UEV_28 Mentoring a jeho role ve škole

Filozofická fakulta
podzim 2023
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Libor Kyncl (přednášející)
prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jan Špaček
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Alena Albíniová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 10:00–13:40 N43, kromě Čt 16. 11.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 8/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
• popíše principy a možnosti mentoringu ve vzdělávání; • vysvětlí souvislost mezi kariérním řádem učitele a prací mentora; • s pomocí balančního kruhu či kompetenčního rámce vyhodnotí kvalitu zvolené činnosti; • identifikuje jednotlivé fáze GROW modelu a vede s jeho pomocí rozhovor; • praktikuje při práci ve dvojicích či trojicích aktivní naslouchání; • zformuluje zadání pro využití práce se škálou; • argumentuje pro užívání mentoringu ve školství; • orientuje se v základních pojmech a dovednostech mentora
Osnova
  • • Předmět zvedne informovanost studentů v oblasti mentoringu a koučování • Předmět je z menší části postaven na výkladu vyučujícího, větší část zabírá skupinová práce a praktický nácvik vybraných mentorských nástrojů. • Představíme si nástroj, který je ve školství využíván k podpoře procesní kvality. • Pod vedením vyučujícího budou studenti=třída realizovat jednotlivé postupy aplikovatelné v mentoringu samostatně, ve dvojicích i ve skupinách. Po nácviku jednotlivých nástrojů vždy následuje reflexe. • My se učíme od ostatních, okolí se učí od nás. Jak na to jdeme a co k tomu potřebujeme? • Úvod do koučování a mentoringu – role mentora • Mentoring a jeho formy v kontextu školství • Jak získáváme znalosti, dovednosti a postoje • Budování a specifika vztahu mentor – mentee • Kompetence mentora • Komunikační strategie • Aktivní naslouchání – nácvik ve dvojicích/trojicích • Co dělá mentor pro mentee, co mentor nedělá • Role mentora, co mentor nedělá • Od nevědomé nekompetentnosti k nevědomé kompetentnosti • Kdo je za co zodpovědný • Nástroje mentora • Formulace cílů • Popis reality • Příležitosti, které se nalezeným řešením naskýtají • Plánování, formulace a realizace dílčích kroků • Identifikace jednotlivých fází GROW modelu • GROW model – nácvik ve dvojicích/trojicích • Expertní a partnerský přístup ve vedení lid • Rozdíly koučování – mentoring • Kvality mentora • Mentorské pasti • Etický kodex mentora • Přínos mentoringu pro mentee, pro mentora, pro organizaci • Práce s hodnotící škálou • Mentoring v učitelství (zkušenosti z praxe)
Literatura
    doporučená literatura
  • PETRÁŠOVÁ, Marta Anna, Zdeněk ŠTĚPÁNEK a Ilona PRAUSOVÁ. Mentorink : forma podpory nové generace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 152 s. ISBN 9788026206255. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela, Karolina DUSCHINSKÁ, Jana KARGEROVÁ, Alena LAMPERTOVÁ, Eva LUKAVSKÁ, Monika SZIMETHOVÁ a Anna TOMKOVÁ. Mentoring v učitelství. první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011, 204 s. ISBN 978-80-7290-518-8. info
  • BRUMOVSKÁ, Tereza a Gabriela MÁLKOVÁ. Mentoring : výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 150 s. ISBN 9788073677725. info
  • HORSKÁ, Viola. Koučování ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 174 s. ISBN 9788024724508. URL info
  • HRONÍK, František. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 233 s. ISBN 9788024714578. info
  • PARMA, Petr. Umění koučovat : systemické koučování ve firmě, rodině a škole pro kouče i koučované, studenty, odborníky i veřejnost. 1. vyd. Praha: Alfa Publishing, 2006, 222 s. ISBN 8086851346. info
Výukové metody
Přednáška, modelování a předvedení, diskuse, nácvik, trénink, reflexe
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, podzim 2019, podzim 2022, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2023/UEV_28