US_146 Divák je v obraze. Možnosti dekódování, analýzy a interpretace ve výtvarném umění I. – výklad

Filozofická fakulta
podzim 2012
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Helena Maňasová Hradská, Ph.D. (přednášející), Mgr. Kristýna Celhofferová, Ph.D. (zástupce)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Dagmar Koudelková
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 9:10–10:45 N51
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 140 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/140, pouze zareg.: 0/140, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/140
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Účelem přednášek i navazujícího semináře (jaro 2013) je především seznámit studenty s problematikou týkající se čtení a rozumění vizuálních reprezentací (obrazů, zpodobení, uměleckých děl, reklamy, ilustrací, etc.). V podzimním semestru bude studentům prezentováno několik příkladových interpretací s výkladem a kritikou vycházející z různých metodologických škol. Důraz bude především kladen na odhalování určitého interpretačního modu v textech, které budou mít studenti k dispozici v pracovní Antologii (dostupné ve Studijních materiálech). V jarním semestru budou pak studenti konfrontováni s vlastní schopností interpretovat vybrané obrazy a prezentovat je ve třídě. Měli by pak být na základě znalosti teorie a interpretační zkušenosti vyučeni řemeslu psát a mluvit o obrazech a rozumět jim.
Osnova
  • 1.Kdo je divák? ČTENÍ OBRAZU, POROZUMĚNÍ, INTERPRETACE (ROZHODČÍ OBRAZU) Brilliant, Richard: Můj Laokoón - Úvod. In: Kesner, Ladislav, Vizuální teorie, 2005 (2. vydání), s. 303-319. Lessing, Gotthold Ephraim, Laokoon čili o hranicích malířství a poesie, 1960, zejm. s. 12-26.
  • 2.Divák v salónu Od SALÓNNÍHO ÚŽASU ke ZNALECTVÍ a FORMÁLNÍ ANALÝZE - problematika "Mistra" – „iniciátora nového slohového hnutí“ Diderot, Denis: Salón 1765. In: týž, O umění. 1983, s. 265-303. Pešina, Jaroslav: Mistr litoměřického oltáře. In: Pozdně gotické umění v Čechách 1471-1526, 1984, s. 350-370, zejm. s. 350-363.
  • 3.Divák sám sebe koriguje IKONOLOGIE a IKONOGRAFIE Panofsky, Erwin: Ikonografie a ikonologie: úvod do studia renesančního umění. in: Význam ve výtvarném umění, 1981. Vacková, Jarmila: Snoubenci Arnolfiniovi. In: táž, Van Eyck, 2005, s. 120-129.
  • 4. PSYCHOANALÝZA, sny jako prameny ikonologie, od psychoanalýzy k antropologii Jung, Carl Gustav: Picasso. In: týž, Duše moderního člověka, 1994, s. 149-154. Šmejkal, František: Klíč snů. In: Štýrský, Jindřich, Sny, 2003, s. 119-132.
  • 5.Divák se "vciťuje"? OBRAZ JAKO VÝRAZ- problematika autora, národa a humanismu F.X. Šalda: Munch - severský divoch In: Prahl, Roman, Volné směry. Časopis secese a moderny, 1993. Rakušanová, Marie: Od křesťanského chrámu k pěticípé hvězdě – Od Fillova Čtenáře Dostojevského k Foltýnovu Dostojevskému. In: Proměny dějin umění. Akta druhého sjezdu historiků umění, 2007, s. 223-229.
  • 6. Divák (si) čte OBRAZ JAKO METAFORA, problematika mimesis, relace, arbitrárnosti a jazyka Gombrich, Ernst: Meditace o houpacím koni, in: Meditations On Hobby Horse And Other Essays Of The Theory Of Art . London – N. Y. 1978, s. 1-11. Summers, David: Reálná metafora. In: Kesner, 2005.
  • 7.Divák je manipulován OBRAZ MANIPULUJÍCÍ Barthes, Roland: Reklama na hloubku. In: týž: Mytologie. 1994, s. 65-67. [Příkladová interpretace: Baťa drtí drahotu!] Foucault, Michel: Dvorné dámy. In: Týž: Slová a veci. Archeológia humanitných vied, 1987, s. 55-70.
  • 8.Divák manipuluje ZACHÁZENÍ S OBRAZY - probl. "period eye", recepční teorie Baxandall, Michael: Umění, společnost a Bouguerův princip. In: Kesner, 2005, s. 155-168. [Příkladová interpretace: Avantgarda ve výkladní skříni. Výstava moderního umění 1924 v Brně. ] 9.Divák se zmocňuje obrazu
  • VYPRÁVĚNÍ Manguel, Alberto: Obraz jako násilí. Picasso: Plačící žena, 1937. In: týž, Čtení obrazů. O čem přemýšlíme, když se díváme na umění? 2008. Gombrich, Ernst: [příběh florentinské křtitelnice] In: týž, Příběh umění. 1995, zejm. s. 249-252.
  • 10.Divák se znovu učí dívat VIZUÁLNÍ GRAMATIKA A GRAMOTNOST Kress, Gunther - van Leeuwen, Theo: Introduction: the grammar of visual design. In: tíž, Reading Images. The Grammar of Visual Design, s. 1-15, zejm. s. 6. [Příkladová interpretace: ilustrace, reklamní letáky, volební plakáty]
  • 11.Divák je v obraze SHRNUTÍ
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
Seminární práce - studenti budou analyzovat určený text popisující obraz a pokusí se pojmenovat interpretační metodu, event. poukázat na úskalí předloženého textu. Texty ke kolokviální analýze budou k dispozici na konci semestru.
Informace učitele
Texty vztahující se k jednotlivým tématům budou k dispozici ve Studijních materiálech předmětu v ISu ("Antologie"). Doporučuji si z nich sestavit a vytisknout antologii (textbook), neboť s těmito články budeme v rámci hodin společně pracovat. Postupně budu do Studijních materiálů zavádět také obrazové přílohy. Na stejném místě je vyvěšen také předběžný seznam rozšiřující literatury k jednotlivým tématům ("Témata a literatura").
Kurs probíhá v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Viz. www.phil.muni.cz/music/opvk.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2012/US_146