TCZJ23 Morfologie znakových jazyků

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučováno částečně online.
Vyučující
Mgr. Hana Strachoňová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Hana Strachoňová, Ph.D.
Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Aneta Fidrichová
Dodavatelské pracoviště: Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 16:00–17:40 J31
Předpoklady
TCZJ11 Fonologie ZJ && TCZJ02 Český znakový jazyk I
Podmínkou je absolvování předmětů TCZJ11 a TCZJ02. Předpokládá se absolvování předmětů TCZJ08 a TCZJ18.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními pojmy a vybranými problémy morfologie a morfosyntaxe znakových jazyků.
Výstupy z učení
Student se naučí vnímat jednotky českého znakového jazyka jako komplexní struktury, chápe rozdíl mezi fonémem a morfémem a uvědomuje si gramatické funkce jednotlivých morfémů v českém znakovém jazyce. Postupně se učí vnímat gramatiku jazyka jako systém s pravidly a z této perspektivy umí srovnávat orálně-akustické jazyky (např. češtinu) s vizuálně-motorickými (např. český znakový jazyk).
Osnova
  • 1. simultánnost a sekvence; morfologický typ znakových jazyků 2. derivace, kompozice 3. slovo a slovní druhy 4. slovesná shoda, shoda v prostoru 5. negace 6. pluralizace 7. inkorporace a klasifikace
Literatura
    povinná literatura
  • The linguistics of sign languages : an introduction. Online. Edited by Anne Baker - Beppie van den Bogaerde - Roland Pfau - Trude Schermer. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2016. xv, 378. ISBN 9789027212306. [citováno 2024-04-24] info
    neurčeno
  • Steinbach, Markus. "6. Plurality: " In Sign Language: An International Handbook edited by Roland Pfau, Markus Steinbach and Bencie Woll, 112-136. Berlin, Boston: De Gruyter Mouton, 2012.
  • Kimmelman, V. (2018). Reduplication and repetition in Russian Sign Language. R. Finkbeiner, U. Freywald (eds.), Exact Repetition in Grammar and Discourse (pp. 91–109). Berlin: De Gruyter.
  • Liddell, S.K., Johnson, R.E. American Sign Language compound formation processes, lexicalization, and phonological remnants. Nat Lang Linguist Theory 4, 445–513 (1986).
  • Aronoff, M., Mark Irit Wendy Meir and Mark Irit Wendy Sandler. “The Paradox of Sign Language Morphology.” Language 81 (2005): 301 - 344.
  • Oomen, Marloes A. and R. Pfau. “Signing not (or not): A typological perspective on standard negation in Sign Language of the Netherlands.” Linguistic Typology 21 (2017): 1 - 51.
  • Branchini, Chiara. Argument marking in sign language: the role of hand selection. Talk at FEAST 2020; https://sites.google.com/site/feastconference/feast-2020-online/program/talks/argument-marking-in-sign-language-the-role-of-hand-selection
  • Kimmelman, V. & C. Börstell (to appear). Word classes in sign languages. In E. van Lier (ed.) Oxford Handbook ofWord Classes. Oxford University Press.
  • Johnston, Trevor. "Nouns and Verbs in Australian Sign Language: An Open and Shut Case?" Journal of Deaf Studies and Deaf Education 6, no. 4 (2001): 235-57.
  • Santoro, Mirko. „Compounds in sign languages : the case of Italian and French Sign Language“. Electronic Thesis or Dissertation, Paris Sciences et Lettres (ComUE), 2018.
  • Dachkovsky, Svetlana. “From a demonstrative to a relative clause marker: Grammaticalization of pointing signs in Israeli Sign Language.” Sign Language & Linguistics 23 (2020): 142-170.
  • Schlenker, P., Lamberton, J. Iconic plurality. Linguist and Philos 42, 45–108 (2019).
  • Zeshan, U. (2003). Towards a notion of ‘word’ in sign languages. In R. Dixon & A. Aikhenvald (Eds.), Word: A Cross-linguistic Typology (pp. 153-179). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Kwok, Lily, S. Berk and D. Lillo-Martin. “Person vs. locative agreement: Evidence from late learners and language emergence.” Sign Language & Linguistics 23 (2020): 17-37.
Výukové metody
- seminář vedený v českém jazyce, - teoretická příprava, rozbor příkladů, diskuze
Metody hodnocení
- průběžná příprava na výuku - referát na základě zadané četby - závěrečný test
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023.