US_70 Sociology of Art

Faculty of Arts
Autumn 2005
Extent and Intensity
2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Alena Matějková (assistant)
Guaranteed by
PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Timetable
Mon 10:00–11:35 C34
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 130 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/130, only registered: 0/130, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/130
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 21 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Přednáška uvede studenty do problematiky fungování umění a širší umělecké kultury v současné společnosti. Pozornost bude věnována jak teoretickým pokusům o uchopení této problematiky, tak základům empirického sociologického výzkumu v oblasti umění a kultury. Absolventi by tak měli získat základní předpoklady pro práci v oblasti marketingu a řízení kultury a umění.
Syllabus (in Czech)
  • P1 Umění jako sociální jev, sociální funkce umění. P2 Sociologie umění jako žánr uměnovědného výzkumu: hlavní teoretické koncepty. P3 Ekonomické aspekty uměleckého provozu od mecenátu ke sponsoringu. P4 Sociální role umělce ve společnosti. P5 Recepce umění (autonomie umění, umělecký konzum, typologie konzumentů, preference) P6 Vývoj kulturního průmyslu dějiny masových a elektronických médií P7 Fungování současného kulturního průmyslu (produkce, promotion, marketing, cílové skupiny, nové způsoby distribuce) P8 Struktura kulturního průmyslu (koncentrace médií, segmentace trhu, formáty) P9 Kritika masové kultury a kulturního průmyslu P10 Základy empirického výzkumy v sociologii umění a kultury P11 Základy statistického zpracování dat ve výzkumu P12 Současná česká umělecká kultura ve světle empirických výzkumů
Literature
  • BEK, Mikuláš. Konzervatoř Evropy? K sociologii české hudebnosti (Conservatory of Europe? On the Sociology of Czech Musicality). Praha: KLP - Koniasch Latin Press, 2003, 278 pp. musicologica.cz, sv. 1. ISBN 80-85917-99-8. info
  • MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Jan Jirák - Marcel Kabát. Vyd. 2. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-714-0. info
  • Úvod do sociologie. Edited by Jan Keller. 4. rozš. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 181 s. ISBN 80-85850-25-7. info
  • ECO, Umberto. Skeptikové a těšitelé. Translated by Zdeněk Frýbort. Vydání první. Praha: Svoboda, 1995, 417 stran. ISBN 8020504729. info
  • BEK, Mikuláš. Vybrané problémy hudební sociologie. (Aspects of Sociology of Music). 1st ed. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1993, 96 pp. ISBN 80-7067-318-4. info
  • LUHAN MAC, Marshall. Jak rozumět médiím. 1. vyd. Praha: Odeon, 1991, 349 s. info
Assessment methods (in Czech)
Zkouška: Student může přistoupit ke zkoušce po vypracování eseje přijatého učitelem. Esej v délce 9 000 znaků včetně mezer (povolená odchylka 1 000 znaků) musí přinášet sociologickou interpretaci zvoleného estetického či uměleckého fenoménu. Eseje je třeba odevzdat elektronicky prostřednictvím IS nejpozději 2.1. 2006. Zkouška se skládá písemnou formou.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught once in two years.
The course is also listed under the following terms Autumn 2008, Autumn 2010, Autumn 2012, Autumn 2014, Autumn 2016, Autumn 2018, Autumn 2019, Autumn 2020, Autumn 2021.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2005/US_70