UZCJBE08 Workshopy k pedagogické praxi češtiny pro učitelské studium

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr. (přednášející)
Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 10:00–15:40 G13
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro studující imatrikulované DO jara 2019.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako kurz rozšiřující znalosti, které student získal v odborných didaktikách i ve společném pedagogicko-didaktickém základu. Zahrnuje pět workshopů, rozvržených do bloků, věnovaných následujícím tématům:
1) IT dovednosti pro učitele I
2) Učitel-začátečník (kulatý stůl s odborníky z praxe)
3) Základy práva pro učitele
4) Prezentační a rétorické dovednosti
5) Podoba a dopad nové maturity
Student si volí minimálně 4 nabízená témata.
Výstupy z učení
Student po absolvování předmětu bude schopen:
- využívat moderní technologie při přípravě, ale i realizaci výukové činnosti;
- vysvětlit základní pojmy školského zákona;
- napsat základní právní dokumenty;
- charakterizovat postavení začínajícího učitele;
- popsat části nové maturity;
- používat základní pravidla rétoriky
Osnova
  • 1) IT dovednosti pro učitele I
  • 2) Učitel-začátečník (kulatý stůl s odborníky z praxe)
  • 3) Základy práva pro učitele
  • 4) Prezentační a rétorické dovednosti
  • 5) Podoba a dopad nové maturity
  • Jednotlivé workshopy trvají min. 4 vyučovací hodiny. Rozvrh bude upřesněn do začátku semestru.
Literatura
  • MAZÁČOVÁ, Pavlína. Tablety ve výuce pomáhají. Veřejná správa. Praha: Ministerstvo vnitra ČR, 2015, roč. 26, č. 15, s. 22-23. ISSN 1213-6581. URL info
  • MORAVEC, Josef. Tablety ve výuce základních škol: zkušenosti ze zahraničí. Komenský. Brno: Masarykova univerzita, 2015, roč. 139, č. 3, s. 17-20, 70 s. ISSN 0323-0449. info
  • RIGEL, Filip, Lenka BAHÝĽOVÁ, Veronika KUDROVÁ, Ondřej MORAVEC a Monika PUŠKINOVÁ. Školský zákon. Komentář. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2014, 820 s. Beckova edice komentované zákony. ISBN 978-80-7400-550-3. info
  • JUKLOVÁ, Kateřina. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Vydání: první. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013, 177 stran. ISBN 9788074352669. info
  • ONDRÁŠKOVÁ, Karla a M. CHMIEL. Nová státní maturita mateřského jazyka v Česku a Polsku. In Poláci v Brně/ Polacy w Brnie a na jižní Moravě. 1. vyd. Brno: Středoevropské centrum slovanských studií , o. .s., Středoevropské vydavatelství a nakladatelství REGIONY, 2008, s. 255-267. ISBN 80-86735-13-3. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
Výukové metody
workshopy, teoretická příprava, diskuse v semináři
Metody hodnocení
Zápočet bude udělen na základě absolvování min. 4 workshopů a na základě odevzdání seminární práce či eseje, která se soustředí na dílčí téma, jemuž byla věnována pozornost na libovolném workshopu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je určen jako povinně volitelný pouze pro studující oboru učitelství češtiny. Studující absolvuje 3 vybrané workshopy dle své volby z nabídky daného semestru.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2021.