SPVUEVDid1 Didaktika estetické výchovy 1

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Kateřina Radoš Minaříková (přednášející)
prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Kristýna Rendlová (pomocník)
Garance
Mgr. Jan Špaček
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Alena Albíniová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámení s obsahy, cíli a metodami estetické výchovy. Aplikace poznatků v modelové lekci estetické výchovy i v konkrétních výchovně-vzdělávacích situacích.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu schopen:
1.) orientovat se v různých pojetích a východiscích estetické výchovy
2.) poučeně přemýšlet a diskutovat o cílech, obsazích, metodách, formách a hodnocení na poli estetické výchovy
3.) zaujmout poučený postoj k aktuálním otázkám estetické výchovy a výuce estetické výchovy v praxi
4.) informovat o formách realizace estetické výchovy v české republice (RVP, ZUŠ, volnočasová zařízení, DVPP, galerijní a muzejní aktivity...)
5.) rozlišovat mezi estetickovýchovnými aktivitami a jiným výchovným (popřípadě terapeutickým) působením
6.) aplikovat teoretické poznatky a informace získané v rámci výuky v konkrétních výchovně-vzdělávacích situacích
7.) uplatnit digitální prostředky podporující efektivitu výuky daného předmětu
8.) uplatnit technologie ve výuce tak, aby sloužily jako prostředek učení žáků a rozvoje jejich IT kompetencí.
Osnova
  • Pojem estetické výchovy: možná pojetí a vývoj v čase
  • Jednotlivá pojetí kurikula, odlišné přístupy k výuce ESV
  • Práce s pedagogickými cíli v estetické výchově
  • Výukové metody v estetické výchově, digitální prostředky ve vzdálené i kontaktní výuce, rozvoj IT kompetencí žáků
  • Rozvoj tvořivosti a tvůrčí činnost v estetické výchově
  • Otázka hodnocení v estetické výchově
  • Formy estetické výchovy (RVP, ZUŠ, volnočasová zařízení, galerijní a muzejní aktivity...)
  • Aktuální tendence v estetické výchově (multikulturalita, ICT, gender, vizuální gramotnost, etc.)
  • Tvorba obsahů estetické výchovy: teoretická východiska a problémy praxe
Literatura
  • BRÜCKNEROVÁ, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 192 s. ISBN 978-80-210-5616-9. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009, 481 stran. ISBN 9788073675035. info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 352 s. ISBN 9788024718651. URL info
  • HORÁČEK, Radek a Jan ZÁLEŠÁK. Aktuální otázky zprostředkování umění. Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 190 s. Spisy Pedagogické fakulty MU. ISBN 978-80-210-4371-8. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • BERAN, Vít. Učím s radostí :zkušenosti, lekce, projekty. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 2003, 237 s. ISBN 80-86106-09-8. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. 1. vyd. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 s. ISBN 80-85931-99-0. info
  • SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole :východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. ISBN 80-7178-262-9. info
  • ZHOŘ, Igor. Výtvarná výchova v projektech. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1997, 87 s. ISBN 8085808498. info
Výukové metody
Teoretická příprava
Metody hodnocení
Písemná zkouška, v případě restriktivních opatření a distanční výuky bude ukončení formou eseje plus komixu na vybrané téma, podrobnosti budou zveřejněny ve studijních materiálech
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.