assessment methods (in Czech)
Podmínky úspěšného ukončení kurzu jsou:
1. splněné semestrální podmínky:
60% aktivní účast na seminářích a četba zadané literatury
40% návrh výzkumného projektu a jeho prezentace v seminární rozpravě
2. Kolokvium:
Přijatá seminární práce
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Information on course enrolment limitations: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujícího.
The course is also listed under the following terms Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2022/RLMgB546