FF:SPEDM113 Profesní seniorita - Informace o předmětu
SPEDM113 Profesní seniorita
Filozofická fakultapodzim 2025
Předmět se v období podzim 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/16/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Zuzana Vařejková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Helena Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, N-SOPP_)
- Cíle předmětu
- Seznámit účastníky s principy metody profesní seniority včetně praktického nácviku. Kurz je koncipován jako intenzivně seberozvojový a založený na principech skupinové práce a vrstevnického učení.
- Výstupy z učení
- Co se účastníci naučí:
• zmapovat a rozvíjet dovednosti pro řízení své kariéry
• zmapovat své silné stránky a umět s nimi pracovat v oblasti profesního rozvoje
• stanovit si osobní cíle pro svou budoucí profesní kariéru (i v souvislosti s celoživotním učením)
• rozvíjet schopnost zvládat změny
• určit způsoby, kterými uvést do rovnováhy svůj pracovní a soukromý život
• jak předcházet syndromu vyhoření a zvládat nejen pracovní stres
• podporovat vlastní duševní pohodu a rovnováhu
• vytvořit si svůj vlastní akční plán rozvoje - Osnova
- 1. Aktivizace a seznámení účastníků
- 2. Co je pracovní schopnost a proč je pro jednotlivce důležitá?
- 3. Budoucí kariéra a potenciální rizika pramenící z profese
- 4. Moje zdraví
- 5. Silné stránky a kompetence
- 6. Profesní rozvoj a plány v oblasti kariéry
- 7. Zvládání změn
- 8. Pracovní role
- 7. Profesní a sociální síť
- 9. Zvládání konfliktů
- 10. Work-life balance
- 11. Pracovní prostředí a pracovní benefity
- 12. Příprava na stárnutí jako součást age managementu
- Literatura
- povinná literatura
- • Katariina Salmela-Aro,Pertti Mutanen, Jukka Vuori. Promoting career preparedness and intrinsic work-goal motivation: RCT intervention. Journal of Vocational Behavior 80 (2012) 67–75
- neurčeno
- Rabušicová, M., Brücknerová, K., Kamanová, L., Novotný, P., Pevná K., & Vařejková, Z. (2016). Mezigenerační učení: Teorie, výzkum, praxe. Brno: Masarykova univerzita.
- • Jukka Vuori, Salla Toppinen-Tanner, and Pertti Mutanen. Effects of Resource-Building Group Intervention on Career Managementand Mental Health in Work Organizations: Randomized Controlled Field Trial. Journal of Applied Psychology,2011 American Psycholo
- • Kirsi Ahola, Jukka Vuori, Salla Toppinen-Tanner, Pertti Mutanen, Teija Honkonen. Resource-enhancing group intervention againstdepression at workplace: who benefits? A randomised controlled study with a 7-month follow-up. Occup Environ Med 2012;69:870–8
- Ilmarinen, J. (2009). Work Ability – a comprehensive concept for occupational health research and prevention. Scandinavian Journal of Work, Environment and Health, 35(1), s. 1-5.
- Ilmarinen, J. (2008). Jako si predĺžit aktívny život. Starutie a kvalita pracovného života v Európskej únii. Bratislava: Príroda.
- Výukové metody
- seminář, skupinová práce, diskuse, hraní rolí, reflexe, brainstorming
Pro absolvování předmětu je počítáno se zátěží 125 hodin (5 ECTS kreditů):
16 hodin - účast na výuce (seminář)
35 hodin - příprava na seminář, samostudium odborné literatury
15 hodin - samostatné zpracování cvičení
29 hodin - zpracování skupinového projektu
20 hodin - zpracování písemné reflexe
10 hodin - individuální konzultace s vyučujícím a týmová práce - Metody hodnocení
- účast na dvoudenním semináři (nutné být oba dny), aktivní účast, závěrečná písemná reflexe
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2025/SPEDM113