US_173 Jazzové evergreeny I: Od Louise Armstronga po Oscara Petersona

Filozofická fakulta
podzim 2015
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
MgA. Jan Dalecký (přednášející), PhDr. Dagmar Koudelková (zástupce)
Garance
PhDr. Dagmar Koudelková
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alena Taranzová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 9:10–10:45 Scala
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 40 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V rámci kurzu budou studenti schopni orientovat se v historii světové, především americké populární písně, jejíž kvality dokládají svým setrvalým zájmem o stále nová přepracování jazzoví hudebníci, tentokrát již celého světa. Znamená to tu oblast nonartificiální hudby, jíž se u nás říká evergreen a v anglické literatuře standard. Nepatří sem tedy pop-music posledního zhruba půlstoletí, jejíž plody jsou pro jazzmany nezajímavé, neinspirující, nepoužívané až nepoužitelné. Základem nepřeberné studnice standardů jsou písně, psané ve větší míře od dvacátých do šedesátých let XX. století do broadwayských muzikálů, hollywoodských filmů a volná tvorba, nazývaná Tin Pan Alley Songs. To znamená především tvorbu „velké šestky“ nejúspěšnějších skladatelů (Jerome Kern, Irving Berlin, Cole Porter, George Gershwin, Richard Rodgers, Harold Arlen, ročníky 1885-1905) a dalších autorů, setrvávajících dodnes na repertoáru mnoha populárních i jazzových umělců (Jimmy McHugh, Walter Donaldson, Vernon Duke, Duke Ellington ad.). Výběr písní bude vycházet jak z umístění v dobových hitparádách, tak z častosti uvádění v pozdější době až do současnosti.
Osnova
  • První semestr, tj. ca. 12 přednášek, bude rozdělen takto: Autentické dobové interpretace budou východiskem pro srovnání s novějšími pojetími hudebníky éry tradičního jazzu, swingu a ještě i poválečného vývoje této hudby. Znamená to, že vedle sebe zazní dávná nahrávka např. Freda Astaira, Binga Crosbyho či Ruth Etting a poté Louis Armstrong, Benny Goodman nebo Oscar Peterson
Literatura
    doporučená literatura
  • SCHMIDT-JOOS, Siegfried a Ivo OSOLSOBĚ. Muzikál. Translated by Ada Hlavatá. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1968, 290 s. URL info
    neurčeno
  • KINKLE, Roger D. The Complete Encyclopedia of Popular Music and Jazz 1900-1950. Arlington House, New Rochelle, NY – 5 Volumes, 1974
Výukové metody
přednášky v univerzitním kině Scala s využitím audiovizuální techniky
Metody hodnocení
písemný test (10-12 otázek), podmínkou alespoň 50% účast na přednáškách
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020.