SJIIB969 Španělština v USA

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Ivo Buzek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Milada Malá, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 12:30–14:05 K32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Jiné omezení: Minimální počet studentů: 5
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je nabídnout studentům komplexní úvod do problematiky španělštiny na území současných Spojených států amerických. Po krátkém historickém úvodu bude pozornost zaměřena na dvě hlavní témata:
1. současná charakteristika původní historické španělštiny tak, jak se vyvíjela na území USA.
2. současná situace importovaných latinskamerických variant na území USA a jejich kontakt se (zatím) většinovou angličtinou.
Na konci kurzu studenti schopni identifikovat a správně interpretovat různé foneticko-fonologické, morfosyntaktické i lexikálně sémantické charakteristiky dnes existujících forem španělštiny na území USA.
Osnova
  • 1. Historia y geografía del español patrimonial en los Estados Unidos
  • 2. Caracterización del español patrimonial en los Estados Unidos.
  • 3. Las variedades del español y su distribución en el espacio estadounidense
  • 4. El llamado "espanglish": características lingüísticas
  • 5. Bilingüismo y la alternancia de códigos
  • 6. La enseñanza del español en los Estados Unidos
Literatura
    povinná literatura
  • López Morales, H. Andadura del español por el mundo. Madrid: Taurus, 2010.
  • Moreno Fernández, F. La lengua española en su geografía. Madrid: Arco/Libros, 2009
    doporučená literatura
  • Alvar, M. "Los Estados Unidos". In Manual de dialectología hispánica. El español de América. Coord. M. Alvar. Barcelona: Ariel, 1996, pp. 90-100.
  • Garrido, J. "El español en los Estados Unidos". In El español en América. Contactos lingüísticos en Hispanoamérica. Coord. A. Palacios. Barcelona: Ariel, 2008, pp. 17-32.
  • López Morales H. (coord.). Enciclopedia del español en los Estados Unidos. Madrid: Santillana, 2009.
Výukové metody
Přednáška: definice základních pojmů a jejich exemplifikace na základě autentických textů či audiovizuálního materiálu.
Seminář: analýza a interpetace jednotlivých aspektů studované látky na autentických příkladech a textech v hodině.
Bude vyžadována příprava na hodinu (četba vybraných ukázek či teoretických textů).
Metody hodnocení
Předmět má formu přednášky. Zároveň vyučující bude vyžadovat připravenost, tj. četbu zadaných textů, na hodinu. Zkouška bude mít formu písemného testu.
Vyučovací jazyk
Španělština
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.