FF:SPEDM103 Kariérové poradenství - Informace o předmětu
SPEDM103 Kariérové poradenství
Filozofická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Martin Majcík, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Martin Majcík, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Helena Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, N-SOPP_) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je zorientovat studenty v systému kariérového poradenství v celoživotní perspektivě. Postupně bude věnována pozornost institucionálnímu zázemí, jednotlivým službám, ukotvení tématu v kurikulu, poradenským teoriím i činnosti poradce. Pozornost bude věnována také aktivnímu nácviku poradenských dovedností formou workshopu.
- Výstupy z učení
- Student je po absolvování kurzu schopen:
- Identifikovat klíčové organizace a instituce poskytující kariérové poradenství
- Prokázat znalost teoriích kariérového rozhodování a kariérového poradenství
- Určit služby kariérového poradenství v období počátečního vzdělávání
- Orientovat se v problematice kariérového poradenství pro specifické skupiny a nezaměstnané
- Využívat online nástroje na podporu klienta
- Vysvětlit fungování dalšího vzdělávání v kontextu individuálního rozvoje
- Vysvětlit roli poradce v poradenském procesu a podstatu distančního poradenství - Osnova
- Osnova
- 1. Služby kariérového poradenství v ČR i v Evropě, trendy v koncipování a poskytování služeb, evaluace služeb, role služeb kariérového poradenství v politice zaměstnanosti, vzdělávací politice, sociální politice státu.
- 2. Kariérové vzdělávání jako součást kariérového poradenství.
- 3. Kariérové informace a práce s nimi v průběhu poradenského procesu. 4. Teorie zaměřené na obsah: teorie kariérového rozhodování (Parsons, Holland, Schein) a jejich využití v přímé práci s klientem
- 5. Teorie zaměřené na proces kariérového vývoje (Ginsber, Super) a jejich využití v přímé práci s klientem.
- 6. Soudobé teorie kariérového rozvoje (Peavy, McMahon, Savickas) a jejich využití v přímé práci s klientem.
- 7. Vedení poradenského procesu (scénáře a metodiky vedení poradenského procesu na podporu kariérové změny a na podporu kariérového rozvoje).
- 8.-10. Nácviky vedení poradenského procesu (nácvik dojednávání zakázky, techniky vedení rozhovoru, tvorba kariérového plánu, dilemata, tvořivost v práci poradce, poradenský styl apod.).
- 11. Tvorba scénářů první poradenské schůzky s klientem.
- Literatura
- povinná literatura
- KOŠŤÁLOVÁ, Helena a Markéta CUDLÍNOVÁ. Praktický průvodce kariérového poradce pro 21. století. První vydání. Praha: Evropská kontaktní skupina, 2015, 55 stran. ISBN 9788087993019. info
- SHARF, Richard S. Applying career development theory to counseling. 6th ed., International ed. Australia: Brooks/Cole Cengage Learning, 2013, xviii, 498. ISBN 9781285176062. info
- PEAVY, R. Vance. Sociodynamické poradenství : konstruktivistická perspektiva. Praha: Dům zahraniční spolupráce pro Centrum Euroguidance, 2013, 274 stran. ISBN 9788087335550. URL info
- MEZERA, Antonín. Pro jaké povolání se hodím? : jak si vybrat střední a vyšší odbornou školu a snad i budoucí povolání. 2. aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2008, viii, 296. ISBN 9788025123959. info
- HANSEN, Ellen. Kariérové poradenství : příručka pro země s nízkými a středními příjmy. Vyd. 1. Praha: Dům zahraničních služeb MŠMT, 2007, x, 110. ISBN 9788090400528. info
- KIDD, Jennifer M. Understanding career counselling : theory, research and practice. 1st pub. London: SAGE Publications, 2006, xiii, 160. ISBN 1412903394. info
- BOLLES, Richard Nelson. Jaké barvy je tvůj padák? : praktický manuál jak si najít práci a novou kariéru. Vyd. pro rok 1996. Praha: Pragma, 1998, 424 s. ISBN 8072056042. info
- doporučená literatura
- VENDEL, Štefan. Kariérní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 224 s. ISBN 9788024717319. URL info
- neurčeno
- Hooley, T., Sultana, R., Thomsen, R. (Eds.) Career guidance for social justice. Routledge, 2018
- NILES, Spencer G. a JoAnn HARRIS-BOWLSBEY. Career development interventions in the 21st century. 2nd ed. Upper Saddle River: Pearson/Merrill Prentice Hall, 2005, xxi, 476. ISBN 0131137816. info
- Výukové metody
- Přednáška a seminář – výklad, skupinová diskuze
Pro absolvování předmětu je počítáno se zátěží 125 hodin (5 ECTS kreditů):
- Účast na výuce (30 hodin)
- Samostatné studium odborné literatury (40 hodin)
- Řešení průběžných úkolů založených na analýze zdrojů a vlastní tvorbě (25 hodin)
- Příprava informačního balíčku (15 hodin)
- Příprava na závěrečnou zkoušku (45 hodin) - Metody hodnocení
- Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné splnit následující podmínky:
1. účast na seminářích (dle domluvených počtu absencí)
2. vypracování průběžných úkolů
3. odevzdání informačního balíčku
4. ústní zkouška - Studijní opora
- https://elf.phil.muni.cz
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2025/SPEDM103