FF:UEV_30 Výtvarná didaktika - Informace o předmětu
UEV_30 Výtvarná didaktika
Filozofická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 3/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Martina Želazková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Jan Špaček
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každý sudý čtvrtek 10:50–13:15 N42
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/35 - Mateřské obory/plány
- Učitelství estetické výchovy pro střední školy (program FF, N-SS) (3)
- Cíle předmětu
- Seznámení s obsahy, cíli a metodami výtvarné výchovy jako vyučovacího předmětu. Aplikace poznatků v modelové lekci výtvarné výchovy i v konkrétních výchovně-vzdělávacích situacích.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu schopen: 1.) orientovat se v různých pojetích a východiscích výtvarné výchovy a vytvořit si vlastní koncepci v rámci budoucí výuky předmětu 2.) poučeně přemýšlet a diskutovat o cílech, obsazích, metodách a hodnocení na poli výtvarné výchovy 3.) informovat o zakotvení výtvarné výchovy v platných kurikulárních dokumentech 4.) porozumět vlastnímu vnímaní pojmu umění a poučeně přemýšlet o možnostech prohloubení komunikace s uměleckým dílem či o způsobu výuky dějin umění v rámci vlastní pedagogické praxe 5.) aplikovat konkrétní metody vedoucí ke komunikaci s uměleckým dílem a pracovat s uměleckými díly v rámci galerijního a muzejního prostoru 6.) orientovat se v problematice spojené s kreativitou, výtvarným talentem, tvůrčí činností a krizí dětského výtvarného projevu 7.) zaujmout poučený postoj k aktuálním otázkám výtvarné výchovy (vizuální gramotnost, nová média, reklama, ICT, gender, průřezová témata etc.) a k výuce výtvarné výchovy v praxi 8.) aplikovat teoretické poznatky, informace a metody získané v rámci výuky v konkrétních výchovně-vzdělávacích situacích 9.) vytvořit modelovou lekci výtvarné výchovy na zadané téma
- Osnova
- 1. Pojetí výtvarné výchovy, její možné cíle a obsahy. Zakotvení výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Hledání vlastního pojetí a priorit v rámci budoucí výuky. 2. Zkoumání vlastního vnímání pojmu umění. Problematika výuky dějin umění. Kýč a výtvarné umění. Autorita učitele v kontextu vymezení pojmu "umění". 3. Komunikace s uměleckým dílem v rámci školy i galerie. Metody vedoucí k navázání kontaktu s uměním. 4. Problematika kreativity a výtvarného talentu. Krize dětského výtvarného projevu. Výtvarné techniky a tvůrčí činnost v rámci výuky. 5. Přesahy výtvarné výchovy jako vyučovacího předmětu, mezipředmětové vztahy. Aktuální tendence ve výtvarné výchově, vizuální gramotnost, nová média, virtuální realita etc. 6. Hodnocení v rámci výtvarné výchovy. Reflektivní dialog. Praktické aspekty výuky (pomůcky, plánování výuky, používání učebnic etc.).
- Literatura
- ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Kapitoly z didaktiky výtvarné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1469-4.
- PASTOROVÁ, Markéta. JIRÁK, Jan a kol. K integraci mediální výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4624-0.
- JUREČKOVÁ MALIŠOVÁ, Veronika. Výuka dějin umění a rozvoj percepčních, verbálních a hodnotících dovedností studentů. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 135 stran. ISBN 9788024446370. info
- Pedagogika umění - umění pedagogiky, aneb, Přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Edited by Věra Uhl Skřivanová. Vydání první. V Ústí nad Labem: UJEP, 2014, 253 stran. ISBN 9788074146633. info
- BRÜCKNEROVÁ, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 192 s. ISBN 978-80-210-5616-9. info
- HORÁČEK, Radek a Jan ZÁLEŠÁK. Aktuální otázka zprostředkování umění. Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 190 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, s. ISBN 978-80-210-4371-8. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, aplikace příslušné metodiky, diskuse, vypracování zadaného projektu
- Metody hodnocení
- Vypracování modelové lekce výtvarné výchovy na zadané téma. Lekce je hodnocena na základě naplnění stanovených kritérií.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2017/UEV_30