SUS_218 Světový a český verismus

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
prof. PhDr. Miloš Štědroň, CSc. (přednášející)
PhDr. Dagmar Koudelková (náhr. zkoušející)
Garance
prof. PhDr. Miloš Štědroň, CSc.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Rozvrh
Út 12:00–13:40 N51
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 51/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Evropský operní verismus- cílem kurzu je doložit na řadě příkladů a situací stav evropské opery od konce 80. let 19. století do konce první světové války. Proti verdiovské a wagnerovské opeře se vyhraňuje především v Itálii vlivem literárního naturalismu od 60. let 19. století (Giovanni Verga) nový operní směr. Převládá v něm silný vliv naturalismu a tragická tematika. Vznikl původně jako reakce na snahu milánského nakladatele Ricordiho podnítit další vývoj opery a zejména získat kratší a více flexibilní opery. Vyvíjel se od konce 80. let 19.století postupně ve třech na sebe navazujících vlnách - nejprve verismo rustico - venkovský lokalizovaný do prostředí jižní Itálie a Sicilie s jejich rituály, posléze verismo borghese - občanský, měšťanský,"buržoazní" a konečně verismo exotico s přesahem do Asie nebo Ameriky. Kurz postihne i naši reakci na tento směr (Janáček, Kovařovic, Bendl, Weiss a další). V průběhu kurzu posluchači poznají poslední nahrávky nejznámějších veristických oper Pucciniho (Tosca, Bohéma, Turandot), ale i dalších autorů.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu schopen:
- orientovat se v problematice verismu v evropské opeře
- rozeznat specifika a odlišnosti tří základních etap označovaných jako verismo rustico, verismo borghese, verismo exotico
- charakterizovat díla vybraných autorů
Osnova
  • 1. Verga - hudební verismus startuje v 80.letech 19. století a rychle se rozšíří po celé Evropě a brzy i do zámoří (USA, Jižní Amerika) díky italským konexím
  • 2. Proč je verismus směr a nikoliv styl - tematismus veristických oper, převaha tragických témat
  • 3. Následnost veristických odrůd - začíná verismo rustico, lokalizovaný do jižní Itálie a na Sicílii (tragické příběhy); následuje okolo roku 1900 verismo borghese, občanský, "buržoazní" (do hry vstupuje město: Bohéma - Paříž, Tosca - Řím; nedávná minulost); verismo exotico - rozšíření veristických námětů do Asie (Madama Butterfly, Turandot)
  • 4. Česká reakce na verismus - především Janáček: Janáčkova Pastorkyňa jako verismo rustico, Osud jako verismo borghese, Výlety pana Broučka jako verismo exotico
  • 5. Difuze verismu do první světové války - vliv verismu na operetu (Nedbal)
  • 6. Co vadilo Z. Nejedlému na verismu?!?
Literatura
    povinná literatura
  • ABBATE, Carolyn a Roger PARKER. Dějiny opery : posledních 400 let. Translated by Robert Novotný. Vydání první. Praha: Argo. 652 stran. ISBN 9788073637002. 2017. info
  • ŠTĚDROŇ, Miloš. Leoš Janáček a hudba 20. století : paralely, sondy, dokumenty. 1. vyd. Brno: Nadace Universitas Masarykiana. 301 s. ISBN 80-902197-4-8. 1998. info
Výukové metody
přednáška, poslech, analýza
Metody hodnocení
test
Další komentáře
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/SUS_218