TCZJ30 Sémantika znakových jazyků

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lucia Vlášková (přednášející)
Garance
Mgr. Lucia Vlášková
Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Michaela Květoňová
Dodavatelské pracoviště: Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
schopnost číst a pracovat s materiály v angličtině, absolvovaný alespoň úvodní formálně lingvistický kurz (ideálně LgBA02 Úvod do syntaxe, TCZJ19 Teorie syntaxe, TCZJ48 Formální sémantika nebo LgBA12 Formální a experimentální sémantika I)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz se skládá z analýz dílčích jevů ve znakovém jazyce z pohledu formální sémantiky. Cílem je seznámit studenty se základními tématy sémantiky pomocí článků nebo kapitol zaměřujících se (většinou) na konkrétní znakový jazyk a tyto poznatky se pak v diskuzi pokusit aplikovat na český znakový jazyk.
Výstupy z učení
Student se naučí nahlížet na struktury znakového jazyka z pohledu formální sémantiky a na konkrétních příkladech z různých znakových jazyků vidí průnik sémantiky se sousedícími disciplínami (morfologií, syntaxí, pragmatikou).
Osnova
  • využitie znakovacieho priestoru: Perniss, P. (2012). 19. Use of sign space. In R. Pfau, M. Steinbach & B. Woll (Ed.), Sign Language: An International Handbook (pp. 412-431). Berlin, Boston: De Gruyter Mouton. https://doi.org/10.1515/9783110261325.412.
  • klasifikátory: Liddell, S. K. (2003). 9. Sources of Meaning in ASL Classifier Predicates. In Emmorey, K. (Ed.), Perspectives on Classifier Constructions in Sign Languages (1st ed.), (p. 199-220). Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9781410607447.
  • kvantifikátory: Kimmelman, V. and Quer, J. (2021). Quantification. In Quer, J., Pfau, R. and Herrmann, A. (Eds.) The Routledge Handbook of Theoretical and Experimental Sign Language Research (pp. 423-439). Routledge. doi/10.4324/9781315754499-19.
  • pluralita: Fikejs, J. (2023). Vyjádření plurality v nominální doméně v českém znakovém jazyce. https://is.muni.cz/th/wurx6/.
  • distributivita: očekal, M., & Strachoňová, H. (2022). R-loci and Distributivity: Insights from Czech Sign Language. Studies in Polish Linguistics, 17(1).
  • čas: Lin, H., Kuhn, J., Sheng, H., & Schlenker, P. (2021). Timelines and Temporal Pointing in Chinese Sign Language. Glossa: a journal of general linguistics, 6(1). https://doi.org/10.16995/glossa.5836.
  • aspekt: Malaia, E., & Milković, M. (2021). Aspect. In Quer, J., Pfau, R. and Herrmann, A. (Eds.) The Routledge Handbook of Theoretical and Experimental Sign Language Research (pp. 194-212). Routledge. doi/10.4324/9781315754499-9.
  • vizuálna logika a ikonicita: Schlenker, P. (2021). Logical visibility and iconicity in sign language semantics. In Quer, J., Pfau, R. and Herrmann, A. (Eds.) The Routledge Handbook of Theoretical and Experimental Sign Language Research (pp. 500-529). Routledge. doi/10.4324/9781315754499-23.
  • degree sémantika: Aristodemo, V., & Geraci, C. (2018). Visible degrees in Italian Sign Language. Natural Language & Linguistic Theory, 36, 685-699. doi/10.1007/s11049-017-9389-5.
Výukové metody
diskuze nad zadaným čtením
Metody hodnocení
průběžné úkoly, písemná zkouška
Informace učitele
predmet bude vyučovaný pre minimálny počet 5 študujúcich
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2023, jaro 2024.