TCZJ57 Konverzace III

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Bc. Mirka Tylová (přednášející)
Garance
Bc. Mirka Tylová
Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Aneta Fidrichová
Dodavatelské pracoviště: Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
TCZJ57/01: Čt 10:00–11:40 G12, M. Tylová
TCZJ57/02: Čt 8:00–9:40 G12, M. Tylová
Předpoklady
TCZJ15 Konverzace II
Doporučuje se současný zápis následujících předmětů: TCZJ24 Český znakový jazyk III, TCZJ22 Jazyková cvičení III, TCZJ25 Cvičení v ČZJ III. Prerekvizita: TCZJ15 Konverzace II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 13/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Konverzace v českém znakovém jazyce bude vedena jak mezi studenty a lektorem (rodilý mluvčí), tak mezi studenty vzájemně. Výuka bude strukturována po tématech tak, aby student využil slovní zásobu a gramatické jevy osvojené v souvisejících povinných předmětech (Jazyková cvičení III, Český znakový jazyk III). Důraz bude kladen také na zpětnou vazbu (interakci), tj. na porozumění každodenním výrazům v přímé komunikaci, pochopení otázky a pokynů.
Výstupy z učení
Student dokáže se bez přípravy zapojit do rozhovorů týkajících se známých témat. V rozhovoru na každodenní témata dokáže sledovat zřetelný projev ve znakovém jazyce, který je mu adresován, ačkoli bude občas muset požádat o zopakování určitých znaků/výrazů a frází. Dokáže setrvat v konverzaci, ale občas mu možná bude špatně rozumět, když se bude snažit vyjádřit přesně to, co má na mysli. Dokáže vyjádřit pocity, jako jsou překvapení, štěstí, smutek, zájem a lhostejnost, a na podobné pocity reagovat.
Osnova
  • Témata: Vztahy s osobami; Státní svátky, oslavy a významné události; Životní zážitky; Životní prostředí.
Literatura
  • Moravské varianty znaků českého znakového jazyka. [DVD]. Brno : Trojrozměr; 3Dimenze, 2009.
  • Dictio: Vícejazyčný výkladový slovník online [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2018. Dostupné z: www.dictio.info
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Rada Evropy, 2001.
  • LEESON, Lorraine - van den BOGAERDE, Beppie - RATHMANN, Christian - HAUG, Tobias. Znakové jazyky a Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Deskriptory pro společné referenční úrovně. Rada Evropy, 2016. Dostupné z: www.ecml.at/Portals/1/ECML.Public
  • VYSUČEK, Petr. Specifické znaky v českém znakovém jazyce. Druhé, opravené vydání. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008, 61 stran. ISBN 9788087153536. info
Výukové metody
Cvičení vedená v českém znakovém jazyce; práce s lektorem v hodině; rozbor příkladů; názorně-demonstrativní metoda – práce s obrazem a videem.
Metody hodnocení
Podmínkou ke splnění předmětu je povinná účast (alespoň 70 %) a plnění domácích úkolů. Z domácích úkolů je nutné získat v součtu alespoň 70 % maximálního počtu bodů. Po zaslání domácího úkolu učiteli je úkol ohodnocen a případně vrácen k opravě. Oprava a opětovné zaslání úkolu učiteli je možná jen jednou u každého úkolu.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/TCZJ57