SPVRJUDid2 Didaktika ruštiny II

Filozofická fakulta
jaro 2024

Předmět se v období jaro 2024 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Josef Dohnal, CSc. (přednášející)
Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Josef Dohnal, CSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
kromě Po 15. 4.
Předpoklady
Didaktika ruštiny I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na předmět Didaktika ruštiny I. Cílem je připravit studenty k samostatným výstupům v rámci průběžné a souvislé pedagogické praxe, rozvinout získané dovednosti a připravit si podle zadání vlastní výstupy zaměřené na zvládnutí konkrétních vyučovacích jednotek, v nichž jim jako vyučovaní budou asistovat jejich spolužáci a spolužačky.
Studenti tedy procvičí svoji schopnost:
- naplánovat konkrétní vyučovací jednotku;
- předvést konkrétní vyučovací jednotku;
- aktivizovat vyučované při předávání konkrétních znalostí/dovedností a při jejich nácviku;
- vizualizovat a pracovat při tom s pomůckami a didaktickou technikou;
- prezentovat před větším počtem přítomných;
- rétoricky zvládnout modelové vyučovací jednotky.
Studentům bude poskytnuta zpětná vazba, a to jak ze strany spolužáků, tak vyučujícího.
Výstupy z učení
Na konci kurzu budou studenti schopni:
- dokázat dobře připravit a rozvrhnout v čase konkrétní vyučovací jednotku;
- zvolit efektivní postup při výuce na konkrétních případových studiích;
- předvést modelovou vyučovací jednotku;
- aktivizovat studenty v modelové vyučovací jednotce;
- řečnicky zvládnout vedení modelové vyučovací jednotky;
- udílet pokyny pro práci studentů a organizovat jejich práci;
- dostat zpětnou vazbu k výkonu v případové studii;
- vytvořit příležitost k práci s technickými prostředky při výuce;
- vytvořit podmínky pro diskusi.
Osnova
  • Základními body jsou:
  • 1. Definice skupinových i individuálních cílů pro celý kurz.
  • 2. Zadání případových studií pro celý kurz.
  • 3. Volba a zvládnutí technických prostředků jako vizualizačních pomocníků ve výuce.
  • 4. Nácvik nové slovní zásoby.
  • 5. Trénink toho, jak lze vyučovat gramatiku.
  • 6. Trénink toho, jak lze procvičovat gramatiku.
  • 7. Praktické ukázky toho, jak včlenit lingvoreálie do výuky ruštiny.
  • 8. Organizace konverzace a nácviku konverzačních dovedností ve výuce.
  • 9. Modelové zvládání práce s literárním textem ve výuce.
  • 10. Nácvik organizace skupinových prací ve výuce.
  • 11. Praktické využití metod pro ověřování znalostí a dovedností.
  • 12. Praktická ukázka toho, jak si připravit jednoduché materiály pro vyučování; jejich příprava.
  • 13. Závěrečná diskuse.
Literatura
    povinná literatura
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
  • ROZBOUDOVÁ, Lenka a Jakub KONEČNÝ. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo : jazykovyje sredstva. Vydání první. Praha: Karolinum, 2018, 118 stran. ISBN 9788024642772. info
  • Совремeнная дидактика русского языка как второго иностранного Речевые умения. Edited by Lenka Rozboudová. 1. elektronické vydání. Karolinum, 2020, 1 online. ISBN 9788024646350. URL info
    doporučená literatura
  • PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 2. Praha: Academia, 2013, 209 s. ISBN 9788020022745. info
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, xviii, 267. ISBN 8024414252. info
    neurčeno
  • PÍŠOVÁ, Michaela. Didaktika cizích jazyků – otázky identity. In XVIII. konference ČAPV Kam směřuje současný pedagogický výzkum? 2010. info
Výukové metody
- případové studie – modelové předvedení toho, jak vést hodinu;
- praktické skupinové aktivity;
- praktické seminární aktivity;
- zpětná vazba – diskuse.
Metody hodnocení
- zpětná vazba spolužáků;
- diskuse k předvedenému výkonu v případové studii;
- zpětná vazba a hodnocení vyučujícího;
- ústní zkouška.
Vyučovací jazyk
Ruština
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Vypisují pouze zájemci o získání učitelské způsobilosti.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023.