RLMgB607 Diskurzivní analýza kulturních reprezentací

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Milan Fujda, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. David Václavík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Valtrová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Milan Fujda, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kristýna Čižmářová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujících.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je provést studující možnostmi diskursivní analýzy rozličných druhů textových a audiovizuálních reprezentací a umožnit jim osvojit si elementární postupy diskurzivně analytického přístupu k datům týkajícím se kulturních setkání a diskurzivního zpracování. Prostřednictvím návodné četby a mikroúkolů rozebíraných v rámci seminářů si studující postupně osvojují postupy diskurzivní analýzy rozličného druhu materiálu, který se bude týkat (re)prezentací jiného a sebe sama.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu studenti:
  • rozumí pojmům “diskurs”, “text”, “kontext”, “intertextualita” a “žánr” a chápou jejich analytický význam a důsledky;
  • naučí se zaměřovat pozornost na a priori textových (re)prezentací a analyzovat je jako východiska jejich konstruování;
  • dokáží analyzovat sémantické, syntaktické a rétorické nástroje konstruování textových (re)prezentací a zasazovat způsoby sdělování do sociálních, politických, kulturních souvislostí;
  • přistupují k mluvení jako ke způsobu jednání se zamýšlenými i nezamýšlenými účinky;
  • chápou, jakými způsoby se diskursivně konstruuje realita a toto konstruování dokáží analyzovat s ohledem na jeho a priori, záměry, strategie a taktiky, efekty a důsledky a institucionální vazby.
  • Osnova
    • Úvodní hodina
    • Diskurs, text, žánr, intertextualita, kontext - úvod do diskursivní analýzy kulturních (re)prezentací (seminář s diskusí + domácí četba)
    • Diskurzivní analýza textové (re)prezentace (seminář + domácí mikroúkol)
    • Diskursivní analýza (audio)vizuální (re)prezentace (seminář + domácí mikroúkol)
    • Diskurzivní analýza interakce (rozhovory, diskuse, ohniskové skupiny) (seminář + domácí mikroúkol)
    • Vývoj diskursivních (re)prezentací (diskurs a dějiny) (seminář + domácí mikroúkol)
    • Diskurzivní analýza odborného výzkumu, postkoloniální kritika, dekolonialismus (seminář + domácí mikroúkol)
    Literatura
      povinná literatura
    • Wodak, Ruth, “The Discourse - Historical Approach”, In: Wodak, Ruth - Meyer, Michael (ed.). Methods of critical discourse analysis. Introducing qualitative methods. London: SAGE Publications, 2001, s. 63-94.
    • Wodak, Ruth - Krzyźanowski (eds.), Qualitative Discourse Analysis in the Social Sciences. New York - Basingstoke: Palgrave Macmillan 2008.
    • Leeuwen, Theo van, Discourse and Practice: New Tools for Critical Discourse Analysis. New York: Oxford University Press 2008.
      doporučená literatura
    • Holstein, James A. - Jaber E Gubrium, "Interpretative Practice and Social Action", In: Norman K. Denzin - Yvonna S. Lincoln, The SAGE Handbook of Qualitative Research, third edition, Thousand Oaks - London - New Delhi: Sage Publications 2005, s. 483-506.
    • Gee, James Paul. An introduction to discourse analysis: theory and method. Fourth edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2014.
    • Fairclough, Norman, Analysing Discourse: Textual analysis for social research. London - New York: Routledge 2003.
    • Wodak, Ruth - Meyer, Michael (eds.). Methods of critical discourse analysis: Introducing qualitative methods, London: SAGE Publications, 2001.
    Výukové metody
    Přednášky a seminární diskuse k zadané četbě a k úkolům, praktické mikroúkoly, seminární prezentace.
    Metody hodnocení
    docházka, seminární aktivita, seminární prezentace
    Informace učitele
    Předmět je spravován v ELFu (e-learningové prostředí Filozofické fakulty Masarykovy univerzity).
    Další komentáře
    Předmět je vyučován jednou za dva roky.
    Výuka probíhá každý druhý týden.

    • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/RLMgB607