SPVPSUDid1 Didaktika psychologie I

Filozofická fakulta
podzim 2023
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 8:00–9:40 C42, kromě Út 14. 11.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Didaktika psychologie jako jedna z klíčových disciplín v přípravě učitelů psychologie poskytuje posluchačům přehled aktuálních poznatků z teorie a praxe vyučování předmětu psychologie na středních školách. Cílem je vytvořit bázi základních teoretických poznatků a praktických zkušeností potřebných na přípravu a realizaci výuky psychologie na různých typech středních škol.
Výstupy z učení
Na konci kurzu Didaktika psychologie I student dokáže
- definovat předmět didaktiky psychologie a vysvětlit vztah mezi obecnou didaktikou a didaktikou psychologie
- aplikovat poznatky obecné didaktiky v oborové didaktice psychologie
- charakterizovat a definovat základní didaktické kategorie - pojmy se zaměřením na případná specifika ve výuce předmětu psychologie
- charakterizovat základní organizační formy vyučování a zdůvodnit jejich využití při vyučování psychologie na střední škole
- navrhnout a zdůvodnit varianty výukových metod pro realizaci výukových cílů na zvoleném učivu z psychologie; uvědomuje si výhody a úskalí aplikace jednotlivých výukových metod
- formulovat výukové cíle, aby byly funkční, a pracovat s výukovými cíli ve vyučovací hodině
- navrhnout adekvátní metody hodnocení žákovských výkonů a výstupů v předmětu psychologie
Osnova
  • 1. Didaktika psychologie jako hraniční vědní disciplína, vznik didaktiky psychologie – předpoklady pro její konstituování. Předmět didaktiky psychologie. Vztah obecné didaktiky a didaktiky psychologie.
  • 2. Výuka psychologie v rámci sekundárního vzdělávání. Specifika vyučování předmětu psychologie. Současné pojetí psychologie ve vzdělávání na středních školách. Specifické cíle psychologie v edukačním procesu. Asociace učitelů psychologie. Etické otázky a principy ve vyučování psychologie.
  • 3. Cílová skupina – žák střední školy jako činitel výuky.
  • 4. Učitel psychologie. Příprava učitelů psychologie. Profesní kompetence učitele psychologie. Další vzdělávání učitelů v průběhu profesní dráhy. Sebereflexe a autodiagnostika učitele.
  • 5. Psychologické základy didaktických zásad (principů). Základní soustava didaktických principů a jejich uplatnění v předmětu psychologie.
  • 6. Vyučovací hodina, organizační formy výuky psychologie na středních školách.
  • 7. Metody výuky psychologie včetně digitálních prostředků ve vzdálené i kontaktní výuce, metod on-line výuky a způsobu rozvoje IT kompetencí žáků.
  • 8. Didaktické prostředky ve vyučování psychologie.
  • 9. Výchovně vzdělávací cíle v předmětu psychologie.
  • 10. Hodnocení a klasifikace v předmětu psychologie. Metody hodnocení. Standardy a cílové požadavky v předmětu psychologie na středních školách.
Literatura
    povinná literatura
  • VAŠUTOVÁ, Maria a Veronika JEŽKOVÁ. Didaktika psychologie : vybrané kapitoly. Vydání: první. Ostrava: Universitas Ostraviensis. 212 stran. ISBN 9788074646812. 2015. info
  • SOKOLOVÁ, Lenka. Didaktika psychológie. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského. 161 s. ISBN 9788022328067. 2010. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál. 447 s. ISBN 80-7178-253-X. 2002. info
    doporučená literatura
  • Lemešová, M. a kol.: Psychológia zážitkom: Metodická príručka. Bratislava: Univerzita Komenského, 2015.
  • PETTY, Geoff. Moderní vyučování. Vydání šesté, rozšířené a přepracované. Praha: Portál, 2013. 568 s. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • Turek, I.: Didaktika. Bratislava, Iura Edition, spol. s~r. o. 2010.
  • Rozsypalová, M.: Ukázky z literárních děl k doplnění výuky psychologie na SZŠ. Praha: Institut pro další vzdělávání lékařů a farmaceutů v Praze, 1979.
  • Miškolciová, L.: Vybrané kapitoly z didaktiky psychológie. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 2003, 2016.
  • Lemešová, M.: Metodika vedenia sociálno-psychologického tréningu v prostredí školy. Bratislava: Univerzita Komenského, 2015.
  • Šipoczová, A.: Psychológia na stredných školách: Študijný text na prípravu učiteľov psychológie na nové poňatie výchovy a vzdelávania, Bratislava: SPN, 1984.
  • SOKOLOVÁ, Lenka. Metódy vyučovania psychológie a osobnostného a sociálného rozvoja. Bratislava: Univerzita Komenského, 2015.
  • Rozsypalová, M.: Metodické postupy ve vyučování psychologie na SZŠ. Brno, Institut pro další vzdělávání středních zdravotnických pracovníků 1987.
  • Homola, M., Trpišovská, D.: Úvod do didaktiky psychologie. Olomouc, Rektorát UP v~Olomouci 1989.
  • Cyrusová, E. a kol.: Metodické pokyny pro výuku psychologie - cvičení. Praha, SZŠ 5. května 51, 1996.
  • Homola, M., Žáková, H.: Příručka pro vyučování psychologie na SVVŠ. Ústí nad Labem, Metodické oddělení školské správy Severočeského KNV v~Ústí nad Labem 1968.
  • KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha: Grada. 265 s. ISBN 9788024724331. 2011. URL info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada. 322 s. ISBN 9788024718217. 2007. URL info
  • ŠIL, Přemysl a Jana KAROLOVÁ. Já člověk : alternativní výuka psychologie pro střední školy. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc. 286 s. ISBN 8071821756. 2004. info
  • VÍZDAL, František. Didaktika psychologie. 1. vyd. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. 134 s. 1987. info
  • BLAŠKOVIČ, Oskár a Tomáš PARDEL. Psychologie v obrazech a příkladech. Edited by Martin Jurčo. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1963. info
Výukové metody
přednáška a seminář, skupinová práce, diskuse, domácí úkoly
Metody hodnocení
Podmínky absolvování předmětu:
- předpoklady k zápočtu:
a) zpracování seminární práce na téma "Moje motivace k volbě učitelského povolání" a její včasné odevzdání v elektronické podobě (do odevzdávárny předmětu v IS), termín odevzdání: nejpozději do konce PS. Rozsah práce: min. 1-2 normostrany.
b) plnění dílčích úkolů k vybraným tématům a jejich odevzdání do odevzdávárny předmětu
c) aktivní účast na seminářích - min. 80 %
- zápočet (písemný znalostní test – obvykle 10 otázek hodnocených 20 body, k úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 14 bodů - tj. 70 %) – buď prezenční formou /umožní-li to aktuální epidemiologická situace/ nebo online formou - bude upřesněno.
Informace učitele
Výuka:
Forma kontaktní - prezenční výuky:


Do studijních materiálů předmětu v IS budou postupně vkládány buď prezentace v PowerPointu nebo v textové podobě k přednáškám - dílčím otázkám tematických okruhů předmětu a příp. další podklady pro studium.


Předpokládá se i určitá míra samostudia k některým otázkám dle doporučené literatury a plnění úkolů k některým okruhům.


Pozn.: Další literatura (rozšiřující) bude doporučována na přednáškách a seminářích k jednotlivým tematickým okruhům a dílčím problémům.

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2023/SPVPSUDid1