SPEDM101 Školní poradenství

Filozofická fakulta
podzim 2025
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Helena Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje s vývojem a stavem školního a školského poradenství. Studenty uvádí do právního a legislativního ukotvení jejich služeb. Podrobně představuje podmínky poskytování služeb školního poradenského pracoviště. Pozornost je věnována náplni práce jednotlivých pracovníků školního poradenského pracoviště. Předmět vede k porozumění funkcí školního poradenství v současné škole a k porozumění aktuálnímu stavu a perspektivám.
Výstupy z učení
Student by měl umět:
popsat služby školního a školského poradenství
popsat podmínky práce školního poradenského pracoviště
poznat metody práce užívané ve školním poradenství
identifikovat náplň práce pracovníků školního poradenského pracoviště
navrhnout plán činnosti školního poradenského pracoviště
vytvořit PLPP
vyhodnotit práci ŠPP
metodické postupy při řešení rizikového chování
zorganizovat a vést případové konference
Osnova
  • 1. Školní poradenství - vývoj a současná charakteristika.
  • 2. Institucionální zázemí služeb školního a školského poradenství v ČR.
  • 3. Právní a legislativní ukotvení poskytovaných poradenských služeb.
  • 4. Školní poradenské pracoviště.
  • 5. Školská poradenská pracoviště.
  • 6. Podmínky poskytování služeb školního poradenského pracoviště (personální, finanční, materiální vybavení).
  • 7. Činnost pracovníků školního poradenského pracoviště.
  • 8. Zjišťování kvality služeb a evaluace služeb školního poradenského pracoviště.
  • 9. Projekty zaměřené na podporu poradenských služeb ve školství v ČR a EU.
  • 10. Metodiky k rizikovému chování žáků.
  • 11. Případové konference.
  • 12. Komunikace se zákonnými zástupci žáků.
Literatura
    povinná literatura
  • KNOTOVÁ, Dana, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Šárka PORTEŠOVÁ, Martina HREJSEMNOU a Michaela VACKOVÁ. Školní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 258 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2. info
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Výchovné poradenství. 2., přepracované vydání. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013, 363 stran. ISBN 9788074783562. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele. O situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 2008, 69 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-169-0. info
    doporučená literatura
  • NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním : základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 269 s. ISBN 9788073675097. info
  • HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana. Intervence : pedagogicko-psychologické poradenství III. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004, 249 s. ISBN 807290146X. info
  • GABURA, Ján a Jana PRUŽINSKÁ. Poradenský proces. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 147 s. ISBN 80-85850-10-9. info
  • DRAPELA, J. V. a Vladimír HRABAL. Vybrané poradenské směry : teorie a strategie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1995, 81 s. ISBN 8071840114. info
    neurčeno
  • Hatch, T. (2014). The use of data in school counseling: Hatching results for students, programs and the professions. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • Schmidt, J.J. (2003) Counseling in schools: Essential services and comprehensive programs. 4th ed. Boston: Allyn & Bacon.
Výukové metody
přednášky, kazuistické semináře, skupinová diskuse a práce ve skupinách

Pro absolvování předmětu je počítáno se zátěží 125 hodin (5 ECTS kreditů):
30 hodin – účast na výuce
25 hodin – četba odborné literatury, samostudium studijních materiálů v e-learningu, studium webových stránek ŠPZ a ŠPP
25 hodin – samostatné řešení případových studií (kazuistik)
10 hodin – příprava PLPP, Preventivního programu školy
35 hodin – příprava na písemný test
Metody hodnocení
Zkouška formou písemného testu.
Studijní opora
https://elf.phil.muni.cz
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2025/SPEDM101