UZB007 Compendium for Teachers

Faculty of Arts
Spring 2016
Extent and Intensity
1/1. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (lecturer)
doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Timetable
Tue 10:50–12:25 zruseno D21
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 50 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/50, only registered: 0/50, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/50
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 97 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Předmět Kompendium pro učitele je věnován základním otázkám výchovy a vzdělávání na pozadí nejnovějších trendů a současných problémů školství. Poskytuje přehled o základních tématech pedagogiky a částečně i psychologie. Kurz je rozdělen do tří částí: škola – aktéři – procesy. V první části (škola) se kurz věnuje otázkám historických souvislostí dnešní podoby školy, konceptu střední školy, roli vysoké školy apod. Do druhé oblasti jsou zařazena témata týkající se žáků a učitelů, jako jsou charakteristiky a potřeby dnešních adolescentů, kariérní a studijní dráha studentů SŠ, psychologické aspekty učitelství, motivace k učitelství. Ve třetí oblasti se nacházejí témata týkající se vyučovacího procesu a širších souvislostí vzdělávání, např. studijní výsledky žáků (i v mezinárodním srovnání), organizační učení ve škole, vybrané alternativy ve vzdělávání. Záměrem kurzu je zprostředkovat stávající porozumění a přehled o současné podobě procesů ovlivňujících situaci ve školství a ve školách a také motivovat ke studiu učitelství. Ve výuce bude kladen důraz na formy aktivního a otevřeného učení.
Syllabus (in Czech)
  • Osnova: Oblast škola Historické podoby školy Víceletá gymnázia a jejich role v českém vzdělávacím systému Podoby a role vysokoškolského vzdělávání v dnešní společnosti Organizační učení ve škole Komunikace ve škole Oblast aktéři školy Dnešní žáci v základní a střední škole – psychologický pohled (proměny potřeb, hodnot, vztahů, životního stylu apod.) Vzdělávací výsledky českých žáků v základních a středních školách v mezinárodních srovnáních Kariérní a studijní dráha žáků ZŠ a studentů SŠ Motivace pro učitelství Psychologické aspekty učitelství Oblast výchovně vzdělávací procesy Vzdělanostní společnost Současné výzkumy učení ICT ve výuce - v základních a středních školách
Literature
  • ŠEĎOVÁ, Klára. Humor ve škole (School humor). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 189 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně; č. 412. ISBN 978-80-210-6205-4. Digitální knihovna FF info
  • POL, Milan, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Petr NOVOTNÝ and Martin SEDLÁČEK. Když se školy učí (When schools learn). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 196 pp. ISBN 978-80-210-6130-9. info
  • ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě (Communication in classroom). Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 293 pp. ISBN 978-80-262-0085-7. info
  • ŠVAŘÍČEK, Roman and Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání první. Praha: Portál, 2007. 377 stran. ISBN 9788073673130. URL info
  • POL, Milan. Škola v proměnách. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 194 stran. ISBN 9788021044999. info
  • BASL, Josef. (Ne)rovné šance na vzdělání : vzdělanostní nerovnosti v České republice. Edited by Petr Matějů - Jana Straková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006. 411 s. ISBN 8020014004. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005. 481 s. ISBN 807367047X. info
Teaching methods (in Czech)
Přenáška je vždy spojena se seminární částí. Úkolem studentů je přečíst na daný seminář odborné články umístěné v e-learningovém prostředí a diskutovat o nich během seminární výuky.
Assessment methods (in Czech)
Písemný test s pěti otevřenými otázkami z povinné literatury, přednášek a seminárních textů. Otázky mají za účel prověřit porozumění dané látce, schopnost aplikovat poznatky na podobnou oblast a schopnost kriticky posoudit jednotlivé teorie. Pro úspěšné absolvování kurzu je nutné získat nejméně 66 % bodů z celkového hodnocení testu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021.
  • Enrolment Statistics (Spring 2016, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2016/UZB007