UZCJA071 Tvůrčí psaní pro magisterské studium učitelské dvouoborové

Filozofická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výběrový seminář je určen zájemcům o didaktické využití technik tvůrčího psaní ve školním i mimoškolním vzdělávání, v mimoškolské výchově nebo při vlastní přípravě na výchovně-vzdělávací činnosti. Procvičované techniky budou v kursu soustředěny do několika okruhů: 1. cvičení na rozvoj jazykové kompetence studentů;
2. cvičení na rozvoj textotvorné kompetence;
3. cvičení na rozvoj literární kompetence;
3. cvičení k nácviku odborně-kritického vnímání textu a jeho interpretace;
4. hry s texty (např. zvukomalebné texty, doplňování, experimentální básnické a prozaické texty);
5. texty pro osobní využití (deník, portfolio, metody odblokování aj.);
6. projekty, dílny, prezentace textů;
7. práce se školními učebními texty, jejich využití ve školní a domácí práci.
Na konci kurzu dokází studenti vytvořit roličné jednoduché texty a cháchou a umí vysvětlit proces jejich tvůrčího vzniku.
Osnova
  • Účastníci budou podle instrukcí nacvičovat tvůrčí postupy a řešit didaktické problémy spojené s výukou psaní textů a jejich výkladem v různých oblastech, jako je např. výuka češtiny jako mateřského nebo cizího jazyka, literární výchova, slohové vyučování, tvořivá práce ve společenskovědních disciplínách. Seznámí se s didaktickými a výchovnými specifiky tvůrčího psaní a možnostmi jeho aplikace, budou sami navrhovat nové úkoly a jejich řešení použitelné v práci se studenty.
Literatura
  • BRHELOVÁ, Eva. Tvorba dramatického textu a její pedagogické aplikace. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2006, 285 s. ISBN 8086928179. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní - klíčová kompetence na vysoké škole. Sborník příspěvků z mezinárodní konference. In Tvůrčí psaní - klíčová kompetence na vysoké škole. 1. vyd. Brno: Doplněk, 2005, 184 s. ISBN 80-7239-182-8. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní pro dospělé v teorii a praxi. 1. vyd. Brno: Vzdělávací a poradenské centrum Masarykovy univerzity, 2005, 32 s. Univerzita třetího věku. info
  • CHOLASTOVÁ, Jitka. Tvůrčí psaní třikrát jinak. Česká literatura : časopis pro literární vědu. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2004, roč. 2004, č. 5. ISSN 0009-0468. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní. Metodický materiál. Praha: Výzkumný ústav pedagogický., 2003. Rámcový vzdělávací projekt gymn. vzdělávání. URL info
  • BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2002, 106 stran. ISBN 8072381822. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. 1. vyd. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 s. ISBN 80-85931-99-0. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Vyd. 2., přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 186 s. ISBN 8021016949. info
  • MINÁŘOVÁ, Eva. Slohové vyučování. In Slohové vyučování. Brno: PdF Masarykovy univerzity, 1996. ISBN 80-210-1006-1. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh :malé traktáty a malé scénáře. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 102 s. ISBN 80-7187-037-4. info
  • BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Translated by Gabriela Nová. 2. vyd., v Dialogu 1. vyd. Liberec: Dialog, 1992, 193 s. ISBN 80-85194-52-X. info
Metody hodnocení
Práce v kurzu:
diskuse v kurzu, individuální textová cvičení;
Požadavky k zápočtu:
aktivní kooperace v kursu,portfolio (soubor textů vytvořených podle zadání v kursu), didakticky komentované řešení problémové situace dle vlastního výběru (např. textové cvičení pro literární výchovu, textové cvičení ke gramatickému nebo slohovému jevu).
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý týden.
Max. počet účastníků 12.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2025.