UZFJA104 Didaktika francouzštiny I

Filozofická fakulta
podzim 2010
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Naděžda Bruzlová (přednášející)
Garance
Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 8:20–9:55 G12
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: .
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs je určen posluchačům, kteří absolvovali přednášky z obecné didaktiky, pedagogiky a psychologie a mají v budoucnu zájem vyučovat francouzštině na různých typech škol. Poskytuje základní informace z lingvodidaktiky a zaměřuje se především na současné tendence ve vývoji cizojazyčného vyučování s přihlédnutím na specifičnosti francouzského jazyka.
Osnova
  • Program je zaměřen na definici pojmů, vývoj metodických směrů, cíle výuky, didaktické a metodické principy vyučování cizím jazykům, roli učitele ve výuce a autonomii žáka. Zvláštní pozornost je pak věnována jazykovým prostředkům a nácviku základních řečových dovedností, komunikativní kompetenci, organizačním formám vyučování a typům vyučovacích hodin, učebnicím francouzského jazyka, práci s audiovizuálními prostředky, aktivizaci žáků a aktualizaci učiva, typologii cvičení. Dále se pozornost rovněž soustřeďuje na problematiku chyby, kontrolu, zkoušení, hodnocení a klasifikaci.
Literatura
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 209 s. ISBN 8020012133. info
  • Puren, Ch. Histoire des méthodologies de l' enseignement des langues, CLE International, 1988
  • Coste, D., Vingt ans dans l' évolution de la didactique des langues, Hatiere Didier, 1994
  • Moirand, S., Enseigner a communiquer en langue étrangere, Hachette, 1990
  • Galisson,R., Coste,D. Dictionnaire de didactique des langues, Hachette, 1976
  • Zarate, G., Représentation de l' étranger et didactique des langues, Didier, 1995
  • Dabene, L., Reperes sociolinguistiques pour l' enseignement des langues, Hachette, 1994
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášky: seznámeni s vývojem metodických směrů, definice základních pojmů z lingvodidaktiky v kombinaci s konkrétními příklady aktivit k základním řečovým dovednostem při práci s cizojazyčnými texty. Formou vypracování "fiche pédagogique" k jedné francouzské učebnici a její prezentací pak student prokazuje schopnost propojit své teoretické znalosti s praktickými dovednostmi.
Metody hodnocení
Zápočet získává student při 80% účasti na přednáškách. Součástí zápočtu je prezentace analýzy jedné z francouzských učebnic, kterou studenti vypracují a prezentují v průběhu semestru. U zápočtu je pak vyžadována analýza jedné francouzské odborné publikace z oboru lingvodidaktiky a pohovor na téma vyplývající z dané problematiky.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Lze zapisovat až po úspěšném složení bakalářské zkoušky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.