SJ2A034 Pedagogická praxe 1

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/4. 60hodin. 6 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Milada Malá, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Cristina Rodríguez García, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Milada Malá, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Milada Malá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pouze pro uchazeče o učitelskou způsobilost.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem oborové pedagogické praxe je umožnit studentům aplikovat nezbytné kompetence v reálném prostředí příslušných vzdělávacích institucí, díky čemuž studenti dostanou prostor uplatnit získané teoretické znalosti z filologické a pedagogicko psychologické průpravy. Stěžejním cílem praxe je poskytnout studentům příležitost,aby pod vedením zkušených pedagogů a odborníků z praxe mohli rozvíjet důležité dovednosti, které jsou pro pedagogickou profesi klíčové. Nedílnou součástí praxe je evaluační a autoevaluační proces. Vzhledem k soudobým trendům ve výuce je kladen důraz na průpravu i v oblasti moderních technologií zejména e-learningu.
Výstupy z učení
Během praxe si student udělá komplexní představu o jednotlivých aspektech každodenní učitelské práce. Díky tomu je pak schopen efektivně plánovat vlastní výuku, náležitě ji realizovat a následně provést adekvátní evaluaci, jejíž nezbytnou součástí je patřičná sebereflexe. Vzhledem k tomu, že praxe je zaměřena na široké spektrum forem výuky, bude student všestranně připraven (jak pro prezenční výuku, tak i další formy: elearning, blended learning). Jedním z výstupů je portfolio, které student průběžně vytvářel a konzultoval.
Osnova
  • - Vstupní konzultace s vedoucím pedagogické praxe z příslušné instituce. - Hospitace a observace. - Výuka v tandemu. - Činnosti vykonávané ve funkci asistenta učitele (příprava pomůcek, školní dokumentace, účast na školních akcích aj.) - Samostatná výuka s následnou zpětnou vazbou vedoucího praxe. - Praxe v rámci dalších výukových forem (e-learning, blended learning atd.) - Evaluační workshopy. Vlastní výuce v rámci jednotlivých výukových forem, které bude věnována třetina celkové hodinové dotace na pedagogickou praxi, předchází hospitace, observace případně tandemová výuka a jiné výše zmíněné činnosti pod vedením provázejícího vyučujícího.
Literatura
    doporučená literatura
  • ALONSO, E.; CASTRILLEJO, V.; ORTA, A. (2012). Soy profesor/a. Aprender a enseñar. Madrid. Edelsa.
  • PUCHTA, Herbert, Mario RINVOLUCRI a María del Carmen FONSECA MORA. Inteligencias múltiples en el aula de español como lengua extranjera. Primera edición. Alcobendas (Madrid): SGEL, 2012, 175 stran. ISBN 9788497786775. info
  • LLOPIS-GARCÍA, Reyes, Juan Miguel Ruiz REAL ESPINOSA a José Plácido CAMPILLO. Qué gramática enseñar, qué gramática aprender. Madrid: Edinumen, 2012, 185 stran. ISBN 9788498482409. info
  • Vademécum para la formación de profesores : enseñar español como segunda lengua (L2)/lengua extranjera (LE). Edited by Virginia Lara Casado - Humberto López Morales - Guillermo Rojo - Jes. 1. ed. Alcobendas (Madrid): Sociedad General Espanola de Librería, 2004, 1308 s. ISBN 8497780515. info
  • ALONSO, Encina. Cómo ser profesor/a y querer seguir siéndolo. 1. ed. Madrid: Edelsa Grupo Didascalia, 1994, 191 s. ISBN 8477110719. info
Výukové metody
Hospitace, observace, konzultace, workshop, e-learning, projekty, diskuse.
Metody hodnocení
Projekt, portfolio a diskuze.
Vyučovací jazyk
Španělština
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, jaro 2025.