UEV_09 Didaktika estetické výchovy II.

Filozofická fakulta
jaro 2012
Rozsah
1/1. 4 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jan Špaček
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 23. 2. 12:30–15:45 N42, Čt 1. 3. 12:30–15:45 N42, Čt 8. 3. 12:30–15:45 N42, Čt 15. 3. 12:30–15:45 N42, Čt 22. 3. 12:30–15:45 N42, Čt 29. 3. 12:30–15:45 N42, Čt 5. 4. 12:30–15:45 N42
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je nahlédnutí do historických proměn umění v jeho výchovném užití, sledování těchto proměn v rámci potřeb dobových myšlenkových struktur, odhalení výchovné tendence v umění určité epochy spolu s pochopením důvodů, které epochu k takovému pragmatizování umění vedou. Další otázka pak směřuje k dnešnímu výchovnému využití dobových výchovně-uměleckýh snah, k pozici estetické a umělecké výchovy v dnešním školství a vzdělávání volným časem. Student se v předmětu seznámí s aktuálními a staršími osnovami estetické výchovy a vypracuje 1. projekt osnov pro určitý typ vzdělávací instituce a 2. konkrétní ukázku hodiny pro osnovu předmětu jím vyprojektovaného typu.
Osnova
  • 1. Estetická versus umělecká výchova a získané schopnosti, dovednosti, znalosti 2. Smyslové vnímání a synesteze jako estetický fenomén, využití v estetické výchově, ideánst propojenost jednotlivých uměleckých oborů pro výchovné účely, Gesamtkuntwerk jako zesílení působnosti umění a výchovných cílů versus omezenost tradičních estetických výchov typu "hudební", "výtvarná" 3. Osnovy současných "esteticko-výchovných" předmětů, projekt osnovy estetické výchovy pro konkrétní typy škol a ideální kombinace zastoupenosti jednotlivých uměleckých oborů
Literatura
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • SPOUSTA, Vladimír. Je možno tolerovat výchovnou impotenci soudobého extravagantního umění? In XV. vědecké kolokvium o řízení osvojovacího procesu - soudobé problémy výchovy a vědy. Sborník příspěvků II. 1. vyd. Vyškov: Vysoká vojenská škola pozemního vojska Vyškov,, 1997, s. 235-244. info
  • SPOUSTA, Vladimír. Krása, umění a výchova. 1. vyd. 1995, 1. dotisk 1996. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995, 130 s. Spisy Pedagogické fak. Masarykovy univ., sv. 62. ISBN 80-210-1196-3. info
  • SPOUSTA, Vladimír. Umění jako prostředek výchovy ve volném čase. Kapitola 3. In Spousta, Vladimír, et al. Metody a formy výchovy ve volném čase. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995, s. 26-37. ISBN 80-210-1275-7. info
  • SPOUSTA, Vladimír. Literárně hudební vztahy v pedagogické praxi. Brno: Krajský pedagogický ústav v Brně, 1968, 44 s. info
  • Výchova uměním. Edited by Herbert Edward Read - Jaromír Uždil, Translated by Jan Caha. 1. vyd. Praha: Odeon, 1967, 421 s. URL info
  • ZHOŘ, Igor a Jaromír UŽDIL. Výtvarné umění ve výchově mládeže. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1964. info
  • CHLUP, Otokar a Antonín SYCHRA. O estetické výchově. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1956, 76 s. URL info
Výukové metody
teoretická příprava, prezentace studentských projektů a jejich skupinová reflexe
Metody hodnocení
Výstupem předmětu je zpracování samostatného projektu - 1.) využití umění pro estetickou výchovu, využití umění ve vzdělávání vůbec a 2.) konkrétní výstup studenta - plán hodiny v rámci osnovy esteticko-výchovného projektu z prvního semestru - cíle a předmět hodiny, propojenost uměleckých oborů, vztahy mezi nimi a didaktizace\ěchto vztahů, metody a pomůcky...
Informace učitele
Výuka probíhá, jak je uvedeno v rozvrhu v ISu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.