US_50 Kapitoly z dějin filmu II.

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
1/1. 2 kr. (plus 2 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Marika Kupková, Ph.D. (přednášející), PhDr. Dagmar Koudelková (zástupce)
Garance
PhDr. Dagmar Koudelková
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 9:10–10:45 N51
Předpoklady
US_49 Kapitoly z dějin filmu I. &&NOW( US_50cv Kapitoly z dějin filmu II.-cv. )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 130 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/130, pouze zareg.: 0/130, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/130
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Přehledový kurz poskytne znalosti potřebné k orientaci v dějinách filmu od precinematického období do roku 1945. Budeme vycházet z toho, že film vždy byl a je simultánně uměleckou formou, technologií, ekonomickým a kulturním produktem. Ve snaze porozumět tomu, jak tento systém interakcí pracuje a jak se mění v čase, vyjdeme z konceptu Davida Bordwella a Kristin Thompsonové. Filmem se tedy budeme zabývat nejen jako uměním, ale zaměříme se i na širší spektrum problémů, které lze shrnout do tří základních otázek: jak se užívání filmového média měnilo a ustalovalo se v čase? Jaké podmínky vývoje filmového průmyslu - produkce, distribuce a formy promítací praxe - ovlivnily použití tohoto média? Jakým způsobem vznikaly v kinematografické praxi a v kontextu mezinárodní distribuce mezinárodní trendy, jak se konstituovaly a jaké měli důsledky? Student absolvováním tohoto kurzu zíkává schopnost orientace v historických a geografických proměnách média filmu.
Osnova
  • Světová a česká kinematografie od 80. let po současnost Americký film - zásadní vliv nových technologií – proměna formální postupů a „nový“videostyl – digitální film - počítačová 3D-animace Nový převrat ve výrobním procesu – postupné zavádění digitálních technologií. Úspěšní „nezávislí“ tvůrci plynule přecházejí k výrobě megafilmů: Tim Burton Nové režisérské osobnosti z Evropy, Austrálie, Asie Systémy podpory nezávislého filmu – nezávislý filmový trh – specializované filmové festivaly. Výrazné osobnosti a filmy : Jim Jarmusch (Podivnější než ráj), Steven Soderbergh (Sex, lži a video), Quentin Tarantino (Pulp Fiction), Joel a Ethan Coenové. Globální filmová kulura – multiplexy – ochrana trhů v Evropě. Pokus o návrat k základům: DOGMA 95 (Lars von Triers, Thomas Winterberg) Asijské kinematografie: Čína, Japonsko, Jižní Korea
Literatura
  • MONACO, James. Jak číst film : svět filmů, médií a multimédií : umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Translated by Tomáš Liška - Jan Valenta, Illustrated by David Lindroth. 1. vyd. Praha: Albatros, 2004, 735 s. ISBN 9788000014104. info
  • BILÍK, Petr. Panorama českého filmu. Vyd. 1. Olomouc: Rubico, 2000, 514 s. ISBN 80-85839-54-7. info
  • BROŽ, Jaroslav a Myrtil FRÍDA. Historie československého filmu v obrazech : 1930-1945. 1. vydání. Praha: Orbis, 1966, 293 stran. info
  • SMRŽ, Karel. Film. Podstata, historický vývoj, technika, možnosti a cíle kinematografu. Praha: Prometheus, 1924. info
Výukové metody
Výuka bude probíhat formou přednášek.
Metody hodnocení
Písemný test prověřující znalosti získané během kurzu.
Informace učitele
Doporučená literatura: Bordwell, David; Thompson, Kristin: Film History: An Introduction. New York: McGraw-Hill, 1994; Nowell-Smith, Geoffrey (ed.): The Oxford History of World Cinema. New York: Oxford University Press, 1996; Sklar, Robert: Film. An International History of the Medium, New York: H.N. Abrams, 1993; Giannetti, Louis, Eyman Scott: Flashback. A Brief History of Film, New Yersey: Prentice-Hall, 2001; Deleuze, Gilles: Film 1. Obraz- pohyb. Praha: NFA, 2000; Sklar, Robert: Movie - Made America. A Cultural History of American Movies. New York: Vintage Books, 1974, 1994 (druhé, rozšířené vydání); Charney, Leo, Schwartz, R. Vanessa: Cinema and the Invention of Modern Life, Berkeley, London: University of California Press, 1995; Tsivian, Yuri: Early Cinema in Russia and its Cultural Reception. Chicago: The University of Chicago Press, 1998. metodologie: Allen, C. Robert, Gomery, Douglas: Film History, Theory and Practice. McGraw-Hill, Inc. 1985; Gledhill, Christine; Williams Linda (eds.): Reinventing Film Studies. New York: Oxford University Press, 1997. Další literatura k jednotlivým přednáškám bude uvedena v příslušných oddílech sylabu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.