SPVRJUDid1 Didaktika ruštiny I

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
prof. PhDr. Josef Dohnal, CSc. (přednášející)
Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Josef Dohnal, CSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
Předměty obecného základu učitelské způsobilosti ve stanoveném rozsahu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základním cílem předmětu je převést teoretické poznatky z obecných předmětů vyučovaných v rámci přípravy k učitelské způsobilosti do konkrétních podmínek výuky ruského jazyka a literatury. Jedná se především o schopnost konkretizovat prvky motivující ke studiu tohoto jazyka a kultury obecně, uvědomit si základní odlišnosti ruštiny jako slovanského jazyka od jazyka českého, příp. slovenského a dokázat s nimi pracovat ve výuce. Patří sem také schopnost posoudit vhodnost jednotlivých metodických postupů pro výuku různých jazykových a kulturních fenoménů, a to s ohledem na věkové a psychologické charakteristiky edukantů i na specifické cíle výuky (včetně např. specializovaných jazykových kurzů).
Výstupy z učení
Studenti budou na konci kurzu schopni:
- znát konkrétní postupy při přípravě výuky ruštiny pro Čechy na různých stupních pokročilosti a motivace edukantů a zaměřit se na získání praktických zkušeností při výuce;
- připravit si vlastní konkrétní postupy použitelné v práci s edukanty různé úrovně v rámci vyučování;
- diskutovat o teoretických východiscích vyučování ruskému jazyku a literatuře, srovnat je se stávající praxí ve školách a vyvodit důsledky pro vlastní postupy v konkrétních situacích;
- respektovat při přípravě jednotlivých témat výuky specifika mateřských jazyků (čeština/slovenština) a cílového jazyka (ruština).
Osnova
  • 1. Didaktika RJ v základních kategoriích a termínech. Jazykové, řečové a komunikační cíle výuky CJ a jejích definování ve výukovém procesu.
  • 2. Kurikulární dokumenty (RVP, ŠVP). SERRJ: fáze výuky a ovládnutí cizího jazyka. RJ jako druhý (třetí) CJ. Mnohojazyčnost a jazyková politika státu (Národní plán rozvoje vzdělávání, Strategie vzdělávací politiky ČR).
  • 3. Pedagogická, psychologická a lingvistická východiska výuky RJ jako cizího. Principy vyučování/učení se CJ. Motivace. Strategie učení se CJ. Principy osvojování mateřského a cizího jazyka.
  • 4. Role učitele RJ jako cizího. Učitelské portfolio. Příprava učitele na hodiny s ohledem na motivaci pro rozšiřování znalostí ruského jazyka, literatury a kultury. Chyby začínajícího učitele.
  • 5. Rozvoj klíčových kompetencí ve výuce CJ. Lingvistická, pragmatická, sociolingvistická, strategická kompetence. Interkulturní komunikační kompetence.
  • 6. Vývoj metod výuky CJ a kritéria pro volbu vhodné metody při výuce konkrétních jevů (lexikálních, fonetických, gramatických, aj.). Alternativní metody výuky RJ.
  • 6. Rozvoj produktivních i reproduktivních dovedností ve výuce při zohledňování jednotlivých vyučovaných jevů. Osvojování konkrétních znalostí a dovedností včetně jejich upevňování.
  • 7. Plánování výuky, průběh a hodnocení vyučovací jednotky. Typy vyučovacích hodin a mimoškolních aktivit a jejich charakteristiky, možnosti aktivizace ve výuce s ohledem na specifika vyučovaného předmětu (ruský jazyk a literatura).
  • 8. Role a místo výuky lingvoreálií v hodinách RJ. Ruská literatura ve výuce RJ jako cizího.
  • 9. Specifika výuky ruštiny jako slovanského jazyka při výuce Čechů/Slováků. Interference a transfer ve výuce RJ v českém prostředí.
  • 10. Teorie a využití učebnic RJ. Učebnicové soubory pro výuku RJ na SŠ a kritéria jejich volby pro konkrétní skupinu edukantů.
  • 11. Průřezová témata ve výuce RJ. Mezipředmětové vztahy.
  • 12. Workshop s učitelem z praxe /s absolventem. Případová studie.
  • 13. ICT a jejich využití ve výuce s ohledem na efektivitu vyučovacího procesu. Vzdělávací portály a dostupné online materiály k výuce RJ.
Literatura
    povinná literatura
  • KLEČKOVÁ, Gabriela, Světlana HANUŠOVÁ, Michaela PÍŠOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, Natalia ORLOVA, Irena MAŠKOVÁ, Alice KOURKZI a Kamila KOLMAŠOVÁ. Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2019. ISBN 978-80-7481-243-9. URL info
  • ROZBOUDOVÁ, Lenka a Jakub KONEČNÝ. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo : jazykovyje sredstva. Vydání první. Praha: Karolinum, 2018, 118 stran. ISBN 9788024642772. info
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
  • ŠČUKIN, Anatolij Nikolajevič. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo : učebnoje posobije. 3-je izdanije, pererabotanno. Moskva: Flinta, 2017, 506 stran. ISBN 9785020392601. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Mnohojazyčnost a didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Muni Press, 2013, 127 s. neurčeno. ISBN 978-80-210-6683-0. info
  • AZIMOV, El'chan Gejdarovič a Anatolij Nikolajevič ŠČUKIN. Slovar' metodičeskich terminov : (teorija i praktika prepovadanija jazykov). Sankt-Peterburg: Zlatoust, 1999, 471 s. ISBN 5865471384. info
    doporučená literatura
  • PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 2. Praha: Academia, 2013, 209 s. ISBN 9788020022745. info
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, xviii, 267. ISBN 8024414252. info
  • KAPITONOVA, Tamara Ivanovna a Leonid Viktorovič MOSKOVKIN. Metody i technologii obučenija russkomu jazyku kak inostrannomu. Edited by Anatolij Nikolajevič Ščukin. 4-je izd., stereotip. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2018, 308 stran. ISBN 9785883371614. info
  • Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 2. 2017. ISBN 978-80-261-0764-4. info
  • Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků. 2016. ISBN 978-80-261-0666-1. info
    neurčeno
  • FOLPRECHTOVÁ, Jana a Eva KŘEČKOVÁ. Jazykové a komunikativní hry v ruštině : na pokročilém stupni výuky. Ostrava: Montanex, 2006, 90 stran. ISBN 8072252232. info
  • GRENAROVÁ, Renée. Metodické postupy, didaktické hry, pomůcky a techniky k nácviku čtení v počátečním vyučování ruštině na ZŠ nejen pro žáky s dyslektickými obtížemi. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. 1. vyd. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně (CD-ROM), 2004, 27 s. ISBN 80-210-3474-2. info
  • Problematika výběru učiva pro vyučování ruštině v české škole, otázky jeho prezentace a nácviku v učebnicích (učebních pomůckách) a při vlastním vyučovacím procesu. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, 114 s. ISBN 8070419520. info
Výukové metody
- přednáška s demonstrací, přednáška (výklad)
- seminární aktivity, diskuze, řešení problémů
- skupinové aktivity
- samostatná práce studentů, plnění a prezentace zadaných úkolů
Metody hodnocení
- průběžné hodnocení, formativní hodnocení, vrstevnické hodnocení;
- ústní zápočet se skládá z prezentace na vybrané téma a aktivní účastí v diskuzích během semestru;
Vyučovací jazyk
Ruština
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.