SPEDB103 Sociální pedagog ve škole

Filozofická fakulta
podzim 2025

Předmět se v období podzim 2025 nevypisuje.

Rozsah
1/1. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Martin Majcík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Navrátilová, DiS., Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jana Navrátilová, DiS., Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Předpoklady
SPEDB002 Sociální pedagogika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům komplexní přehled o profesi sociálního pedagoga ve školním prostředí. Studenti získají detailní porozumění roli tohoto poradenského pracovníka, jeho významu, kompetencím a odpovědnostem v rámci systému školního vzdělávání. Pozice sociálního pedagoga bude představena v širším kontextu sociální pedagogiky, přičemž bude vymezena jeho působnost, hodnotové zakotvení a pracovní filozofie. Studenti se seznámí s různými metodami a technikami práce se žáky s rozmanitými potřebami, včetně podpory dětí se sociálními, emočními a vzdělávacími obtížemi. Naučí se aplikovat efektivní přístupy zaměřené na individuální potřeby žáků a rozvoj jejich potenciálu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat úlohu sociálního pedagoga ve školním prostředí;
- používat různé metody a techniky práce se žáky rozmanitých potřeb;
- znát modely a postupy efektivní komunikace a spolupráce s rodinami žáků;
- rozumět sociokulturním aspektům, které mohou ovlivňovat dynamiku vztahů mezi školou a rodinou;
- aplikovat strategie pro práci s rodinami žáků.
Osnova
  • 1. Legislativní rámec pro pozici sociálního pedagoga, role ASOCP
  • 2. Specifikace pozice sociálního pedagoga v kontextu sociální pedagogiky
  • 3. Role sociálního pedagoga v ČR a ve vybraných zemích
  • 4. Náplň práce sociálního pedagoga
  • 5. Metody a techniky práce se žáky z různých sociokulturních prostředí
  • 6. Školní klima
  • 7. Sociokulturní aspekty ovlivňující vztahy mezi rodinou a školou
  • 8. Pedagogizace rodinného prostředí
Literatura
    povinná literatura
  • Metodika práce pro sociální pedagogy. Edited by Jan Šmída - Jiří Daněk. 1. elektronické vydání. Univerzita Palackého v Olomouci, 2024, 1 online. ISBN 9788024465356. URL info
  • ŠMÍDA, Jan, Tomáš ČECH, Tereza HORMANDLOVÁ a Alena JŮVOVÁ. Sociální pedagog a jeho role v kontextu potřeb základních škol. 1. vydání. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2024, 146 stran. ISBN 9788024464596. info
  • PIVARČ, Jakub. Na cestě k inkluzi : proměny pedagogických procesů ve vzdělávání a jejich pojetí učiteli a zástupci vedení ZŠ. 1. vydání. [Praha]: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020, 187 stran. ISBN 9788076032064. info
  • BENDL, Stanislav. Základy sociální pedagogiky. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016, 334 stran. ISBN 9788072908813. info
    doporučená literatura
  • KNOTOVÁ, Dana, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Šárka PORTEŠOVÁ, Martina HREJSEMNOU a Michaela VACKOVÁ. Školní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 258 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2. info
  • Social pedagogy and working with children and young people : where care and education meet. Edited by Claire Cameron - Peter Moss. First published. London: Jessica Kingsley Publishers, 2011, 221 stran. ISBN 9781849051194. info
  • ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 325 s. ISBN 9788024727424. URL info
  • ŠTĚPAŘOVÁ, Ema. Základy sociální pedagogiky a multikulturní výchovy. Brno, 2009. Katedra sociální pedagogiky PdF MU. info
Výukové metody
Přednáška, seminář, exkurze, workshop

Pro absolvování předmětu je počítáno se zátěží 125 hodin (5 ECTS kreditů):
20 hodin - účast na výuce
25 hodin - četba odborné literatury, samostudium studijních materiálů a systematická příprava na semináře
10 hodin - exkurze a plnění úkolů z ní vyplývajících
10 hodin - účast na workshopu a plnění úkolů
10 hodin - samostatné řešení kazuistik
15 hodin - příprava a prezentace skupinových projektů
35 hodin - příprava na písemný test
Metody hodnocení
K ukončení předmětu je vyžadována: (1) účast na výuce minimálně 75 %; (2) systematická příprava dle pokynů zadaných vyučujícím a aktivní zapojení v semináři; (3) zpracování a prezentace projektu (více informací budou sděleny vyučujícím ve výuce); (4) účast na exkurzi; (5) úspěšné absolvování písemného testu zaměřeného na ověření znalostí vycházejících ze sylabu předmětu.
Studijní opora
https://elf.phil.muni.cz
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2025/SPEDB103