RLMgB608 Visuality and religion

Faculty of Arts
Autumn 2024
Extent and Intensity
1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Aleš Chalupa, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Luboš Bělka, CSc. (lecturer)
PhDr. Dalibor Papoušek, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jana Valtrová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Iva Doležalová (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Luboš Bělka, CSc.
Department for the Study of Religions – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Kristýna Čižmářová
Supplier department: Department for the Study of Religions – Faculty of Arts
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/30, only registered: 0/30, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/30
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kurz se zabývá úlohou obrazů a vizuálních reprezentací v různých náboženských tradicích. Ukazuje, jakým způsobem náboženské symboly vyjadřují některé z náboženských představ nebo prvků zahrnutých v teologické koncepci dané náboženské tradice nebo naopak, jak dochází k fixaci teologických koncepcí skrze zprvu spíše experimentální a teologicky důsledně neukotvenou vizualitu. Kurz rovněž analyzuje historické a kulturní souvislosti náboženské ikonografie a vizuality, jakož i výzvy a kontroverze, které mohou vyplývat z různých interpretací použitých vizuálních reprezentací. Po stránce teoretické a metodologické kurz čerpá z různých přístupů představených v oblasti srovnávací religionistiky, historické antropologie, sémiotiky nebo dějin umění. Cílem kurzu je poskytnout studentům kritické porozumění různorodosti náboženské ikonografie a vizuality a podpořit jejich vlastní tvůrčí a reflexivní zapojení do religionistické interpretace rozličných ikonografických motivů.
Learning outcomes (in Czech)
Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti schopni:
  • Identifikovat a popsat možné funkce vizuálních symbolů a ikonografických motivů v různých náboženských tradicích;
  • Analyzovat a interpretovat význam náboženských obrazů a vizuálních reprezentací v jejich historickém a sociálním kontextu;
  • Kriticky zhodnotit různé estetické, kulturní, ekonomické a politické aspekty náboženských obrazů a ikonografických motivů.
  • Syllabus (in Czech)
    • Úvod do vizuality v náboženstvích
    • Bhavačakra v perspektivě O-T-R (obraz-text-rituál) I
    • Bhavačakra v perspektivě O-T-R (obraz-text-rituál) II
    • Tauroktonie v perspektivě O-T-R (obraz-text-rituál) I
    • Tauroktonie v perspektivě O-T-R (obraz-text-rituál) II
    • Džókhang ve Lhase a jeho rekonstrukce po kulturní revoluci I
    • Džókhang ve Lhase a jeho rekonstrukce po kulturní revoluci II
    • Periodická obnova Templo Mayor v aztéckém Tenochtitlánu I
    • Periodická obnova Templo Mayor v aztéckém Tenochtitlánu II
    • Vizuální reprezentace Ježíšova ukřižování v raném křesťanství I
    • Vizuální reprezentace Ježíšova ukřižování v raném křesťanství II
    • Znak kříže v transkulturní komunikaci (“nestoriánský” kříž a svastika) I
    • Znak kříže v transkulturní komunikaci (“nestoriánský” kříž a svastika) II
    Literature
    • David Morgan, The Sacred Gaze: Religious Visual Culture in Theory and Practice, Berkeley: University of California Press 2002.
    • S. Brent Plate (ed.), Religion, Art, and Visual Culture: A Cross Cultural Reader, New York: Palgrave MacMillan 2002.
    • N. Mirzoeff, An Introduction to Visual Culture, London – New York: Routledge 1991.
    • J. C. Cooper, An Illustrated Encyclopaedia of Traditional Symbols, London: Thames and Hundson 1978.
    • John Harvey, „Visual Culture“, in: Michael Stausberg – Steven Engler (eds.), The Routledge Handbook of Research Methods in the Study of Religion, London – New York: Routledge 2011, 502-522.
    Teaching methods (in Czech)
    Výuka probíhá formou seminářů. Ke každé hodině bude předem zadán soubor vizuálních reprezentací k danému tématu společně s třemi odbornými texty, které tyto vizuální reprezentace pojednávají, představují jejich možné interpretace nebo otevírají některé z důležitých teoreticko-metodologických otázek.
    Assessment methods (in Czech)
    Student vypracovává v rámci každého tematického bloku prezentaci, ve které představí na konkrétním vizuálním materiálu problém, který tematizuje zvolený odborný text (60%; každá ze tří prezentací bude bodována v rozsahu 0-20 bodů; ke splnění nutné bodové hranice je v této kategorii třeba získat alespoň 36 bodů ze 60 možných). Aktivita v seminářích, v nichž studenti nevystupují s prezentací, je doplňkově hodnocena bonusovými body ve škále 0-3 body. Pro kolokviální rozpravu si student připravuje prezentaci jím zvoleného vizuálního/ikonografického motivu, ve které na tomto novém materiálu pojedná některý z teoretických nebo metodologických problémů diskutovaných během seminářů (40%; prezentace bude bodována v rozsahu 0-40 bodů; ke splnění nutné bodové hranice je v této kategorii třeba získat alespoň 24 bodů ze 40 možných).
    Language of instruction
    Czech
    Further comments (probably available only in Czech)
    The course is taught once in two years.
    The course is taught: every other week.
    Information on course enrolment limitations: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujících.

    • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2024/RLMgB608