US_115 Fotografie: podoby a role moderního média

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jiří Pátek (přednášející), PhDr. Aleš Filip, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. Kristýna Celhofferová, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Rozvrh
Út 9:10–10:45 pracovna
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 85 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/85, pouze zareg.: 0/85, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/85
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci kursu se bude student základně orientovat v historii teoretických přístupů k fotografii a ve způsobech přemýšlení o fotografii. Díky ukázkám fotografického materiálu a příkladům z muzejní praxe bude schopen rozeznat základní fotografické techniky a pochopí technologickou podstatu fotografie. Obě části: teoretická i praktická poslouží jako základ, pro definování vztahu fotografie jako uměleckého média a fotografie jako média každodenní praxe. Což konkrétně znamená, že: • Student bude schopen rozlišit základní fotografické techniky od daguerrotypu až ke klasické bromostříbrné fotografii a pochopí, jak se technologická možnosti jednotlivých technik promítaly do každodenní i muzejní praxe fotografie. Zároveň na základě znalostí prehistorie fotografie, bude schopen chápat fotografii jako vyvrcholení hlouběji založené touhy západní civilizace po přesné zobrazovací technice. • Student dále pochopí, co znamenala a jaké důsledky měla existence fotografie jako tzv. umělecké fotografie, jenž představovala v minulých několika desetiletích dominantní interpretační paradigma. Bude schopen v aktuálním kontextu zhodnotit přednosti a nedostatky této koncepce a charakterizovat myšlenky a díla předních přestavitelů této epochy. • V oblasti teorie student na základě kritických rozborů pochopí vtah mezi pojmy, koncepcemi a názorovými proudy, které v současnosti ovládají diskurz o fotografii. (vizuální studia, moderna, postmoderna, kulturní historie) Nabité poznatky ukáží posluchači fotografii jako komplexní médium, které během své krátké historie formovalo skrze své aplikace v umění, vědě a ve veřejném prostoru, mentalitu naší civilizace.
Osnova
  • Osnova * 1. Příchod nového média – technologická podstata fotografie, fotografie jako završení mimetické touhy západního světa. (kreslící stroje, physionotrace, atd.) * 2. Příchod nového média – od daguerrotypu k bromostříbrné fotografii: historie optiky ve vztahu k vynálezu fotografie, historie chemismu ve vztahu k vynálezu fotografie, camera obscura, camera lucida atd. * 3. Tři otcové fotografie, tři principy fotografie – Daguerre, Talbot, Bayard, okolnosti a historicko-sociální podmínky prosazení se fotografického obrazu. * 4. Vynález fotografie a domácí prostředí – Stašek, Franz, Smetana, Petzval, von Ettinghausen ad. * 5. Smrt malířství: setkání fotografického a malovaného obrazu – vzájemný vliv malby a fotografie v dikci dobové kritiky, v dikci modernismu a současné teorie fotografie. * 6. Co je to historie fotografie? Chronologický průřez způsoby psaní historií fotografie (Eder, Newhall, Gernsheim, Skopec, Mrázková, Frizot). Pohled na konstruování historií fotografie skrze autorské stanovisko a sociální požadavky. * 7. Kanonická historie fotografie a její důsledky – modernistická vize historie umělecké fotografie a její postavení v postmoderní realitě. (Princip vyloučení a redukce reality, pojem tvůrčího génia, opozice amatérismu a profesionality, vztah historie fotografie a dějin umění) * 8. Historie fotografie a kulturní historie – analýza podnětů a zdrojů současného fotografického diskurzu. (Fotografie jako magie a přírodní fenomén, fotografie jako vynález bez předchůdců, fotografie a absentující objekt, role multiplikace obrazu) * 9. Fotografie a teorie – moderna, fotografie v úvahách teoretiků moderny a avantgardy (Greenberg, Benjamin, Funke, Moholy-Nagy ad.) * 10. Fotografie a teorie – postmoderna, teorie fotografie a teorie znaku (Saussure, Barthes, Baudrillard, Burgin) * 11. Fotografie a umění – piktorialismus a moderna * 12. Fotografie a umění – aplikace fotografie v postmoderním a konceptuálním umění
Literatura
  • Mary Warner Marien, Photography and Its Critics. A Cultural History 1839 – 1900, Cambridge University Press, 1997.
  • Hans Belting, Konec dějin umění? MF, Praha 2000.
  • Jaroslav Anděl, Příběh moderního média. Česká fotografie 1840 – 1950, Galerie Rudolfinum, Praha 2004.
  • Petra Trnková, Technický obraz na malířských štaflích. Česko-němečtí fotoamatéři a umělecká fotografie. Barrister & Principal, FFMU Brno 2008.
  • Marta Filipová – Matthew Rampley (eds.), Možnosti vizuálních studií. Obrazy-texty-interpretace, Barrister & Pricipal, FFMU Brno 2007.
  • Štěpán Grygar, Konceptuální umění a fotografie, AMU, Praha 2004.
  • Susan Sontagová, O fotografii, Barrister & Pricipal a Paseka, Litomyšl 2002.
  • Roland Barthes, Světelná komora. Vysvětlivka k fotografii, Archa, Bratislava 1994.
  • Matthew S. Witkowsky, Foto: Modernity in Central Europe 1918 – 1945, Thames & Hudson, NGA Washington 2007.
  • Richard Bolton (ed.), The Contest of Meaning. Critical Histories of Photography, MITT Press, 1996.
Výukové metody
přednášky, diskuse
Metody hodnocení
písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, jaro 2010.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2011/US_115