FF:SPEDB118 Pedagogika rodiny - Informace o předmětu
SPEDB118 Pedagogika rodiny
Filozofická fakultajaro 2026
Předmět se v období jaro 2026 nevypisuje.
- Rozsah
- 1/1. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
Mgr. Barbora Nekardová (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-SOPP_) (3)
- Cíle předmětu
- Pedagogika rodiny vychází z charakteristik současné rodiny v moderní společnosti a z jejích základních funkcí, z nichž se soustřeďuje především na funkci výchovnou – socializační. Zajímá se o takové uspořádání a atmosféru rodiny, které jsou z hlediska možnosti naplňování její výchovné funkce optimální a současně o ty okolnosti, které plnění této funkce znesnadňují nebo přímo znemožňují. Jedná se především o známé fenomény, jako je rozvod, neúplná rodina, zaměstnanost rodičů, rodičovství mladistvých, alkoholismus, nejednotné výchovné působení ve vícegeneračních rodinách apod. Pozornost je věnována rodině s dětmi všech věkových skupin, stejně jako rodině dospělých členů. Dalšími tématy jsou seznámení s některými z možných modelů rodinné výchovy, s otázkami komunikace a spolupráce mezi rodinou a školou a konečně také s postavením státu ve vztahu k rodině, dále také k povinnosti rodičů pečovat o děti a k povinnosti dětí pečovat v dospělosti o rodiče.
Cílem kurzu je získat přehled o aktuálních teoretických a empirických přístupech k otázkám současné rodiny, rozumět základním fenoménům a teoriím, které jsou spojeny s otázkami současné rodiny a formou panelových diskusí se k nim poučeně vyjádřit a uplatnit svůj názor. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat roli rodiny v současné společnosti;
- vyjádřit se k aktuálnímu vývoji a proměnám funkcí současné rodiny;
- rozpoznat faktory ovlivňující rodinnou výchovu a socializaci;
- aplikovat pedagogické principy na rodinnou výchovu;
- porozumět místu rodiny ve vztahu ke společnosti a ke škole. - Osnova
- (1) Základní pojmy ve vztahu k rodině, současný kontext rodinného života, proměny funkcí rodiny.
- (2) Rodina našich předků (pohled na rodinu v tzv. tradiční společnosti).
- (3) Podpora současné rodiny. Otázky prorodinné a pronatalitní politiky (trendy a změny v postavení rodiny ve společnosti, argumenty srovnávací a historické).
- (4) Současné a perspektivní proměny rodiny, manželství a rodičovství (z výsledků výzkumů o rodině od 90. let do současnosti u nás).
- (5) Pohled na rodinu na základě vybraných teorií (sociologických, sociobiologických a psychologických).
- (6) Socializace a výchova v rodině (obecná východiska, základní podmínky, principy, rodičovství jako celoživotní učení).
- (7) Vybraný model rodinné výchovy (specifické výchovné přístupy podle adlerovské koncepce rodinné výchovy, sourozenecké konstelace).
- (8) Výchovné problémy v rodině v souvislosti s tzv. atypickými rodinami (vymezení a charakteristika atypických rodin, vztahy v atypických rodinách, důsledky pro výchovu dětí, konkrétní příklady).
- (9) Rodina s dítětem školního věku (komplementárnost rodinné a školní výchovy a vzdělávání, rodičovská podpora dítěte školního věku v plnění jeho školních povinností, odkaz na teorii kulturního kapitálu a teorii řečových vzorů, spolupráce rodiny a školy).
- (10) Rodina s dospívajícím (stereotypy v pohledu dospívajících na rodiče, stereotypy v pohledu rodičů na dospívající, vzájemná komunikace, otázky autority v rodině).
- (11) Rodina dospělých členů (odchod dospělých dětí z rodiny, srovnávací pohled na vztahy v rodině s dospělými dětmi, povinnost dospělých dětí vůči rodičům, ženská a mužská role v rodině a v rodinné výchově).
- (12) Význam rodinných tradic a rituálů.
