FF:TIM_M_010 Názorová publicistika - Informace o předmětu
TIM_M_010 Názorová publicistika
Filozofická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D. (přednášející)
Bc. Klára Kubíčková (přednášející)
doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 10:00–11:40 N42
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10 - Mateřské obory/plány
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-INME_) (3)
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-OT)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámení studentů s názorovými publicistickými žánry, především psané žurnalistiky, a to teoreticky i prakticky. Studenti získají znalosti o klíčových žánrech názorové publicistiky (recenze, kritika, komentář, poznámka, glosa) a šířeji také publicistiky (rozhovor, reportáž, feature, story, fejeton), o současné podobě žánrů v české publicistice a budou pravidelně vytvářet jednotlivé žánry publikovatelné v médiích.
- Výstupy z učení
- Studenti budou po absolvování předmětu znát pravidla pro psaní názorové publicistiky a šířeji publicistických žánrů, získají přehled o současné podobě české publicistiky, budou schopni vytvořit jednotlivé publicistické žánry na profesionální úrovni včetně kritické reflexe.
- Osnova
- 1. Vymezení základních pojmů.
- 2. Názorová publicistika a publicistické žánry.
- 3. Psaná publicistika v tištěných médiích a online.
- 4. Současná česká publicistika.
- 5. Názorové žánry.
- 6. Žánry umělecké kritiky a recenze.
- 7. Další publicistické žánry (rozhovor, reportáž, feature, story, fejeton, profil, portrét, medailon, nekrolog).
- Literatura
- Eco, Umberto - Rorty, Richard - Culler, Jonathan - Brook-Roseová, Christine (1995): Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava: Archa, ed. Stefan Collini (orig. Interpretation and Overinterpretation, 1992; přel. Zdeňka Kalnická).
- O fejetonu, s fejetonem : (sborník textů k žánru). Edited by Barbora Osvaldová - Radim Kopáč. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2007. 103 s. ISBN 9788024612867.
- Černý, Václav: Co je kritika, co není a k čemu je na světě. Brno: Blok, 1968.
- O komentáři, o komentátorech : (kolektivní monografie k žánru). Edited by Barbora Osvaldová. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2013. 109 s. ISBN 9788024622378.
- Frye, Northrop: Anatomie kritiky : čtyři eseje. Brno: Host, 2003.
- BLAŽEJOVSKÁ, Alena. Rozhovory o interview. Edited by Barbora Osvaldová - Radim Kopáč. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2009. 166 s. ISBN 9788024616186.
- How to write comment - 15. kapitola z knihy Richard Keeble: Print Journalism. A Critical Introduction. (Routlege, London 2005).
- O reportáži, o reportérech. Edited by Barbora Osvaldová - Radim Kopáč - Alice Němcová Tejkalová. Vyd. 1. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2010. 130 s. ISBN 9788024617817.
- Blažíček, P.: Kritika a interpretace. Praha: Triáda, 2002.
- HÁJEK, Jiří. Teorie umělecké kritiky. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1986
- STANDRING, Suzette Martinez. The art of column writing: insider secrets from Art Buchwald, Dave Barry, Arianna Hufflington, Peter Hamill an other great kolumnists. Oak Park : Marion Steet Press, 2008. 200 s. ISBN 9781933338262.
- PAPE, Susan a Sue FEATHERSTONE. Feature writing : a practical introduction. 1st pub. London: SAGE Publications, 2006. 163 s. ISBN 1412908000.
- BECH-KARLSEN, Jo. Být přitom : reportáž jako žánr a metoda. 1. vyd. Oslo: Universitetsforlaget, 1991. 208 s. ISBN 8271470949.
- Haman. Aleš: Nástin dějin české literární kritiky. Jinočany: H & H, 2000.
- Výukové metody
- Teoretická příprava (četba), praktická cvičení, skupinové diskuse, analýza a kritická reflexe textů, domácí seminární práce. Vytváření mediálního produktu.
- Metody hodnocení
- Studenti v průběhu semestru zpracují podle zadání předem stanovený počet publicistických a odborných seminárních prací.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2020/TIM_M_010