UEV_30 Výtvarná didaktika

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
3/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Martina Želazková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jan Špaček
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 10:50–13:15 N42
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/35
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámení s obsahy, cíli a metodami výtvarné výchovy jako vyučovacího předmětu. Aplikace poznatků v modelové lekci výtvarné výchovy i v konkrétních výchovně-vzdělávacích situacích.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu schopen: 1.) orientovat se v různých pojetích a východiscích výtvarné výchovy a vytvořit si vlastní koncepci v rámci budoucí výuky předmětu 2.) poučeně přemýšlet a diskutovat o cílech, obsazích, metodách a hodnocení na poli výtvarné výchovy 3.) informovat o zakotvení výtvarné výchovy v platných kurikulárních dokumentech 4.) porozumět vlastnímu vnímaní pojmu umění a poučeně přemýšlet o možnostech prohloubení komunikace s uměleckým dílem či o způsobu výuky dějin umění v rámci vlastní pedagogické praxe 5.) aplikovat konkrétní metody vedoucí ke komunikaci s uměleckým dílem a pracovat s uměleckými díly v rámci galerijního a muzejního prostoru 6.) orientovat se v problematice spojené s kreativitou, výtvarným talentem, tvůrčí činností a krizí dětského výtvarného projevu 7.) zaujmout poučený postoj k aktuálním otázkám výtvarné výchovy (vizuální gramotnost, nová média, reklama, ICT, gender, průřezová témata etc.) a k výuce výtvarné výchovy v praxi 8.) aplikovat teoretické poznatky, informace a metody získané v rámci výuky v konkrétních výchovně-vzdělávacích situacích 9.) vytvořit modelovou lekci výtvarné výchovy na zadané téma
Osnova
  • 1. Pojetí výtvarné výchovy, její možné cíle a obsahy. Zakotvení výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Hledání vlastního pojetí a priorit v rámci budoucí výuky. 2. Zkoumání vlastního vnímání pojmu umění. Problematika výuky dějin umění. Kýč a výtvarné umění. Autorita učitele v kontextu vymezení pojmu "umění". 3. Komunikace s uměleckým dílem v rámci školy i galerie. Metody vedoucí k navázání kontaktu s uměním. 4. Problematika kreativity a výtvarného talentu. Krize dětského výtvarného projevu. Výtvarné techniky a tvůrčí činnost v rámci výuky. 5. Přesahy výtvarné výchovy jako vyučovacího předmětu, mezipředmětové vztahy. Aktuální tendence ve výtvarné výchově, vizuální gramotnost, nová média, virtuální realita etc. 6. Hodnocení v rámci výtvarné výchovy. Reflektivní dialog. Praktické aspekty výuky (pomůcky, plánování výuky, používání učebnic etc.).
Literatura
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Kapitoly z didaktiky výtvarné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1469-4.
  • PASTOROVÁ, Markéta. JIRÁK, Jan a kol. K integraci mediální výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4624-0.
  • JUREČKOVÁ MALIŠOVÁ, Veronika. Výuka dějin umění a rozvoj percepčních, verbálních a hodnotících dovedností studentů. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 135 stran. ISBN 9788024446370. info
  • Pedagogika umění - umění pedagogiky, aneb, Přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Edited by Věra Uhl Skřivanová. Vydání první. V Ústí nad Labem: UJEP, 2014, 253 stran. ISBN 9788074146633. info
  • BRÜCKNEROVÁ, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 192 s. ISBN 978-80-210-5616-9. info
  • HORÁČEK, Radek a Jan ZÁLEŠÁK. Aktuální otázka zprostředkování umění. Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 190 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, s. ISBN 978-80-210-4371-8. info
Výukové metody
Teoretická příprava, aplikace příslušné metodiky, diskuse, vypracování zadaného projektu
Metody hodnocení
Vypracování modelové lekce výtvarné výchovy na zadané téma. Lekce je hodnocena na základě naplnění stanovených kritérií.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.