SPVSJUDid2 Didaktika španělštiny 2

Filozofická fakulta
jaro 2024

Předmět se v období jaro 2024 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Milada Malá, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Stehlík, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Stehlík, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Milada Malá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pouze pro uchazeče o učitelskou způsobilost.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Navazující kurz si klade za cíl rozšířit nezbytnou průpravu frekventantů pro pedagogickou praxi. Dalším významným cílem je podrobně frekventanty obeznámit s procesem osvojování jednotlivých řečových dovedností (čtení, psaní, mluvení, poslech) a jazykových prostředků (gramatika, slovní zásoba, výslovnost). V neposlední řadě bude pozornost zaměřena na práci s chybou a poskytování zpětné vazby.
Výstupy z učení
Student bude schopen
· orientovat se na základě získaných filologických znalostí v problematice didaktiky cizích jazyků a vyvozovat závěry pro vytváření strategií v rámci vlastní pedagogické praxe;
· objasnit a akceptovat zásady tvorby kurikula (identifikovat kritická či dynamická místa) a dalších dokumentů SŠ, jakož i shrnout a zdůvodnit smysl a cíl vzdělávání v kontextu daného vzdělávacího oboru na SŠ;
· participovat na průběžné inovaci školního kurikula a s oporou v teoretických poznatcích oboru argumentovat ve prospěch navržených pedagogických koncepcí i strategií k jejich naplňování;
· koncipovat výuku podle úrovně studentů a požadavků školy, tj. stanovovat cíle, vytvářet učební úlohy k rozvoji studentů a vést je k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy;
· určovat a aplikovat nástroje hodnocení vzhledem k formulovaným cílům vzdělávacího programu a individuálním předpokladům žáků, a také rozlišovat, odhalovat, stimulovat a rozvíjet individuální osobnostní kvality žáků, v rámci výuky SJaL identifikovat vzdělávací potřeby a zájmy žáků, hledat cesty, jak žáky ve výuce tohoto předmětu podněcovat aj.
· uplatnit digitální prostředky podporující efektivitu výuky daného předmětu. Student uplatňuje technologie ve výuce tak, aby sloužily jako prostředek učení žáků a rozvoje jejich IT kompetencí.
Osnova
  • 1) Receptivní řečové dovednosti - nácvik a zpětná vazba
  • 2) Produktivní řečové dovednosti - nácvik a zpětná vazba
  • 3) Výslovnost
  • 4) Gramatika
  • 5) Slovní zásoba
  • 6) Typy, struktura a organizační formy vyučovací hodiny.
  • 7) Aktivizace žáků, aktualizace učiva. Práce s učebnicí.
  • 8) Audiovizuální pomůcky a informační technologie ve výuce cizích jazyků.
  • 9) Práce s autentickými materiály a jazykové hry ve výuce.
  • 10) Kontrola, zkoušení, hodnocení and feedback.
Literatura
    doporučená literatura
  • Cassany, Daniel.; Luna, Marta i Sanz, Glòria. Enseñar lengua. Barcelona: Graó, 2008.
  • Gutiérrez Araus, M.L.:Problemas fundamentales de la gramática del español como 2/L, Madrid, Arco Libros,2004
  • CASSANY, D. (2005). Expresión escrita en L2/ELE. Madrid. Arco libros.
  • Moreno García, C.: Materiales, estrategias y recursos para la enseñanza del español como 2/L, Madrid, Arco Libros, 2011
  • Romero Gualda, M.: Léxico del español como segunda lengua: aprendizaje y enseñanza, Madrid, Arco Libros, 2008
  • ALONSO, Encina. Cómo ser profesor/a y querer seguir siéndolo. 1. ed. Madrid: Edelsa Grupo Didascalia, 1994, 191 s. ISBN 8477110719. info
Výukové metody
Přednáška, seminář, diskuse, domácí příprava.
Metody hodnocení
aktivní účast ve výuce vypracování projektu ústní zkouška z témat obsažených v kurzu.
Informace učitele
Je-li předmět součástí plánu kombinované formy studia programu Učitelství španělského jazyka pro střední školy, je přímá výuka redukována a nahrazena samostudiem a pravidelnými konzultacemi. If the course is included in one-field combined study plan of the programme Upper Secondary School Teacher Training in Spanish Language and Literature, presential teaching is reduced and substituted with self-study and regular tutorials.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023.