SJ0B790 Současná společnost a kultura hispanofonních zemí Latinské Ameriky II

Filozofická fakulta
jaro 2017
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Athena Alchazidu, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Ivo Buzek, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Milada Malá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 12:30–14:05 L41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/20, pouze zareg.: 0/20
Jiné omezení: Zápis do předmětu je podmíněn souhlasem učitele
Mateřské obory/plány
předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz si klade za cíl nabídnout studentům komplexní pohled na současnou společenskou a kulturní situaci vybraných hispanofonních zemí Latinské Ameriky. Nejprve bude podán nástin základních geografických reálií, v rámci nichž se vyvíjely původní kultury a civilizace, z nichž nejvýznamnější budou stručně představeny. Důraz bude kladen i na nejvýznamnější dějinné milníky ve vztahu k současné společenské situaci v jednotlivých zemích. Kulturní rozmanitost současného hispanoamerického světa bude zasazena do širšího kontextu tak, aby jasněji vyniklo vzájemné prolínání kulturních vlivů i to, jak se jejich působení projevilo na místních tradicích a zvycích, které se dochovaly až dodnes.
Osnova
  • 1. Přehled nejvýznamnějších dějinných milníků v hispanofonní oblasti Jižní Ameriky. 2. Kolumbie. 3. Venezuela. 4. Ekvádor. 5. Bolívie. 6. Peru. 7. Chile. 8. Argentina. 9. Uruguay. 10. Paraguay. 11. Hlavní problémy současné Latinské Ameriky 12. Dnešní kulturní situace.
Literatura
  • Barrios, Luis, Historia de Colombia. Quinta edición, Bogotá: Editorial Cultural,1984.
  • Roedl, Bohumír, Dějiny Peru a Bolivie, Praha, Nakladatelství Lidové noviny, 2007
  • Alonso García, Ricardo, Tratado de Libre Comercio, Mercosur y Comunidad Europea. Madrid:McGraw-Hill, 1997
  • Salcedo-Bastardo. Historia Fundamental de Venezuela, Caracas, Ediciones de la Biblioteca, 2004
  • Ayala Mora, Enrique, Resumen de historia del Ecuador, Quito, Corporación Editora Nacional, 1990.
Výukové metody
Kurz je členěn do tematických celků, v rámci nichž se nabízí profil jednotlivých hispanofonních zemí. Se trata de un curso que cuenta con un eje interactivo en la plataforma del ELF. En cada bloque temático se hace una introducción a la problemática en cuestión y se presentan los temas seleccionados. Forma parte indispensable de cada tema un debate virtual entre todos los participantes que se desarrollará en los foros correspondientes.
Metody hodnocení
Para aprobar será necesario: a) asistir de forma regular a las clases y participar activamente b) contribuir regularmente a los debates en los foros b) elegir un tema y elaborar una redacción: dos pág. normativas (una página normativa equivale a 1800 caracteres).
Vyučovací jazyk
Španělština
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, jaro 2019.