TIM_BK_010 Kánon umění nových médií. The best of new media art II

Filozofická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/2/0. 80 hodin výuky/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Adam Franc, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Monika Szűcsová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 28. 2. 11:00–12:40 N43, Pá 27. 3. 11:00–12:40 N43, Pá 24. 4. 11:00–12:40 N43, Pá 15. 5. 11:00–12:40 N43
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Jiné omezení: Seminář si zapisují studenti, kteří již absolvovali nebo si souběžně zapsali předměty: Umění nových médií: umění a technika I, II a Estetické teorie multimédií I, II.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cielom predmetu je poskytnuť poslucháčovi vizuálne ukážky prelomových diel z histórie umenia nových médií. Metódou archeológie nových médií kurz odkrýva najvýznamnejšie vplyvy historických hnutí na digitálne umenie 21. storočia.
Výstupy z učení
Študentu budú schopní:
- Rozpoznať významné diela z histórie mediálneho umenia.
- Interpretovať obsah a význam týchto diel v kontexte ich vplyvu na súčasné umenie.
- Analyzovať stratégie tvorby v rámci charakteristiky historických hnutí.
- Zhodnotiť vplyv rôznych technológií na vývoj umenia nových médií.
Osnova
  • Formy a témy digitálneho umenia:
  • - Videoart
  • Precedenty:
  • Muž s kinoaparátem (Dziga Vertov - Denis Arkadjevič Kaufman, 1929)
  • Hans Richter: RHYTHMUS 21 (1921-24)
  • Man Ray: LE RETOUR À LA RAISON (1923)
  • Fernand Léger LE BALLET MÉCANIQUE (1924)
  • FLUXUS FILMS : Nam June Paik, Dick Higgins, George Maciunas, Chieko Shiomi, Yoko Ono, Vostell, Albert
  • New Media Art:
  • Nam June Paik - Videofilm Concert (1965)
  • Nam June Paik: TV Buddha 1974
  • Wolf Vostell: Sun in your head, '9 No – Dé-coll/ages (1963)
  • Steina Vasulka Switch! Monitor! Drift! (1976)
  • Woody Vasulka: Art of Memory 1987
  • Steve Reich+Beryl Korot: Three tales (1998-2002)
  • - Generatívne umenie, počítačové umenie, algoritmické umenie
  • Cybernetic Serendipity (1968)
  • Charles Csuri: Hummingbird 1967
  • John Whitney: Permutations
  • Frieder Nake, 'Hommage à Paul Klee 13/9/65 Nr.2', 1965.
  • Michael Noll: Computer Composition with Lines (1964)
  • Michael Noll: Computer Generated Ballet
  • Frieder Nake : Polygon Drawings
  • Ben Grosser: Computers Watching Movies 2013
  • Erwin Driessens a Maria Verstappen: E-volver 2006
  • - Software art, interaktívne umenie, internet art, net art ASCII, nomádske siete, databázy, dátové vizualizácie, mobile and locative media, virtuálne svety, VR a AR, hypertext
  • Scott Draves: Bomb (1995 – 1997)
  • Douglas Davis: THE WORLD'S FIRST COLLABORATIVE SENTENCE, 1994
  • Olia Lialina: MBCBFTW 1996
  • Mark Amerika: GRAMMATRON 1995
  • Joan Heemskerk a Dirk Paesman JODI.org 1995
  • I/O/D WebStalker 1997
  • Ben Benjamin: Superbad
  • Mark Napier :Digital Landfill 1998
  • Miltos Manetas: SuperMario Sleeping, 1998
  • Agnes Hegedüs: Memory Theater VR 1997
  • Vuk Cosic Ascii Art : ACSII History of Moving Images
  • Golan Levin: Audiovisual Environment Suite 1998
  • HEATH BUNTING: A Visitor's Guide to London Heath Bunting, 1995
  • Christa Sommerer-Laurent Mignonneau:Trans Plant (1995-6)
  • 0100101110101101.ORG: Hybrids: Online Net Art collages 1998 – 1999
  • - Sound art, electronic music, glitch music
  • Precedenty:
  • Luigi Russolo: Risveglio di una cittá
  • LUIGI RUSSOLO: Manifest Umenia hluku 1913
  • John Cage: 4:33 for piano (1952)
  • John Cage: Imaginary Landscape No. 1.
