RLMgB611 Dotazníkové metody ve studiu současných náboženských věr a praktik

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Martin Lang, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Martin Lang, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kristýna Čižmářová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujících.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz se zaměřuje na získání základního přehledu o dotazníkových metodách (survey) a možnostech jejich využití ve studiu náboženství. V kurzu jsou nejprve představeny obecné principy a dobrá praxe v práci s kvantitativními daty (metody sběru dat, statistická inference, vizualizace výsledků) tak, aby byli studenti schopni kriticky zhodnotit výsledky kvantitativních dotazníkových studií, ať už vědeckých či prezentovaných v médiích. Následně kurz kombinuje přednášky se seminární výukou. Nejprve se studenti setkají s obecnými principy budování dotazníků, které si posléze otestují na již existujících dotaznících. Dále se studenti naučí zhodnotit vhodnost konstrukce dotazníku pomocí již existujících dat a navrhnout úpravy, které by posílili validitu a reliabilitu dotazníku. Konkrétní možnosti použití dotazníkové metody ve studiu náboženství (a jejich kritika) budou dále ilustrovány na třech případových studiích z oblastí českého ateismu, islámu, a nových náboženských hnutí v USA. Během seminářů budou studenti pracovat nad vývojem vlastního dotazníku, sběru pilotních dat a pilotní analýzy výsledků. Předchozí znalost statistiky či vizualizace dat není vyžadována – statistická inference bude probírána v základních obrysech nezbytných k porozumění veřejně prezentovaných statistických inferencí. Podobně není vyžadována znalost softwaru pro statistickou analýzu dat a vizualizace výsledků – základy práce s těmito softwary budou probrány na seminářích.
Výstupy z učení
Absolvent kurzu získá:
  • datovou gramotnost a schopnost kriticky zhodnotit statistickou/kauzální inferenci z prezentovaných dat (např. jak náboženská příslušnost ovlivňuje volební preference v ČR);
  • přehled o dostupných datech týkajících se současné náboženské situace, věr, chování, a postojů;
  • dovednost zkonstruovat validní a reliabilní dotazník, který se ptá po náboženských vírách a praktikách;
  • základní dovednosti zpracování dotazníkových dat („data wrangling“), jejich analýzy, a prezentace výsledků (vizualizace dat)
  • Osnova
    • Úvod do kvantitativního přemýšlení a kauzální inference
    • Korelace vs. kauzalita
    • Metody konstrukce dotazníku
    • Práce s nástrojem Google Forms
    • Konkrétní principy konstrukce dotazníku
    • Příprava otázek pro současnou náboženskou tradici
    • Případové dotazníkové studie – čeští ateisté a nová náboženská hnutí
    • Praktické pokyny pro sběr dat
    • Případové dotazníkové studie – Islám v Evropě
    • Zpracovani nasbíraných dat
    • Analýza, vizualizace, a interpretace dotazníkových dat
    • Prezentace vlastních pilotnich dat
    Literatura
      doporučená literatura
    • Field, A., Miles, J., & Field, Z. (2009). Discovering Statistics Using R. SAGE.
    • Price, P., Jhangiani, R., & Chiang, I. (2015). Research Methods of Psychology – 2nd Canadian Edition. Victoria, B.C.: BCcampus.
    • Rohrer, J. M. (2018). Thinking clearly about correlations and causation: Graphical causal models for observational data. Advances in Methods and Practices in Psychological Science, 1–16. https://doi.org/10.1177/2515245917745629
    • Nordmann E, McAleer P, Toivo W, Paterson H, DeBruine LM. Data Visualization Using R for Researchers Who Do Not Use R. Advances in Methods and Practices in Psychological Science. April 2022. doi:10.1177/25152459221074654
    • Willard, A. K., & Cingl, L. (2017). Testing theories of secularization and religious belief in the Czech Republic and Slovakia. Evolution and Human Behavior, 38(5), 604–615. https://doi.org/10.1016/j.evolhumbehav.2017.01.002
    Výukové metody
    Kombinace přednášek s diskusí, praktických seminářů, a vlastní tvůrčí činnosti. Na seminářích je potřeba pracovat na vlastním notebooku. Pokud student/ka nemá k dispozici, po domluvě s vyučujícím je možné zapůjčit laptop z katedry.
    Metody hodnocení
    Písemně odevzdaná seminární práce (4-6 tisíc slov), která ilustruje schopnost zkonstruovat dotazník, sesbírat pilotní data a tato data analyzovat a interpretovat. Téma závěrečná práce vybírají studenti a studentky po konzultaci s vyučujícím, nejlépe však se zaměřením na téma diplomové práce. Seminární práce by měla obsahovat krátké teoretické shrnutí zkoumaného problému, výzkumnou otázku a hypotézu. Hlavní těžiště práce by však mělo být v samotném dotazníku a prezentaci výsledků, včetně tabulek a grafů. Práci je možné odevzdat v českém, slovenském, a anglickém jazyce. Je také možné pracovat na výstupech ve skupinách a sdílet svoje expertízy. Nicméně každý/á student/ka musí vést alespoň jednu seminární práci, podle které bude hodnocen/a. Seminární práce bude hodnocena maximálně 100 body na základě: kvalita připraveného dotazníku a argumentace pro jednotlivá rozhodnutí při jeho konstrukci zpracování výsledků a statistické inference. K udělení kolokvia je potřeba získat alespoň 60 bodů.
    Další komentáře
    Předmět je vyučován jednou za dva roky.
    Výuka probíhá každý druhý týden.

    • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/RLMgB611