- Literatura
- povinná literatura
- Alan, J.: Etapy života očima sociologie. Panorama, Praha 1989. Campbell, R.: Potřebuji tvou lásku. Návrat, Praha 1992. Campbell, R.: Hledám svou cestu. Návrat, Praha 1993. Demografie (nejen) pro demografy. SLON, Praha 1993. De Singly, F.: Sociologie souč
- RABUŠICOVÁ, Milada. Rodiče a škola. In Průcha, J. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, s. 319-323. ISBN 978-80-7367-546-2. info
- MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Illustrated by Vladimír Jiránek. Vydání druhé, upravené. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2008, 323 stran. ISBN 9788086429878. info
- RABUŠICOVÁ, Milada. Postavení rodičů jako výchovných a sociálních partnerů školy. Pedagogika. Praha: PedF UK, 2004, LIV, 2004, č. 4, s. 326-341. ISSN 0031-3815. info
- doporučená literatura
- RABUŠICOVÁ, Milada; Lenka KAMANOVÁ a Kateřina PEVNÁ. O mezigeneračním učení. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 212 s. ISBN 978-80-210-5750-0. info
- RABUŠICOVÁ, Milada; Lenka KAMANOVÁ a Kateřina PEVNÁ. Učení v rodině v mezigeneračním pohledu. Pedagogická orientace. Brno: ČPdS, 2010, roč. 20, č. 4, s. 92-111. ISSN 1211-4669. info
- RABUŠICOVÁ, Milada; Markéta KLUSÁČKOVÁ a Lenka KAMANOVÁ. Mezigenerační učení v rámci programů a kurzů neformálního vzdělávání pro děti, rodiče a prarodiče. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2009, roč. 14, č. 2, s. 131-153. ISSN 1803-7437. info
- KOCOURKOVÁ, Jiřina a Ladislav RABUŠIC. Sňatek a rodina: zájem soukromý nebo veřejný? 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, 2006, 158 s. ISBN 80-86561-93-3. info
- RABUŠICOVÁ, Milada; Vlastimil ČIHÁČEK; Kateřina EMMEROVÁ a Klára ŠEĎOVÁ. Role rodičů ve vztahu ke škole - empirická zjištění. Pedagogika. Praha: PedF UK, 2003, roč. 2003, č. 3, s. 309 - 320. ISSN 0031-3815. info
- RABUŠICOVÁ, Milada. Možnosti spolupráce školy a rodiny. In Sborník příspěvků z 5. pedagogického semináře organizovanéhe Ústavem celoživotního vzdělávání při PdF OU v Ostravě. Ostrava: Ústav celoživotního vzdělávání při PdF OU v Ostravě, 1999, s. 21-31. ISBN 80-7042-149-5. info
- MOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny: její vývoj, teorie a základní problémy. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999, 250 s. ISBN 80-85850-75-3. info
- neurčeno
- RABUŠICOVÁ, Milada. Influence of the Family on Educational Achievement. In Developing Schools for Democracy in Europe, an example of trans-European cooperation in education. Oxford Studies in Comparative Education. United Kingdom: Triangle Books, 1995, s. 125-133. ISBN 1-873927-13-4. info
- Výukové metody
- Přednáška a seminář
Pro absolvování předmětu je počítáno se zátěží 125 hodin (5 ECTS kreditů):
30 hodin – účast na výuce
25 hodin – četba odborné literatury, samostudium studijních materiálů v e-learningu a systematická příprava na semináře
25 hodin – vypracování portfolia
10 hodin – příprava prezentace na seminář
35 hodin – příprava na zápočtovou písemnou práci - Metody hodnocení
- Požadavky k zápočtu: účast na výuce minimálně 75 %, aktivní zapojení v semináři, systematická a pravidelná příprava na seminář dle pokynů zadaných vyučujícím. Prezentace zvoleného tématu na semináři, odevzdání portfolia a zápočtová písemná práce.
- Studijní opora
- https://elf.phil.muni.cz
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2026/SPEDB118