  • John Cage: Imaginary Landscape No. 4 ,12 radios (1951)
  • Edgard Varèse - Le Corbusier - Iannis Xenakis: Poème électronique (Expo, 1958)
  • I.Xennakis: Xenakis: La Légende d'Eer (1977-78)
  • New Media Art:
  • Pan Sonic: Vakio 1993
  • OVAL: Wohnton 1993
  • Karsten Nikolai
  • - AL, AI, biotechnology art
  • Will Wright: SimCity (1989), SimEarth (1990), Spore (2008)
  • Karl Sims: Galapágos 1997, Genetic images 1993
  • Jane Prophet a Gordon Selley: TechnoSphere (1995)
  • Christa Sommerer a Laurent Mignonneau: A-VOLVE 1994, Life Spacies 1996
  • Thomas Ray: Tierra 1998
  • Jeffrey Ventrella: Darwin Pond :Artificial Life Simulation 1996
  • Natalie Jeremijenko: oneTrees 2000
  • Ken Rinaldo: Autopoiesis 2000
  • Stelarc: Exoskeleton 1999, Ping Body 1996
  • Stelarc: The Man with Three Ears
  • Stelarc: Third ear
  • Eduardo Kac: Time Capsule 1996
  • Eduardo Kac: GFP BUNNY 2000
  • Oron Catts a Ionat Zurr Semi-Living Worry Dolls 2000
  • Stelarc: Extra Ear - The Tissue Culture & Art Project.
  • Joe Davis: Bacterial Radio, Microvenus
  • Anna Dumitriu
  • Polona Tratnik (SLO): Hair in vitro (2010)
  • Verena Kaminiarz (CA/DE) Ich Vergleiche Mich Zu Dir
  • Julia Reodica (US) / hymNext (2004-2008)
  • - Umenie NM v ČS kontexte
  • Emil František Burian + Miroslav Kouřil: Theatergraph
  • Alfréd Radok a Josef Svoboda: Laterna Magika
  • Zdeněk Pešánek: Edisonova transformační stanice
  • Zdeněk Sýkora
  • Alexander Hackenschmied
  • Radúz Činčera Kinoautomat- Človek a jeho dom
  • Woody Vasulka: www.vasulka.org
  • Michael Bielický: Exodus 1995
  • Frank Malina: Kinetic Optagon 1971
  • Ivor Diosi: Castanedize! : Dingir (1999)
  • Markéta Baňková New York City Map,1999
Literatura
    povinná literatura
  • Tribe Mark-Reena, Jana: New Media art, Taschen 2009
  • Rush, Michael. New Media in Art. London: Thames & Hudson, 2005.
  • Shanken, Edward A. Art and Electronic Media. London: Phaidon, 2009.
  • Wilson, Stephen. Information Arts: Intersections of Art, Science, and Technology. Cambridge, MA: MIT, 2002.
  • Christiane Paul: Digital Art. Thames & Hudson
  • Frieling, Rudolf, and Dieter Daniels, eds. Media Art Net 1: Survey of Media Art. New York and Vienna: Springer, 2004.
  • Dieter Daniels - Barbara U. Schmidt. Artists as inventors - inventors as artists. Edited by Ostfildern: Hatje Cantz, 2008. 237 s. ISBN 9783775721530.
Výukové metody
AV projekcia, tímová reflexia a interpretácia prezentovaných diel, "homewatch".
Metody hodnocení
Výsledná práca, ktorá sa od poslucháča očakáva:
- 1. praktický výstup: vlastná tvorba v podobe audiovizuálneho diela, kde poslucháč preukáže svoje nadobudnuté znalosti.
- 2.Sprievodný teoretický text (rozsah 1 normostrana), ktorý obsahuje: popis diela, zámer, popis spôsobu spracovania, z akého konceptu vychádza, akú tému spracováva, aké stratégie a techniky boli použité.
Zadanie: Na základe ukážok rôznych umeleckých postupov a stratégií vytvorte vlastné audiovizuálne dielo, ktoré bude novým spracovaním staršieho novomediálneho diela. Reagujte súčasnými technologickými možnosťami (dostupný software na úpravu videa) na historické postupy, myšlienky a stratégie. Cieľom je rozvíjať schopnosť poslucháčov vyjadriť sa nielen teoretickým textom, ale aj pomocou vlastnej audio-vizuálnej tvorby. Pri voľbe stratégie môže poslucháč použiť niektorý z postupov, ktoré definuje Nicolas Bourriaud vo svojej publikácií Postprodukce.
Metóda hodnotenia:
- Formálna nadväznosť na diela z histórie nových médií a kvalita spracovania. - Vhodná argumentácia a preukázanie odbornosti v sprievodnom texte.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.