UEV_11 Aplikace programu RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení) v předmětu estetická výchova

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Libor Kyncl (přednášející)
Garance
Mgr. Jan Špaček
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 15:50–19:05 C42
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student:
- aktivně se zapojuje do nabízených činností
- vyzkouší si sadu metod aktivního učení a kritického myšlení, které je možné zařazovat do jednotlivých fází třífázového modelu procesu výuky a vhodně je kombinovat
- promýšlí třífázový model procesu učení jako pomůcku pro efektivní plánování procesu řízeného učení ve škole
- argumentuje pro metody aktivního učení
- doplňuje představované metody svými vlastními náměty a adaptacemi
- plánuje zavádění těchto metod do školní praxe
Osnova
  • Metodický seminář využívá kooperativních technik, představuje vyučovací metody, ukazuje cesty k aktivizaci žáků, rozvíjí čtenářskou gramotnost, pracuje s klíčovými kompetencemi, plánováním hodin, hodnocením. Staví na konstruktivistickém pojetí výuky.
  • Pod vedením vyučujícího budou studenti=třída realizovat jednotlivé postupy aplikovatelné v estetické výchově samostatně, ve dvojicích i ve skupinách. Po modelové hodině/ukázání metody vždy následuje její společný rozbor.
  • Všechny činnosti budou probíhat na textech a tématech blízkých estetické výchově.
  • Osnova:
  • Úvod, Minutový test, MYŠLENKOVÁ MAPA, požadavky na ukončení semináře, PĚTILÍSTEK
  • ALFA BOX, INSERT, konstruktivistický model E-U-R
  • KOOPERATIVNÍ BINGO, DVOJITÝ ZÁPISNÍK, POSLEDNÍ SLOVO PATŘÍ MNĚ, DIAMANT
  • TŘÍFÁZOVÝ ROZHOVOR, TURNAJ SKUPIN, tabulka E-U-R, plánování vlastních příprav
  • SNĚHOVÁ KOULE, SKLÁDANKOVÉ UČENÍ, ŘÍZENÉ ČTENÍ, BLOOMOVA TAXONOMIE VZDĚLÁVACÍCH CÍLŮ
  • 4 rohy + extrém, UČÍME SE NAVZÁJEM, plánování vlastních příprav
  • PÁROVÉ ČTENÍ, VOLNÉ PSANÍ, KOSTKA
  • KMENY A KOŘENY, skupinové konzultace a odevzdání příprav
  • Kolokvium spojené s konzultacemi k odevzdaným přípravám
Literatura
  • www.kritickemysleni.cz
  • GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
  • BERAN, Vít. Učím s radostí :zkušenosti, lekce, projekty. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 2003, 237 s. ISBN 80-86106-09-8. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
  • KOVALIKOVÁ, Susan a Karen OLSENOVÁ. Integrovaná tematická výuka :model : [výuka, která vychází z poznání, jak učit lidský mozek]. 2. opr. vyd. Kroměříž: Spirála, 1995, 304 s. ISBN 80-901873-1-5. info
Metody hodnocení
Písemná reflexe spojená s kolokviem
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022.