UCJ01 Pedagogická praxe češtiny průběžná

Filozofická fakulta
jaro 2024

Předmět se v období jaro 2024 nevypisuje.

Rozsah
blokově (180 nebo 360 hodin). 12 kr. (od 6 krok 6 kred). 12 kreditů získává student jednooborového studia. Student sdruženého studia absolvuje praxi v poloviční hodinové dotaci, a tudíž získává 6 kreditů. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marcela Hrdličková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Mgr. Jana Fantová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Předpoklady
UCJL01 Didaktika českého jazyka a literatury I
UCJJ01 Didaktika českého jazyka a literatury II
UZB001 Psychologie pro učitele I
UZB002 Školní pedagogika
UZB003 Školní didaktika
UZB004 Psychologie pro učitele II
UZB005 Speciální pedagogika a pedagogická diagnostika
UZB006 Kompendium pro učitele
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Prvořadým cílem je naučit se získané poznatky aplikovat v pedagogické praxi a její reflexi.

Dílčí cíle se soustředí do několika oblastí:
1. naučit se aplikovat dovednosti při práci s komunikačními a informačními technologiemi a nástroji v přípravě na výuku, plánování doplňkových vzdělávacích aktivit (doučování, zkoušení, speciální kurzy, exkurze apod.);
2. naučit se pracovat s pedagogickou dokumentací, se vzdělávacími plány (RVP, ŠVP, interdisciplinarita průřezových témat);
3. naučit se připravovat vlastní výukovou roli v tandemu, v pozici asistenta a pozorovatele při náslechu, hospitaci, stínování;
4. naučit se pracovat s žáky se specifickými vzdělávacími potřebami;
5. naučit se reflektovat průběh vyučování, analyzovat chyby, navrhovat řešení krizových situací při vyučování.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- koncipovat ve spolupráci se středoškolským vyučujícím e-learningové kurzy a nástroje moderních technologií v praxi středoškolského učitele;
- posoudit ve spolupráci se středoškolským vyučujícím rizika vyučovacího procesu a školního prostředí, vhodné strategie řešení krizových situací ve vyučovacím procesu a školním prostředí;
- připravit se ve spolupráci se středoškolským vyučujícím na práci se studenty se specifickými vzdělávacími potřebami;
- pracovat s pedagogickou dokumentací, se vzdělávacími plány;
- vykonávat asistenční práce učitele ve vyučovacím procesu a školním prostředí;
- připravit se na tandemovou výuku;
- reflektovat chyby, navrhovat způsoby předcházení chybám a krizovým situacím.
Osnova
  • A. Začátek semestru – probíhá v prostředí fakulty:
  • a) reflexe poznatků získaných v seminářích Didaktika českého jazyka a literatury I, II a jejich uplatnitelnosti v praxi;
  • b) využití e-learningu a moderních technologií v praxi středoškolského učitele: seznámení se s vybranými moderními technologiemi a možnostmi jejich smysluplného zapojení do výuky středoškolských studentů (práce s webovým prostředím Moodle, práce s i-Padem, práce s korpusy, interaktivními tabulemi apod.);
  • c) prezentační a rétorické dovednosti;
  • d) příprava na práci se studenty se specifickými vzdělávacími potřebami;
  • e) seznámení se s riziky vyučovacího procesu a školního prostředí, strategie řešení krizových situací ve vyučovacím procesu a školním prostředí;
  • f) organizační příprava praxe.
  • B. Vlastní praxe – probíhá v prostředí vybrané střední školy:
  • a) student se seznámí s prostředím vybrané školy a s náplní práce učitele;
  • b) student absolvuje náslechy/hospitace a vede si k nim protokol;
  • c) student se pod vedením středoškolského učitele seznamuje se způsoby řešení krizových situací na konkrétní škole;
  • d) student se seznamuje s pedagogicko-psychologickou charakteristikou studentů tříd, ve kterých bude vyučovat;
  • e) student pod vedením středoškolského učitele provádí asistentské práce (oprava testů a slohových prací, doučování, individuální plány pro hendikepované studenty apod.);
  • f) student se pod vedením středoškolského učitele seznamuje s pedagogickou dokumentací (školní vzdělávací program, rámcový vzdělávací program, průřezová témata, organizace maturity, exkurze apod.);
  • g) student ve spolupráci se středoškolským vyučujícím koncipuje práci s moderními výukovými technologiemi a nástroji;
  • h) student ve spolupráci se středoškolským vyučujícím koncipuje projektovou výuku;
  • i) student ve spolupráci se středoškolským vyučujícím modeluje samostatně provedenou výukovou hodinu;
  • j) student si ve spolupráci se středoškolským vyučujícím vyzkouší výuku v tandemu a individualizovanou výuku;
  • k) student společně se středoškolským učitelem hodnotí své zapojení do výuky a do přípravy na ni.
  • C. Reflexe praxe – probíhá v prostředí fakulty:
  • a) řízená reflexe zkušeností získaných během průběžné praxe s vysokoškolskými pedagogy a s posluchači zapsanými v kurzu UCJ01 Pedagogická praxe češtiny průběžná;
