US_181 Malé formace v jazzu: od dua po dekteto

Faculty of Arts
Spring 2024

The course is not taught in Spring 2024

Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
MgA. Jan Dalecký (lecturer), PhDr. Dagmar Koudelková (deputy)
Guaranteed by
PhDr. Dagmar Koudelková
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Ing. Alena Albíniová
Supplier department: Department of Musicology – Faculty of Arts
Prerequisites (in Czech)
SOUHLAS
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 140 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/140, only registered: 0/140, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/140
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 9 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem bude připomenout významné i zapomenuté soubory v počtu dvou až deseti hudebníků ve vybraných nahrávkách s mluveným komentářem a podrobnou dokumentací, tzv. playlisty, vyvěšenými v informačním systému.
Syllabus (in Czech)
  • Jazzová hudba byla od samých počátků před rokem 1920 prováděna především kolektivně. V kolébce jazzu, New Orleans, byla nejčastější formací trojice melodických nástrojů – kornet či trubka, trombon a klarinet, podporovaná harmonicko-rytmicky dvěma až čtyřmi hráči (klavír, banjo, tuba nebo kontrabas a bicí nástroje). O dekádu později, kdy se centry této hudby stala velká města na severu, Chicago a New York, už fungovaly nejrůznější kombinace jmenovaných i dalších nástrojů. Přibyly saxofony, housle, kytara a jiné. V období swingu nabyly převahu velké orchestry, big bandy. Do moderního jazzu po roce 1940 pak vstoupily opět malé sestavy, obvykle dva melodici – trubka a saxofon, doprovázeni triem klavír-kontrabas-bicí nástroje. Od padesátých let minulého století pak vznikala různě obsazená comba (jak říkáme skupinám od dvou do osmi hráčů), často využívající odlišné barvy dosud opomíjených nástrojů – lesní roh, vibrafon, flétna, violoncello ad. Ke komorně znějícím početnějším seskupením počítáme ještě noneta a dekteta.
Literature
    recommended literature
  • SCHULLER, Gunther. The Swing Era: The Development of Jazz 1930–1945; New York – Oxford: Oxford University Press, 1989, 1991.
  • KINKLE, Roger D. The Complete Encyclopedia of Popular Music and Jazz 1900–1950. New York: Arlington House, New Rochelle, 1974.
  • RUST, Brian. Jazz Records 1897–1942. New York: Arlington House, New Rochelle, 1978.
  • FEATHER, Leonard. The Book of Jazz – From Then Till Now. New York: Dell Publishing, 1957-1965-1976.
  • FEATHER, Leonard a Ira GITLER. The Biographical Encyclopedia of Jazz. New York – Oxford: Oxford University Press, 1999.
  • SCHULLER, Gunther. Early Jazz – Its Roots and Musical Development. New York – Oxford: Oxford University Press, 1968–1986.
Teaching methods (in Czech)
Komentované vybrané charakteristické hudební ukázky. Docházka v zájmu komplexního přehledu doporučena.
Assessment methods (in Czech)
Komentované vybrané charakteristické hudební ukázky.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught once in two years.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2025.
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2024/US_181