SUK003 Školní didaktika

Filozofická fakulta
podzim 2025

Předmět se v období podzim 2025 nevypisuje.

Rozsah
18/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Předpoklady
DPS002 Školní pedagogika || UZB002 Školní pedagogika || SUK002 Školní pedagogika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: !UZB003
Mateřské obory/plány
předmět má 88 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět Školní didaktika si jako obecný cíl klade poskytnout studentům přehled o základních problémech přípravy, realizace, řízení a evaluace vyučování, a to jak prostřednictvím teorie, tak ukázek vyučování a jejich rozboru.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:;
a) Orientovat se v základních didaktických pojmech, teoriích a přístupech tak, aby byl schopen aplikovat je do praxe.;
b) Poskytnout přehled o základních otázkách výuky, včetně jejího plánování, realizace i evaluace.;
c) Aplikovat získané poznatky do přípravy a realizace vlastní výuky, přičemž bude schopen posoudit efekty vlastní výuky.;
d) Precizně formulovat cíle výuky a k nim nalézat vhodné metody a prostředky výuky.;
e) Aplikovat pravidla řízení třídy a výuky do praxe.;
f) Motivován pro další profesní rozvoj.;
Osnova
  • 1. Co je to didaktika: Definice didaktiky a jejích základních podob, různá pojetí didaktiky, základní didaktické pojmy (výuka, vyučování, vzdělávání, atp.), didaktický trojúhelník, didaktické principy a zásady.;
  • 2. Teorie vzdělávání a vyučování: Přehled základních didaktických koncepcí a příklady jejich aplikace do praxe (konstruktivismus, akademické teorie, atp.)., přístupy k výuce a pojetí vyučování.;
  • 3. Příprava na výuku: Stanovení cílů, výběr učiva, volba výukových metod a forem, výběr didaktických pomůcek, „dramaturgie“ a fáze vyučovací hodiny, časová struktura činností, atp.;
  • 4. Výukové cíle: Klasifikace (Bloomova taxonomie, taxonomie afektivních cílů, atp.), členění cílů, způsoby a zásady formulace cílů, práce s cíli ve výuce.;
  • 5. Učivo: výběr a strukturace učiva, analýza učiva, učební úlohy.;
  • 6. Metody a formy výuky: Základní klasifikace metod a forem výuky, charakteristiky jednotlivých metod a forem výuky, analýzy vhodnosti použití jednotlivých metod a forem výuky.;
  • 7. Řízení třídy výuky: Pozitivní motivace žáků, stanovení pravidel, vedení žáků, kázeň, prostředky udržování kázně, řešení konfliktů, modelové příklady řešení konfliktů.;
  • 8. Hodnocení, klasifikace a zkoušení žáků: Formativní a sumativní hodnocení, spravedlnost hodnocení, klasifikace, testové položky, sebehodnocení žáků.;
  • 9. Žákovská zpětná vazba: Základní pravidla pro sběr a práci se zpětnou vazbou žáků.;
  • 10. Profesionální rozvoj učitele: Sebereflexe v práci učitele, hodnocení učitelů, kolegiální podpora, mentoring, uvádějící učitel, hospitace, tandemová výuka.;
Literatura
    povinná literatura
  • Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
    doporučená literatura
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
    neurčeno
  • ILLERIS, Knud. How we learn : learning and non-learning in school and beyond. English ed. London: Routledge, 2007, xiii, 289. ISBN 9780203939895. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 178 s. ISBN 8070679204. info
  • PETTY, Geoffrey. Evidence-based teaching : a practical approach. 2nd ed. Cheltenham: Nelson Thornes, 2009, v, 378. ISBN 9781408504529. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 104 stran. ISBN 8021031239. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
  • SVATOŠ, Tomáš. Malá didaktika : v teorii a praxi pro seminární výuku obecné didaktiky. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006, 73 s. ISBN 8070417153. info
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
  • HATTIE, John a Gregory C. R. YATES. Visible learning and the science of how we learn. First published. London: Routledge, 2014, xvii, 349. ISBN 9780415704991. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 172 stran. ISBN 9788026200437. info
  • COHEN, Louis; Lawrence MANION a Keith MORRISON. A guide to teaching practice. 5th ed. London: Routledge Falmer, 2004, xiv, 460. ISBN 0415306752. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • The complete guide to lesson planning and preparation. Edited by Anthony Haynes. New York: Continuum, 2010, xii, 175 p. ISBN 9781847060709. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2., rozš. a aktualiz. Praha: Portál, 2010, 151 s. ISBN 9788073677121. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
Výukové metody
Předmět Školní didaktika kombinuje bloky přednášek, seminářů a dílen.
Metody hodnocení
Ukončení předmětu Školní didaktika vyžaduje kombinaci docházky a závěrečného testu. Docházka je povinná z 80% a je podmínkou pro připuštění k závěrečnému testu. Závěrečný test obsahuje pět otevřených otázek, které mají za úkol zjistit úroveň porozumění základnímu učivu a také úroveň schopnosti aplikace učiva do praxe. V testu je možno získat maximálně 100 bodů a pro jeho úspěšné složení je nutno získat alespoň 66 bodů.
Informace učitele
Rozvrh pro aktuální semestr je vždy k dispozici na webu Ústavu pedagogických věd.;
K předmětu je vytvořena online podpora v prostředí IS i ELF.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.