  • b) evaluace poznatků z praxe ve vybrané škole: analýza nejčastější chyb a možnosti jejich eliminace v praxi pedagoga češtiny, předcházení krizovým situacím, práce se studenty se specifickými vzdělávacími potřebami;
  • c) písemné zhodnocení uskutečněné praxe.
  • D. Hodinová dotace:
  • a) sdružený studijní plán – celkem 180 hodin, 10 hodin přímá výuka, 10 hodin doučování, 5 hodin tandem, 60 hodin další činnosti (asistence, náslechy, příprava exkurze, administrativa, organizace výuky), 10 hodin sdílení a reflexe zkušeností pod vedením oborového didaktika, 85 hodin příprava (výuky a doprovodných pedagogicko-didaktických aktivit, práce s elektronickými výukovými nástroji atd.);
  • b) jednooborový studijní plán – celkem 360 hodin, 10 hodin přímá výuka, 20 hodin doučování, 20 hodin tandem, 130 hodin další činnosti (asistence, náslechy, příprava exkurze, administrativa, organizace výuky), 10 hodin sdílení a reflexe zkušeností pod vedením oborového didaktika, 170 hodin příprava (výuky a doprovodných pedagogicko-didaktických aktivit, práce s elektronickými výukovými nástroji atd.).
Literatura
  • NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem - využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer. 188 s. ISBN 978-80-7478-768-3. 2015. URL info
  • NENIČKOVÁ, Veronika. Možnosti využití slovního mraku ve výuce cizího jazyka. In Krejčová, Elena; Krejčí, Pavel. Výuka jihoslovanských jazyků a literatur v dnešní Evropě. Brno: Porta Balkanica. s. 253-265. ISBN 978-80-904846-7-2. 2014. URL info
  • ZOUNEK, Jiří. E-portfolia jako jiný přístup k učení a hodnocení studentů. Řízení školy: Speciál pro střední školy. Praha: Wolters Kluwer ČR, roč.10, č. 1, s. 15-17. ISSN 1214-8679. 2013. info
  • DRLÍK, Martin. Moodle : kompletní průvodce tvorbou a správou elektronických kurzů. 1. vyd. Brno: Computer Press. 344 s. ISBN 9788025137598. 2013. info
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR. 143 s. 2013. info
  • ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning : učení (se) s online technologiemi. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika. 226 s. ISBN 978-80-7357-903-6. 2012. info
  • ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha: Grada. 325 s. ISBN 9788024727424. 2010. URL info
  • ZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie : mezi tradičním a moderním pojetím. 1. vydání. Brno: Paido. 172 stran. ISBN 9788073151874. 2009. info
  • ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Vydání 1. Praha: Grada. 160 stran. ISBN 9788024717180. 2008. info
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. 100 s. ISBN 978-80-87000-11-3. 2007. URL info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. 126, 92. ISBN 8087000021. 2005. info
  • PAVLOVSKÁ, Marie. Dramatická výchova a Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 1. vyd. Brno: PdF MU. 4 s. Komenský. ISBN 0323-0449. 2004. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a didaktická příprava učitele. In Didaktika - opora proměn výuky? Hradec Králové: Gaudeamus. s. 64-66. ISBN 80-7041-498-7. 2004. info
  • ZOUNEK, Jiří, Rostislav KŘÍŽ a Zuzana KUNZOVÁ. Internet nejen pro studenty : jak hledat a najít. 1. vyd. Praha: Grada. 104 s. ISBN 8024705702. 2003. info
  • ČAPEK, Robert. Pedagogická praxe pro studenty : (alternativní vyučovací hodiny teoreticky i prakticky). 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus. 107 s. ISBN 8070418087. 2002. info
  • ZOUNEK, Jiří a Rostislav KŘÍŽ. Internet pro pedagogy. 1. vyd. Praha: Grada. 128 s. Internet pro ... ISBN 80-247-0044-1. 2001. info
  • ČAPEK, Robert. Pedagogická praxe pro studenty : od hospitace k souviské praxi. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus. 133 s. ISBN 80-7041-412-X. 2001. info
  • BALVÍN, Jaroslav. Romové a alternativní pedagogika : 16. setkání Hnutí R na Technické univerzitě v Liberci 2.-3. června 2000. Ústí nad Labem: Hnutí R. 198 s. ISBN 8090246176. 2000. info
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN - pedag. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství. 264 s. ISBN 8085937476. 1998. info
Výukové metody
Teoretická příprava – výklad, samostudium vzdělávacích plánů (RVP, ŠVP);
analýza – analýzy pedagogické dokumentace; analýzy náslechů a hospitací, analýzy tandemové výuky;
stáž, stínování, interpretace a evaluace v písemné reflexi praxe.
Metody hodnocení
Zápočet je udělen na základě předložené písemné reflexe pedagogické praxe na vybrané škole.
Navazující předměty
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: 12 kreditů získává student jednooborového studia. Student sdruženého studia absolvuje praxi v poloviční hodinové dotaci, a tudíž získává 6 kreditů..
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Student si volí kreditové ohodnocení 6 nebo 12 kreditů podle svého studia.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024.