SPEDM103 Kariérové poradenství

Filozofická fakulta
podzim 2025
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Martin Majcík, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Martin Majcík, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Helena Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je zorientovat studenty v systému kariérového poradenství v celoživotní perspektivě. Postupně bude věnována pozornost institucionálnímu zázemí, jednotlivým službám, ukotvení tématu v kurikulu, poradenským teoriím i činnosti poradce. Pozornost bude věnována také aktivnímu nácviku poradenských dovedností formou workshopu.
Výstupy z učení
Student je po absolvování kurzu schopen:
- Identifikovat klíčové organizace a instituce poskytující kariérové poradenství
- Prokázat znalost teoriích kariérového rozhodování a kariérového poradenství
- Určit služby kariérového poradenství v období počátečního vzdělávání
- Orientovat se v problematice kariérového poradenství pro specifické skupiny a nezaměstnané
- Využívat online nástroje na podporu klienta
- Vysvětlit fungování dalšího vzdělávání v kontextu individuálního rozvoje
- Vysvětlit roli poradce v poradenském procesu a podstatu distančního poradenství
Osnova
  • Osnova
  • 1. Služby kariérového poradenství v ČR i v Evropě, trendy v koncipování a poskytování služeb, evaluace služeb, role služeb kariérového poradenství v politice zaměstnanosti, vzdělávací politice, sociální politice státu.
  • 2. Kariérové vzdělávání jako součást kariérového poradenství.
  • 3. Kariérové informace a práce s nimi v průběhu poradenského procesu. 4. Teorie zaměřené na obsah: teorie kariérového rozhodování (Parsons, Holland, Schein) a jejich využití v přímé práci s klientem
  • 5. Teorie zaměřené na proces kariérového vývoje (Ginsber, Super) a jejich využití v přímé práci s klientem.
  • 6. Soudobé teorie kariérového rozvoje (Peavy, McMahon, Savickas) a jejich využití v přímé práci s klientem.
  • 7. Vedení poradenského procesu (scénáře a metodiky vedení poradenského procesu na podporu kariérové změny a na podporu kariérového rozvoje).
  • 8.-10. Nácviky vedení poradenského procesu (nácvik dojednávání zakázky, techniky vedení rozhovoru, tvorba kariérového plánu, dilemata, tvořivost v práci poradce, poradenský styl apod.).
  • 11. Tvorba scénářů první poradenské schůzky s klientem.
Literatura
    povinná literatura
  • KOŠŤÁLOVÁ, Helena a Markéta CUDLÍNOVÁ. Praktický průvodce kariérového poradce pro 21. století. První vydání. Praha: Evropská kontaktní skupina, 2015, 55 stran. ISBN 9788087993019. info
  • SHARF, Richard S. Applying career development theory to counseling. 6th ed., International ed. Australia: Brooks/Cole Cengage Learning, 2013, xviii, 498. ISBN 9781285176062. info
  • PEAVY, R. Vance. Sociodynamické poradenství : konstruktivistická perspektiva. Praha: Dům zahraniční spolupráce pro Centrum Euroguidance, 2013, 274 stran. ISBN 9788087335550. URL info
  • MEZERA, Antonín. Pro jaké povolání se hodím? : jak si vybrat střední a vyšší odbornou školu a snad i budoucí povolání. 2. aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2008, viii, 296. ISBN 9788025123959. info
  • HANSEN, Ellen. Kariérové poradenství : příručka pro země s nízkými a středními příjmy. Vyd. 1. Praha: Dům zahraničních služeb MŠMT, 2007, x, 110. ISBN 9788090400528. info
  • KIDD, Jennifer M. Understanding career counselling : theory, research and practice. 1st pub. London: SAGE Publications, 2006, xiii, 160. ISBN 1412903394. info
  • BOLLES, Richard Nelson. Jaké barvy je tvůj padák? : praktický manuál jak si najít práci a novou kariéru. Vyd. pro rok 1996. Praha: Pragma, 1998, 424 s. ISBN 8072056042. info
    doporučená literatura
  • VENDEL, Štefan. Kariérní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 224 s. ISBN 9788024717319. URL info
    neurčeno
  • Hooley, T., Sultana, R., Thomsen, R. (Eds.) Career guidance for social justice. Routledge, 2018
  • NILES, Spencer G. a JoAnn HARRIS-BOWLSBEY. Career development interventions in the 21st century. 2nd ed. Upper Saddle River: Pearson/Merrill Prentice Hall, 2005, xxi, 476. ISBN 0131137816. info
Výukové metody
Přednáška a seminář – výklad, skupinová diskuze

Pro absolvování předmětu je počítáno se zátěží 125 hodin (5 ECTS kreditů):
- Účast na výuce (30 hodin)
- Samostatné studium odborné literatury (40 hodin)
- Řešení průběžných úkolů založených na analýze zdrojů a vlastní tvorbě (25 hodin)
- Příprava informačního balíčku (15 hodin)
- Příprava na závěrečnou zkoušku (45 hodin)
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné splnit následující podmínky:
1. účast na seminářích (dle domluvených počtu absencí)
2. vypracování průběžných úkolů
3. odevzdání informačního balíčku
4. ústní zkouška
Studijní opora
https://elf.phil.muni.cz
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2025/SPEDM103