TCZJ05 Konverzace I

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
Bc. Mirka Tylová (přednášející), Ondřej Klofáč (zástupce)
Mgr. Hana Strachoňová, Ph.D. (pomocník)
PaedDr. Bc. Roman Vojtechovský (pomocník)
Garance
PaedDr. Bc. Roman Vojtechovský
Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Aneta Fidrichová
Dodavatelské pracoviště: Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
TCZJ05/01: Čt 12:00–13:40 K33, M. Tylová
TCZJ05/02: Čt 10:00–11:40 K33, M. Tylová
Předpoklady
Doporučuje se současný zápis následujících předmětů: TCZJ02 Český znakový jazyk I, TCZJ01 Jazyková cvičení I, TCZJ03 Cvičení v ČZJ I a TCZJ04 Doplňkový jazykový seminář I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Konverzace v českém znakovém jazyce bude vedena jak mezi studenty a lektorem (rodilý mluvčí), tak mezi studenty vzájemně. Výuka je strukturována po tématech tak, aby student využil slovní zásobu a gramatické jevy osvojené v souvisejících povinných předmětech (Jazyková cvičení I, Český znakový jazyk I). Důraz je kladen také na zpětnou vazbu (interakci), tj. na porozumění každodenním výrazům v přímé komunikaci, pochopení otázky a pokynů.
Výstupy z učení
Na konci kurzu je student schopen vést rozhovor s neslyšícím lektorem, tvořit sám krátké věty v českém znakovém jazyce, představit sebe a ostatní a klást jednoduché otázky ke zjišťování informací osobního rázu, např. o místě, kde žije, o lidech, které zná, a věcech, které vlastní. Na podobné otázky umí odpovídat.
Osnova
  • Témata: Já a moje rodina; Prostředí; Dům a domov; Každodenní život a časové údaje; Život v městě
Literatura
    povinná literatura
  • Konverzace I. Elf: E-learning na FF MU [online]. Dostupné z: https://elf.phil.muni.cz/elf3/course/view.php?id=4996.
    doporučená literatura
  • LEESON, Lorraine - van den BOGAERDE, Beppie - RATHMANN, Christian - HAUG, Tobias. Znakové jazyky a Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Deskriptory pro společné referenční úrovně. Rada Evropy, 2016. Dostupné z: www.ecml.at/Portals/1/ECML.Public
  • ŠŮCHOVÁ, Lucie - NOVÁKOVÁ, Radka. Slovosled a střídaní rolí v českém znakovém jazyce - praktická cvičení. [DVD]. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.
  • DOMANCOVÁ, Iris - VOJTECHOVSKÝ, Roman. Slovenský posunkový jazyk: špecifický vyučovací predmet pre žiakov so sluchovým postihnutím - jazyková úroveň A1, A2, B1. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2016.
  • PŮLPÁNOVÁ, Lucie. Kategorizace v českém znakovém jazyce. Praha, 2007. Diplomová práce. Filozofická fakulta Univerzity Karlova. Vedoucí práce Irena Vaňková.
  • ŠEBKOVÁ, Helena - NOVÁKOVÁ, Radka. Číslovky v českém znakovém jazyce - praktická cvičení. [DVD]. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.
  • FALTÍNOVÁ, Radka. Vlastní jména osobní v českém znakovém jazyce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Rada Evropy, 2001.
  • TIKOVSKÁ, Lenka - NOVÁKOVÁ, Radka. Vizualizace prostoru a klasifikátory v českém znakovém jazyce - praktická cvičení. [DVD]. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.
  • SERVUSOVÁ, Jana. Kontrastivní lingvistika - český jazyk x český znakový jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.
  • MACUROVÁ, Alena a kol. 2011. Multimediální cvičebnice pro kurz český znakový jazyk. [DVD]. Praha:. Filozofická fakulta Univerzity Karlova, 2011.
Výukové metody
cvičení vedená v českém znakovém jazyce; práce s lektorem v hodině; rozbor příkladů; názorně-demonstrativní metoda – práce s obrazem a videem
Metody hodnocení
docházka, aktivita, práce v hodině
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021.