FF:UZB003 General and alt. didactics - Course Information
UZB003 General and alternative didactics
Faculty of ArtsSpring 2003
- Extent and Intensity
- 1/1. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Petr Novotný (lecturer)
Mgr. Petra Rychecká (lecturer)
Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková - Timetable
- Mon 13:20–14:05 21, Mon 14:10–14:55 21, Tue 13:20–14:05 5, Tue 14:10–14:55 5, Thu 13:20–14:05 21, Thu 14:10–14:55 21
- Timetable of Seminar Groups:
UZB003/2: No timetable has been entered into IS. K. Trnková
UZB003/3: No timetable has been entered into IS. L. Hloušková - Prerequisites (in Czech)
- UZB002 Foundations of Pedagogy
- Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 90 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/90, only registered: 0/90, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/90 - Course objectives (in Czech)
- Kurz poskytuje přehled o základních problémech přípravy, realizace a řízení vyučování. Nejprve budou studenti seznámeni s otázkami a problémy přípravy vyučování: stanovení cílů výuky, výběr učiva, volba vyučovacích metod a didaktických prostředků. Dále se budeme zabývat realizací vyučování, tedy zejména řízením výuky: stanovení pravidel, pozitivní motivace žáků, ne/kázeň, řešení konfliktů. Diskutováno bude i téma hodnocení, a to nejen žáků, ale i učitelů a zejména rozvoj jejich sebekritické reflexe. Předpokládá se aktivní zapojení studentů v seminářích, formulace vlastních názorů na řešení výchovně-vzdělávacích situací.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Didaktika - její předmět, základní pojmy 2. Přehled didaktických koncepcí a příklady jejich aplikace 3. Cíle výuky - klasifikace cílů, způsoby a zásady formulace cílů 4. Obsah výuky - struktura učiva, pedagogické dokumenty 5. Vyučovací metody a formy - charakteristika, ne/vhodnost použití 6.Příprava na vyučování - stanovení cílů, výběr učiva, volba výukových metod a forem, výběr didaktických pomůcek, "dramaturgie" vyučovací hodiny, časová struktura činností 7.Řízení výuky - pozitivní motivace, stanovení pravidel, vedení, dramaturgie vyučovacích hodin 8.Řešení konfliktů a nekázně - prostředky udržování kázně, modelové příklady řešení konfliktů, autorita učitele 9. Hodnocení studentů - cíle hodnocení, typy hodnocení 10. Seberefexe v práci učitele - profesionální rozvoj učitele, sebekritické myšlení v práci učitele, učitelovo pedagogické myšlení
- Literature
- KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 178 s. ISBN 8070679204. info
- Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
- PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ and Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1998, 328 s. ISBN 80-7178-252-1. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
- Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994, 109 s. ISBN 80-7041-972-5. info
- MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky [Maňák, 1994]. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1994, 111 s. ISBN 80-210-0210-741. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
- Assessment methods (in Czech)
- 1 hodina přednáška + 1 hodina seminář (předpokládá se aktivní účast studentů) Kurz je zakončen zkouškou, požadavky a formu zadává vyučující.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2003, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2003/UZB003