SPEDM113 Profesní seniorita

Filozofická fakulta
podzim 2025

Předmět se v období podzim 2025 nevypisuje.

Rozsah
0/16/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Zuzana Vařejková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Helena Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit účastníky s principy metody profesní seniority včetně praktického nácviku. Kurz je koncipován jako intenzivně seberozvojový a založený na principech skupinové práce a vrstevnického učení.
Výstupy z učení
Co se účastníci naučí:
• zmapovat a rozvíjet dovednosti pro řízení své kariéry
• zmapovat své silné stránky a umět s nimi pracovat v oblasti profesního rozvoje
• stanovit si osobní cíle pro svou budoucí profesní kariéru (i v souvislosti s celoživotním učením)
• rozvíjet schopnost zvládat změny
• určit způsoby, kterými uvést do rovnováhy svůj pracovní a soukromý život
• jak předcházet syndromu vyhoření a zvládat nejen pracovní stres
• podporovat vlastní duševní pohodu a rovnováhu
• vytvořit si svůj vlastní akční plán rozvoje
Osnova
  • 1. Aktivizace a seznámení účastníků
  • 2. Co je pracovní schopnost a proč je pro jednotlivce důležitá?
  • 3. Budoucí kariéra a potenciální rizika pramenící z profese
  • 4. Moje zdraví
  • 5. Silné stránky a kompetence
  • 6. Profesní rozvoj a plány v oblasti kariéry
  • 7. Zvládání změn
  • 8. Pracovní role
  • 7. Profesní a sociální síť
  • 9. Zvládání konfliktů
  • 10. Work-life balance
  • 11. Pracovní prostředí a pracovní benefity
  • 12. Příprava na stárnutí jako součást age managementu
Literatura
    povinná literatura
  • • Katariina Salmela-Aro,Pertti Mutanen, Jukka Vuori. Promoting career preparedness and intrinsic work-goal motivation: RCT intervention. Journal of Vocational Behavior 80 (2012) 67–75
    neurčeno
  • Rabušicová, M., Brücknerová, K., Kamanová, L., Novotný, P., Pevná K., & Vařejková, Z. (2016). Mezigenerační učení: Teorie, výzkum, praxe. Brno: Masarykova univerzita.
  • • Jukka Vuori, Salla Toppinen-Tanner, and Pertti Mutanen. Effects of Resource-Building Group Intervention on Career Managementand Mental Health in Work Organizations: Randomized Controlled Field Trial. Journal of Applied Psychology,2011 American Psycholo
  • • Kirsi Ahola, Jukka Vuori, Salla Toppinen-Tanner, Pertti Mutanen, Teija Honkonen. Resource-enhancing group intervention againstdepression at workplace: who benefits? A randomised controlled study with a 7-month follow-up. Occup Environ Med 2012;69:870–8
  • Ilmarinen, J. (2009). Work Ability – a comprehensive concept for occupational health research and prevention. Scandinavian Journal of Work, Environment and Health, 35(1), s. 1-5.
  • Ilmarinen, J. (2008). Jako si predĺžit aktívny život. Starutie a kvalita pracovného života v Európskej únii. Bratislava: Príroda.
Výukové metody
seminář, skupinová práce, diskuse, hraní rolí, reflexe, brainstorming

Pro absolvování předmětu je počítáno se zátěží 125 hodin (5 ECTS kreditů):
16 hodin - účast na výuce (seminář)
35 hodin - příprava na seminář, samostudium odborné literatury
15 hodin - samostatné zpracování cvičení
29 hodin - zpracování skupinového projektu
20 hodin - zpracování písemné reflexe
10 hodin - individuální konzultace s vyučujícím a týmová práce
Metody hodnocení
účast na dvoudenním semináři (nutné být oba dny), aktivní účast, závěrečná písemná reflexe
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2025/SPEDM113